متن كامل خبر
پیشنهادهایی برای طرح جدید «هدایت تحصیلی» کلاس نهمی‌ها

تاريخ خبر : 7/9/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 1035

در سال تحصیلی 95-96 تغییرات برنامه درس ملی به پایه دهم می‌رسد. وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای برنامه درس ملی طرحی تحت عنوان ساماندهی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی را طراحی کرده و در نوبت بررسی در شورای عالی آموزش و پرورش دارد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایسنا، دکتر علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره و عنوان کرد: وجه تفاوت امسال با سال‌های گذشته برای دانش‌آموزان متوسطه اول در پایه نهم، بحث هدایت تحصیلی است. در همین راستا مباحث مقدماتی مربوط به روند هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است و در تلاش هستیم هدایت تحصیلی در شاخه‌ها و رشته‌ها را مشخص کنیم و به سمت تمهید مقدمات در بستر مدارس برویم.
 
وی با اشاره به اینکه اگر تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی آموزش و پرورش با دقت انجام نشود مشکلاتی ایجاد خواهد شد گفت: امیدوارم ظرف یک ماه آینده تکلیف شاخه‌ها و رشته‌های موردنظر برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس نهم در پایان امسال مشخص شود.
 
عظیم محبی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز به بیان پیشنهادات و راهکارها در استقرار هدایت تحصیلی دوره اول متوسطه پرداخت و گفت: در سال تحصیلی پیش رو هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان از دوره دوم متوسطه به پایه نهم در دوره اول متوسطه انتقال خواهد یافت. بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی صرفاً تکمیل فرم انتخاب رشته نیست بلکه یک فرآیند است.
 
وی افزود: هدایت تحصیلی جریانی است که باید به شکل علمی با مشارکت مدیران، اولیاء، معلمان و مشاوران از دوره ابتدایی مدیریت شود. درعین حال مقوله هدایت تحصیلی و شغلی با ابعاد مختلف بویژه سیاست‌های حاکم بر اشتغال و نیازهای اساسی مشاغل در کشور نیز ارتباط دارد.
 
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: عدم ارتباط ارگانیک بین نیازهای شغلی و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها، بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، پایین بودن مهارت‌های فارغ‌التحصیلان با نیازهای مشاغل جدید، پایین بودن روحیه کار آفرینی افراد فارغ‌التحصیل، عدم آگاهی خانواده‌ها از نیازهای جدید بازار کار، عدم آگاهی خانواده از جریان هدایت تحصیلی و شغلی، عدم ایفای نقش صدا و سیما در فرهنگ‌سازی مناسب در این ارتباط، ارتباط کم رشته‌های دانشگاهی با بخش صنعت و بازارکار، عدم ارتباط مناسب بخش صنعت با هنرستان‌ها، عدم آگاهی مدیران، مشاوران و معلمان نسبت به ابعاد مختلف جریان هدایت تحصیلی، نبودن مدیریت یکپارچه از صف تا ستاد نسبت به جریان هدایت تحصیلی و نادیده گرفتن نقش برنامه‌های درسی در هدایت تحصیلی از جمله مسائل کلیدی است که باید در هدایت تحصیلی و شغلی در سطح کلان مورد توجه قرار بگیرد.
 
محبی در ادامه راهکارهای پیشنهادی بهسازی این فرایند را ارائه و به ایسنا اظهار کرد: استفاده از ظرفیت شورای عالی اشتغال کشور در ساماندهی جریان شغلی کشور و پذیرش برنامه‌های درسی به عنوان کلیدی‌ترین عامل در شناسایی استعدادها، پرورش و هدایت تحصیلی و شغلی از جمله این راهکارها هستند.
 
وی افزود: برنامه‌های درسی فرصت‌های آموزشی و تربیتی هستند که دانش‌آموزان در معرض آن قرار می‌گیرند تا استعدادهای فطری خود را بهتر بشناسند و کم کم مسیر مناسب تحصیلی و شغلی را با کمک عوامل سهیم و موثر مدیریت کنند. پیش فرض اصلی در این جریان این است که برنامه‌های درسی اولاً همه ابعاد وجودی دانش‌آموزان را پوشش دهد و در عین حال متناسب با نیازهای بازارکار، براساس آخرین تحولات اجتماعی، فناوری و... اطلاعات لازم را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.
 
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این برداشت برنامه درسی صرفاً محتوا و کتاب نیست بلکه همه مولفه های تاثیرگذار در کسب شایستگی‌ها جهت درک و اصلاح موقعیت خود و دیگران اطلاق می‌شود گفت: ابعاد نگرش حرفه‌ای معلمان، محیط متنوع یادگیری، فناوری نوین، تنوع بسته‌های آموزشی، فعالیت‌های علمی و عملی دانش‌آموزان در مدرسه، جو و فضای خلاقیت و کارآفرینی در مدرسه از جمله این مولفه‌ها هستند.
 
محبی ادامه داد: براساس نکات گفته شده اجرای برنامه درسی مدرسه به شکل مطلوب زمینه‌ساز شکل‌گیری هویت همه جانبه و متعادل دانش‌آموزان خواهد شد. ایجاد هارمونی و پیوند تدریس، ارزشیابی و راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی، تولید فرم‌ها و چک لیست‌های مناسب جهت شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان حداقل از دوره دوم ابتدایی به همراه آموزش لازم به مدیران، مربیان، معاونین، معلمان و مشاوران، هدایت درس کار فناوری در جهت تمرین واقعی مهارت‌های بازار کار (پودمان‌های مورد نظر) جهت شناسایی استعدادها در عین حال کسب مهارت‌های زندگی و شغلی، در اولویت قرار گرفتن آموزش خانواده نسبت به فضای کسب و کار، ماهیت استعدادها از دوره ابتدایی به ویژه از پایه هفتم به بعد و نهادینه‌سازی رویکرد کارآفرینی در برنامه‌های درسی و فرهنگی مدارس از جمله دیگر راهکارها و پیشنهادات مطرح هستند.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت