|
به گزارش مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در جمع مدیران پژوهشسراها و مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران که در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، درباره اهمیت و نقش پژوهشسراهای دانشآموزی اظهار کرد: مهمترین کارکرد پژوهشسراهای دانشآموزی، استعدادیابی و پرورش خلاقیت دانشآموزان براساس فرایندهای مشخص در طول دورههای مختلف تحصیلی است.
وی افزود: پژوهشسراهای دانشآموزی بخشی از مجموعه استعدادیابی و پرورش خلاقیت است که سایر اجزای این مجموعه به هم پیوسته را مدارس نمونه دولتی، طرح شهاب و مدارس استعدادهای درخشان تشکیل می دهد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر میخواهید نهادی در آموزش و پرورش ایجاد کنید که این نهاد چندین مأموریت شناخت استعداد، رشد استعداد، تقویت و بالندگی استعداد دانشآموزان را دنبال کند، ایجاد پژوهشسراهای دانشآموزی است. ما در پژوهشسراهای دانشآموزی استعدادهای دانشآموزی را شناسایی و رشد میدهیم.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش حافظهمحوری باید تبدیل به خلاقیتمحوری تبدیل شود، تصریح کرد: در سال تحصیلی گذشته 350 هزار نفر از دانشآموزان تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتهاند و قصد داریم تا پایان سال 1400، تمام دانشآموزان تحت پوشش طرح شهاب قرار بگیرند؛ طرح شهاب در واقع رسیدگی به استعدادهای درخشان در مدارس عادی است که البته این به معنی نفی مدارس تیزهوشان نیست.
وی با بیان اینکه برای اولینبار در این دولت یازدهم آییننامه یا اساسنامه استعدادهای درخشان را به تصویب رسید، گفت: در شاخص جهانی به ازای هر 100 دانشآموزان 3 دانشآموز استعداد درخشان است که ما در سالهای اخیر شاهد هستیم در بعضی از شهرستانهای کشور با برگزاری آزمون، 27 درصد از 100 دانشآموز در استعدادهای درخشان تحصیل میکنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش جایی نیست که با آزمون و خطا بتوانیم آن را اداره کنیم؛ کار در این نهاد آموزش و پرورش خیلی فنی است و اقدامات آن نیز باید به دور از هر گونه شتابزدگی انجام شود.
|