|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سید محمد بطحایی در آئین تکریم و معارفه مدیران کل امور زنان و خانواده، با اشاره به جایگاه زنان در جامعه گفت: زنان همواره با بیعدالتی روبرو بودهاند و این نابرابریها دو جنبه کیفی و کمی دارد.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: در جنبه کمی در سالهای اخیر دستاوردهای خوبی داشتیم و امروز تقریباً در آموزشوپرورش بین دختران و پسران تفاوت معنیدار به چشم نمیخورد مگر در مناطقی که به علت محرومیتها هنوز شاهد تفاوتهایی هستیم.
وی تصریح کرد: بالاتر از کمیت، نابرابری کیفیت است و متأسفانه شاهد تفاوت و فاصله قابلتوجهی بین دانش آموزان دختر و پسر هستیم و برخی از این نابرابریها پنهان بوده و به چشم مسئولان نمیآید.
بطحایی با اشاره به اینکه در برخی مدارس مختلط و یا دخترانهای که معلم مرد وجود دارد دختران از تربیتبدنی محروم هستند، گفت: برخی مدارس ابتدایی که اغلب در مناطق محروم هستند دانش آموزان دختر در ساعت تربیتبدنی در گوشهای از حیاط مدرسه بازی میکنند و این از آثار نابرابری دختران و پسران است.
وزیر آموزشوپرورش عدم دسترسی دختران به مراکز یادگیری ثانوی را یکی دیگر از آثار نابرابری دختران با پسران دانست، افزود: پژوهش سراها، کتابخانهها و کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان محیطهایی هستند که برای هر دو جنسیت فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: حل موضوع مذکور باید یکی از دغدغههای امور بانوان باشد.
بطحایی به جمعیت ۶۰ درصدی زنان و دختران در آموزشوپرورش اشاره و تصریح کرد: علیرغم جمعیت انبوه زنان و دختران در آموزشوپرورش از این پتانسیل نیروی انسانی استفاده نشده است و مدیرکل امور زنان موظف به ارائه راهکار و حل این مشکل با کمک مسئولین ذیربط است.
وزیر آموزشوپرورش افزود: در این زمینه باید هر ساله، فعالیتهای انجام شده توسط امور زنان رصد شود تا بر اساس شاخصهای مربوط میزان پیشرفت آن مشخص شود.
وی ادامه داد: موانع جذب زنان در پستهای مدیریت باید شناسایی و رفع شود، البته زنانی که در پستهای مدیریتی به کار گرفته میشوند در زندگی خود با محدودیتهایی مواجه خواهند شد.
بطحایی در پایان خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش تلاش میکند از پتانسیل بانوان در پستهای مدیریتی بیش از پیش استفاده کند.
|