|
به گزارش گروه آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، فریبا کیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سومین روز از برگزاری «کارگاه آموزشی- تبیینی ارزیابان کتابهای کمکآموزشی» که به دبیران دوره اول متوسطه اختصاص داشت، اظهار داشت: با توجه به اینکه سطح محتوای کتابهای درسی متناسب با سطح «متوسط» جامعه دانشآموزی تدوین میشود و دانشآموزان از توان متفاوتی برخوردارند، برای تکمیل دانش افراد بالای متوسط و همچنین جبران کاستیهای احتمالی کتاب، ناگزیر به استفاده از کتابهای کمکآموزشی هستیم؛ ضمن اینکه کتابهای کمکآموزشی باید در راستای اهداف آموزشی و تربیتی کتابهای درسی باشد.
وی با اشاره به ماده ۶ آییننامه ساماندهی منابع آموزشی مصوب جلسه ۸۲۸ شورای عالی آموزشوپرورش، اضافه کرد: بر اساس این مصوبه خرید، عرضه و تبلیغ هرگونه منبع آموزشی و تربیتی در واحدهای آموزشی، صرفاً از منبع استاندارد، مجاز خواهد بود؛ لذا شورای ساماندهی با دعوت از کارشناسان و افراد صاحبنظر و معلمین با تجربه اقدام به برگزاری جشنواره ساماندهی کتاب و مواد کمکآموزشی کرد که در این راستا آثار گردآوری شده توسط ارزیابان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت کسب حداقل امتیاز قابل قبول، به عنوان یک منبع استاندارد به معلمان، دانشآموزان و خانوادهها معرفی میشود.
معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با بیان اینکه آثار برگزیده علاوه بر معرفی در جشنواره، سایت ساماندهی و کتابنامه رشد، به تناسب مقطع و پایه تحصیلی پشت جلد کتابهای درسی دانشآموزان نیز معرفی میشود، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ نشریهای تحت عنوان «فهرستگان رشد» نیز تولیدشده که در آن علاوه بر معرفی عناوین کتابهای استاندارد، چکیدهای از محتوای آن نیز آمده است.
کیا خاطرنشان کرد: این فهرستگان رشد، در تیراژ بالا تولید شده و به تناسب مقاطع تحصیلی مرتبط به همه مدارس، در اقصی نقاط کشور ارسال میشود.
وی با بیان این مطلب که دبیران با توجه به شناختی که از نیاز دانشآموزان خود دارند، با خیالی آسوده میتوانند کتابهای موجود در این فهرستگان را به آنان معرفی کنند و متذکر شد: خانوادهها هم با خیلی آسوده از کتابهای معرفی شده در این فهرستگان استفاده کنند، زیرا از فیلتر ارزیابانی آگاه و با تجربه گذشته برخوردار بوده و یک کتاب مناسب با پایه تحصیلی و اهداف آموزشی و پرورشی تلقی میشود.
|