پژوهش های جهانی نشان می دهند که مردود شدن دانش آموزان، نه تنها تاثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی این قشر از جامعه ندارد بلکه سبب کاهش اعتماد به نفس و حتی ترک تحصیل می شود.
مشکلات خانوادگی ، کمبودهای آموزشی واجتماعی، نارسایی اقتصاد خانواده ها ،ناتوانی معلمان در تدریس و عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی هوشی، مهم ترین دلایل افزایش میزان مردودی ، بین دانش آموزان است.
وی با اشاره به انجام پژوهش های بین المللی و داخلی در مورد تاثیرات مردودی بر دانش آموزان، گفت: حاضر شدن دانش آموزان مردود شده برای بار دوم در کلاس، سبب کاهش اعتماد به نفس و ایجاد مشکلات تربیتی واخلاقی میشود.
احمدی ، رعایت نشدن استانداردهای لازم در فضای مدارس و کمبود تجهیرات کافی را یکی از عوامل مردود شدن دانش آموزان دانست و افزود: بالا بردن سطح آگاهی معلمان با آموزش های مختلف ، بالابردن توانمندی های اقتصادی خانواده ها، به خصوص در مناطق محروم و برطرف کردن مشکلات اجتماعی ، عوامل موثری در کاهش میزان مردودی دانش آموزان است.