متن كامل خبر
سند تحول بنیادین برنامه‌ای آینده‌مدار برای توسعه تعلیم و تربیت

تاريخ خبر : 13/10/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 467

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین از جمله برنامه‌های آینده‌مدار است که در مدت 6سال توسط صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت کشور تدوین گردیده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان خراسان رضوی، مهدی نویدادهم در آیین اختتامیه اولین همایش اساتید دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با تاکید بر نگاه فرهنگی به آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در نگاه فرهنگی به عنوان پل ارتباطی گذشته و آینده و آماده‌سازی نسل جوان کارکردهای بسیار مهمی دارد که باید از سوی دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ترجمه و انتقال مسائل فرهنگی نسل گذشته برای نسل جوان را از مهمترین کارکردهای آموزش و پرورش برشمرد و گفت: ارتباط بین نسلی و ترجمه و تبیین عملکرد نسل گذشته برای نسل جوان که در فضای امروز می‌خواهند زندگی کنند از وظایفی است که آموزش و پرورش برعهده گرفته است وهمه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش ازجمله اساتید دانشگاه، دانشجومعلمان، مدیران و معلمان باید از سه حوزه گذشته، حال و آینده شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند آن را به نسل جوان منتقل نمایند.
عضو هیأت نظارت و بازرسی کمیته تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گذشته تحولات تمدنی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم مجموعه اقوامی در این سرزمین زندگی کردند که خوش درخشیده و اندیشمندان و دانشمندانی صاحب‌نام را به ایران تقدیم کردند و معلمان و دانشجومعلمان ما نیز باید با این موضوعات آشنا باشند تا بتوانند آن را به نسل حاضر منتقل نمایند.
نویدادهم وجود مکاتب تکفیری و لزوم آماده‌سازی نسل نو و فرزندان در برابر این افکار را از دیگر کارکردهای آموزش و پرورش برشمرد و گفت: از منظر فرهنگی یکی از کارکردهای آموزش و پرورش آماده‌سازی فرزندان در برابر مکاتب تکفیری و انحرافی است و عمق‌بخشی به باورها و شناخت‌ها لازمه این آماده‌سازی است و اگر آگاهی از پیچیدگی‌ها و چالش‌های دنیا در حال حاضر وجود نداشته باشد؛ آمادگی برای آینده نیز وجود نخواهد داشت .
وی ادامه داد: دانشجو معلمان و معلمان جدید در دوره کار خود دانش‌آموزانی را آموزش و پرورش می‌دهند که قرار است چندین دهه زندگی کرده و نسل آینده کشور باشند و از این منظر مناسبات آینده و شایستگی‌های زندگی در آینده را آموزش و پرورش باید در اختیار دانشجومعلمان و معلمان و دانش‌آموزان قرار دهد که در این مورد با کاستی‌هایی روبرو هستیم.
وی در ادامه به تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های آینده‌مداری است که یکی از ادعاهای آن آینده پژوهانه بودن و نگاه اجمالی به آینده و تحولی که لازم است در کلاس درس و بحث به وجود آید می‌باشد که در مدت 6سال توسط صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت کشور تدوین گردیده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش عالی آموزش و پرورش با بیان این نکته که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از معدود سندهایی است که پس از تدوین و تایید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقام معظم رهبری ارائه و علاوه بر تایید چندین باره مورد حمایت معظم له قرار گرفت بر آشنایی اساتید و انجام پروژه‌های تحقیقی با موضوع سند تحول بنیادین تاکید کرد و گفت: باور دارم اگر می‌خواهیم در آموزش و پرورش آینده داشته باشیم همچنان که مسئولان برتر نظام گفته‌اند باید زمینه اجرای این سند فراهم گردد.
نویدادهم با تاکید بر نقش‌آفرینی دانشگاه فرهنگیان در عرصه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: دانشگاه می‌تواند بار مسئولیت را برعهده گرفته و به میدان آید و از آنجا که قرار است معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان معلمان فردا باشند نه معلمان دیروز باید به این نقش‌آفرینی توجه ویژه صورت گیرد.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت