متن كامل خبر
دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نباید «استثناء» شوند

تاريخ خبر : 11/2/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 282

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: یکی از راه‌های پذیرش دانش‌آموزان استثنایی این است که استثناء نشوند تا زمینه پذیرش آن‌ها در جامعه فراهم شود.

به گزارش گروه آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با کارکنان سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، اظهار داشت: دانش‌آموزان استثنایی در اولویت قرار دارند و ما نسبت به آن‌ها وظیفه داریم هرچه در توان داریم، برای این عزیزان انجام دهیم و خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهیم باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد؛ چراکه نوع خدمات به این عزیزان سخت، پیچیده و تخصصی است.
 
وی با بیان اینکه باید یک تغییر بینش فرهنگی در خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد کنیم، گفت: برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند که این دانش‌آموزان پس از تحصیل نمی‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند و با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند همچنین برخی خانواده‌ها تمایل ندارند این‌گونه دانش‌آموزان در مناسبات خانوادگی و فامیلی حضور داشته باشند و از طرفی جامعه نیز نگاه صحیحی نسبت به این‌گونه افراد ندارد.
 
دکتر احمدی دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: وظیفه آموزش‌وپرورش است که با انجام اقدامات فرهنگی، خانواده و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه سازد و آموزش لازم به خانواده و جامعه بدهد تا بتوانیم از ظرفیت این افراد در جامعه بهره ببریم.
 
وی تأکید کرد: با کمک متخصصین باید یک برنامه جامعی برای این تغییر نگرش ارائه کنیم تا این‌گونه افراد با شرایط خاص بتوانند وارد جامعه و بازار کار شوند و توانمندی‌های آن‌ها به منصه ظهور و بروز برسد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: یکی از راه‌های پذیرش این افراد، آن است که استثناء نشوند تا زمینه پذیرش آن‌ها در جامعه فراهم شود.
 
وی گفت: اگر این دانش‌آموزان در کنار دانش‌آموزان عادی باشند، روند عادی‌سازی و همزیستی مسالمت‌آمیز آن‌ها ایجاد می‌شود.
 
دکتر احمدی دانش آشتیانی با اشاره به امر عادی‌سازی گفت: یکی از مؤلفه‌هایی که می‌تواند به تسهیل این امر کمک کند، فاصله گرفتن از حالت مکانیکی و ایجاد محیط‌های شاد و با نشاط در مدارس استثنایی است که برای دسترسی به آن حتی ممکن است در قوانین و مقررات اصلاح و تغییری صورت بگیرد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش متذکر شد: باید در استان‌ها و مناطق، از مشارکت فکری اولیای این دانش‌آموزان بهره گرفت و لازم نیست همه اقدامات برای این‌گونه دانش‌آموزان انحصاری توسط دولت صورت بگیرد و بخش خصوصی نیز طبق استانداردهای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی می‌تواند خدماتی را به دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها ارائه کند.


     منبع خبر : فارس

بازگشت