|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، فاطمه قربان در در کارگاه تبیین نظام آموزشی کشور برای مدیران مدارس استان البرز با اعلام اینکه ضرورت تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مطالبه به حق مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در این خصوص بود اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت جایگاه بیبدیلی است که برای تمام حوزههای کشور نیروی انسانی تربیت میکند.
وی با اشاره به اینکه تحول بنیادین در ساختار، محتوا و روشها باید شکل بگیرد افزود: تحول در ساختار با بررسیها و کارهای کارشناسی در سال 1368 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود تا نظام آموزشی 3-3-6 در کشور مستقر شود.
قربان ادامه داد: استقرار ساختار 3-3-6 از سال تحصیلی 92-91 در کشور اجرایی میشود که برای عملیاتی کردن آن کارگروههایی از ستاد تا صف آموزش وپرورش تشکیل شد و شورایی به ریاست وزیر آموزش و پرورش در وزارتخانه برای پیگیری زیرساختهای لازم برای اجرای نظام جدید ایجاد شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با اعتقاد و ایمانی که به توان مدیران مدارس داریم تحول نظام آموزشی مانند دیگر طرحهای اخیر وزارتخانه به ثمر خواهد نشست تا بار دیگر نام ایران را در جهان سرافراز کنیم.
وی با اعلام اینکه باید از منابع و امکانات موجود بهترین استفاده را ببریم تصریح کرد: تحول بنیادین تنها با تغییر ساختار محقق نخواهد شد بلکه محتوا نیز در این راستا تغییر خواهد کرد که این تحول با تغییر کتاب پایه اول ابتدایی شروع شده است.
قربان با اشاره به اینکه کتاب اول ابتدایی با توجه به آموزش تفکر فلسفی تغییر کرده است گفت: این کتاب دانشآموزی پرسشگر، خلاق و نوآور تربیت خواهد کرد تا کشور را به توسعه پایدار برساند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در طول شش سال کتابهای تمام مقاطع تحصیلی تغییر خواهد کرد و پس از آن نظام آموزشی 3-3-6 به طور کامل استقرار خواهد یافت.
وی با یادآوری اینکه تحول در روشهای تدریس زمینهساز تحول بنیادین است افزود : معلم نقش بیبدیلی در نظام تعلیم و تربیت دارد و اول معلم هستی ذات مقدس خداوند است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه معلمان در نقشه جامع علمی کشور همتراز اساتید دانشگاه و پژوهشگران تعریف شدهاند افزود: اجرای سند ملی آموزش و پرورش تنها به دست مدیران مدارس محقق خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول حاکمیت نظام آموزشی برنامهمحور مدنظر است اظهار کرد: مدرسه نقطه اتکای دولت، ملت و کانون تربیتی محله تعریف شده است.
قربان خاطرنشان کرد: در این سند مدرسه باید محیطی امن، بانشاط و تامین کننده نیازها برای دانش آموزان باشد و مدارس براساس این سند باید تعامل اثربخش با مساجد و نهادهای مذهبی داشته باشند تا دانشآموزان تعامل با دیگران را آموزش ببینند.
|