|
به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم درباره چالشهای تنوع مدارس در ایران و در پاسخ به اینکه آیا در سال ۱۴۰۰ به هدف کاهش تنوع مدارس دستیافتهایم یا خیر، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین اصل بر عدم تفکیک و جداسازی دانشآموزان است و فرض بر این است که دانشآموزان با ویژگیهای مختلف در یک کلاس و در یک مدرسه درس بخوانند.
وی افزود: بر این اساس اگر تفکیکی وجود دارد باید در حداقل و همراه با توجیهات کارشناسی باشد بهعنوان مثال دانشآموز استثنایی که معلولیت قابلتحمل دارد باید کنار دانشآموز عادی درس بخواند و تنها دانشآموزان با معلولیتهای پیشرفته در مدارس خاص استثنایی تحصیل کنند.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه برای تیزهوشان هم شرایط همینگونه است، عنوان کرد: در اینجا هم اصل بر عدم تفکیک است و اگر مدارس ویژهای وجود دارد باید در حداقل ممکن باشد و تنها کسانی که به مفهوم دقیق کلمه تیزهوش هستند و از بهره هوشی بسیار بالا برخوردارند در این مدارس تحصیل کنند. عدم تفکیک مدارس تیزهوش دارای الزاماتی است که ازجمله آنها میتوان به وجود معلمان توانمند در مدارس عادی اشاره کرد که بتوانند دانشآموزان با هوش بالاتر را هم در مسیر صحیح هدایت کنند.
نوید ادهم ادامه داد: البته از سوی دیگر واقعیتهای موجود جامعه را هم باید مدنظر قرار داد. متأسفانه در سالهای گذشته به دلایل مختلف مدارس را تفکیک کردند که این امر میتواند انسجام اجتماعی و ملی را دچار آسیب کند. باید در راستای اجرای سند این مدارس را با شیب ملایم به هم پیوسته و یکپارچه کنیم که جامعه هم پذیرای آن باشد.
به گفته وی، خوشبختانه اکنون وزارت آموزشوپرورش این استراتژی را انتخاب کرده و در حال حرکت به این سمت است، بهعنوان مثال دانشآموزان استثنایی در قالب طرح تلفیقی فراگیر در مدارس عادی ادامه تحصیل میدهند. درباره مدارس تیزهوشان هم اخیراً در شورای عالی مباحثی مطرح شد و سعی کردیم جلوی گسترش بیرویه آنها را بگیریم و مدارسی را که واجد شرایط نیستند را به حداقل برسانیم. درباره مدارس شاهد و نمونه دولتی هم سیاست وزارتخانه کاهش با شیب ملایم است
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش افزود: پیشبینی من برای سال ۱۴۰۰ حذف مدارس تیزهوشان نیست اما قطعاً این مدارس کنترل و مدیریت خواهند شد و تعداد اندکی از دانشآموزان تیزهوش واقعی خدمات ویژه دریافت خواهند کرد.
نوید ادهم در خاتمه سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مدارسی چون علوم معارف و ورزش مدارس خاص نیستند بلکه رشتههایی ویژهای را موردتوجه قرار میدهند و درواقع مدارس تخصصی هستند گفت: مدارس شبانهروزی هم مدارس دولتی عادیاند که در مناطق دورافتاده و صعبالعبور درس خواندن را برای دانشآموزان آسانتر کردهاند و از دستاوردهای خوب انقلاباند؛ بنابراین آنطور که گفته میشود ۱۸ نوع مدرسه وجود دارد لزوماً اینگونه نیست و این دستهبندی نمیتواند صحیح باشد.
|