متن كامل خبر
همزبانی با نسل جدید ، نیاز امروز

تاريخ خبر : 23/9/1392امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 446

نسلی که امروز در مدارس تحصیل می‌کنند و ما آن‌ها را دانش‌آموز می‌نامیم به همه مسائل متفاوت می نگرند. نگاه نسل نو با نگرش ها و انگاره های ما متفاوت است. این‌که دقیقا آن‌ها چگونه می‌نگرند و باورهای آن‌ها چیست، نیاز به پژوهشی عمیق و میدانی دارد. اما عجالتا می‌توان این را گفت که آن ها چگونه نمی نگرند و از چه گریزانند و به چه تمایل نشان می‌دهند.

از جمله مواردی که نسل نو از آن گریزانند، زبان نصیحت است. اگر تربیت و آموزش را با نصیحت اشتباه بگیریم آنچه رخ می دهد دلزدگی و رویگردانی است. "ما همواره یاد گرفته ایم که تربیت کردن یعنی شکوفا کردن استعدادها، اما این را یاد نگرفته ایم که تربیت یعنی "فرصت دادن به شکفتن استعدادها" و نه تلاش برای شکوفا کردن آنها!"(1)
 
تربیت، رسیدن است نه رساندن! و کار معلم و همه مربیان بزرگ ، امروزکمک به متربی برای یافتن راه است نه نشان دادن راه.
 
 ارشاد آمرانه با یک برخورد از سوی نسل جوان مواجه می‌شود: "عدم پذیرش".
 
این نسل به شدت از حرکت های تبلیغاتی و تصنعی گریزان است.
 
سطح هوشمندی نسل نو بسیار بالاست.
 
بسیار با اهمیت است که بدانیم در کلاس درس فقط حضور فیزیکی داریم یا ارتباطی عاطفی و معنایی عمیق هم بین ما و دانش اموزان برقرار شده است؟
 
به تحقیق، یک برنامه آموزشی موفق زمانی رخ می‌دهد که قبل از هر چیز مخاطبان، ما را پذیرفته باشند. ادبیات ارتباطی معلم و دانش‌آموز و نیز زبان تعامل مدیران با معلمان و کارشناسان در توفیق یا ناکامی یک فرایند کاری بی نهایت اهمیت دارد.
 
مدیریت درک متقابل، مفهومی بسیار کلیدی در علم ارتباطات و شاه کلید زبان تعامل با نسل جدید است. این نسل، زبانِ باید و نباید را پس می زند و ادبیات توأم با احترام، آزادی و دوست داشتن را آنگونه که در تمام آموزه های دینی ما آمده است، می پسندد.
 
دکتر فانی در جمع کارشناسان ستادی  مولفه ای را بیان نمود که ذکر آن در این مقال خالی از لطف نیست:
 
"نتایج تحقیقات حاکی از آن است که روش های مستقیم تربیتی تقریبا در تمام دنیا با شکست مواجه شده است، لذا ما باید روی روش های غیر مستقیم کار کنیم. چنانکه در حدیث امام صادق(ع) هم آمده که: کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم. (با غیر زبان هایتان مردم را دعوت کنید."(2)
 
آری! در انتخاب زبان گفتگو با این نسل هوشمند، باید هوشمندانه عمل کرد تا بتوان آنها را با خود همراه ساخت.
 
شرکتهای بین المللی نرم افزاری دنیا شاید همین زبان رمزواره و خط ارتباطی با نوجوانان را یافته اند که توانسته اند تا این حد هوش و حواس نوجوانان و جوانان را با خود همراه سازند.
 
 ما در موج چهارم به سر می بریم و باید به اقتضائات آن توجه کنیم. در موج چهارم ارتباطات، پیام ها از طریق نمادها منتقل می شود. در این زمانه پیام های اخلاقی و تربیتی اگر در قالب یک تصویر هنری، یک فیلم کوتاه، یک موسیقی مفهومی، یا یک برنامه نرم افزاری کودکانه عرضه شود، بسیار نافذتر از یک سخنرانی دو ساعته ملال آور خواهد بود.
 
در عصر فناوری های نوین، باید باری دیگر به این سخن آسمانی اندیشید که حضرت امام علی (علیه السلام) برای ما به یادگار گذاشته اند: فرزندان خود را به زمان خودشان تربیت کنید.
 
فراموش نکنیم ما برنامه ریزان ستادی، مدیران میانی، معلمان و مربیان و تمام اعضای خانواده بزرگ فرهنگیان کشور تنها زمانی خواهیم توانست در فعالیتهای خود موفق شویم که به زبان مخاطبان خود نزدیک شویم.
 
درک موسیقایی آن‌ها با بزرگسالان متفاوت است،
 
 ادبیات محاوره‌ای آن‌ها با ما فرق دارد.
 
ارزش‌ها و باورهای آن‌ها بسیار ساده، شفاف و بی غل و غش است.
 
 رک گو، صریح و صادقند.
 
 این نسل را باید دوست داشت چون لایق دوست داشتن هستند.
 
 این نسل عاشق ایران است و به میهن خود عشق می‌ورزد و خدا را خوب می‌شناسد و عاشقانه خود را با آسمان و نورانیت الهی و اسلام رحمانی تنظیم می کنند.
 
این نسل را اول باید شناخت تا بتوان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.
 
باید تلنگری به خود بزنیم و در الگوی ارتباطی خویش با این گرانبهاترین سرمایه های خدادادی ایران اسلامی دقیق تر بیاندیشیم و فکر کنیم که چگونه می توان نسلی تربیت کرد که هم به هویت ایرانی خویش مفتخر بوده و هم به ارزشهای دینی و اخلاقی پایبند باشد و در عصر جهانی شدن، فرهنگ ایرانی اسلامی را زینت بخش جهان فرهنگی کنونی نمایند.
چنین باد.
 
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
 
منابع:
1-     به نقل از کتاب "چگونه تربیت نکنیم؟" نوشته دکتر عبدالعظیم کریمی.
2-     کافی، کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365، ج 2، ص


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت