متن كامل خبر
حجم اطلاعات تولید شده در30 سال اخیر بیش از 5 هزار سال گذشته بوده است

تاريخ خبر : 6/10/1384امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 458

برنامه‌‏ریزی برای آموزش در فناوری‌‏های توسعه یافته به طور عمده گرفتار زنجیره خرید رایانه‌‏ها و نرم‌‏افزارهای قدرتمند شده و به جای پاسخ‌‏گویی به نیازهای آموزشی ، بیشتر به کاربردهای عمومی آن توجه شده است.


مهندس مرضیه ابراهیمی ، کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا ، ضمن اعلام مطلب فوق ، اظهار داشت: تلفیق فناوری‌‏های نوین با سیستم‌‏های سنتی به خصوص سیستم آموزشی به دلیل چند بعدی بودن آموزش و ارایه محصول آن یعنی انسان متفکر و خلاق فناوری‌‏های نوین فرآیند بسیار پیچیده‌‏ای است.
مهندس ابراهیمی ، در ادامه افزود: سال‌‏ها است که توسط واسطه‌‏ای به نام مدرسه علم از نسلی به نسل جدید انتقال یافته و در عصر تکنولوژی با اطلاعات زنجیره‌‏وار و شبکه‌‏ای مواجه شده‌‏ایم به طوری که حجم اطلاعات تولید شده در سی سال اخیر بیش از حجم تولید اطلاعات در پنج هزار سال گذشته بوده است.
وی ، ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که با انتقال دانش بشری به نسل جدید آیا با همان سیستم آموزش سنتی می‌‏توان انتقال دانسته‌‏ها و پرورش خلاقیت و تغییردهی را همچنان هدف آموزشی دانست یا خیر.
کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ، با تاکید بر این‌‏که هر یک از عناصر جامعه آموزشی موظف به تلاش پی‌‏گیر و مداوم برای تطبیق فناوری‌‏های نوین با شرایط امکانات سیستم آموزشی کشور برای رسیدن به ساختاری صحیح و سالم هستند ، گفت: در دنیای کنونی فهم از ماهیت یادگیری دچار دگرگونی چشم‌‏گیری شده و روش‌‏های انتقال یادگیری نیاز به تغییر دارد.
وی ، با بیان این‌‏که در این تغییر با چالش‌‏های بزرگی روبرو خواهیم شد ، افزود: باید با هوشمندی و با استفاده از نمونه‌‏های تحقیق و پژوهش موفق مشابه ، میزان آسیب‌‏های این تغییر را به حداقل رسانده و توان بالقوه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش با معرفی مولفه‌‏های بهره‌‏وری موثر برای اثر بخشی آموزش و چشم‌‏انداز کاربردهای مختلف آن در محیط‌‏های آموزشی به تصویر کشاند.
مهندس ابراهیمی ، با اشاره به این‌‏که سخت‌‏کوشی ، خلاقیت ، تحقیق و توسعه کیفیت بخشی و برنامه‌‏ریزی از عوامل مهم در رسیدن به این چشم‌‏انداز محسوب می‌‏شوند ، گفت: رشد مهارت‌‏های ویژه با ایجاد تفکر نقاد و پژوهشگر به خصوص برای معلمان و مدیران و خلاقیت در بهره‌‏گیری از فناوری‌‏های نوین با توجه به شرایط و امکانات موجود در ایجاد یک نظام کارای آموزشی موثر خواهد بود.
وی ، تصریح کرد: تحقیق و توسعه برای ایجاد تغییرات گسترده در سیستم‌‏های آموزشی که خود نیازمند سرمایه‌‏گذاری بزرگ و بلندمدت است یکی دیگر از عناصر مهم موفقیت در این عرصه محسوب می‌‏شود.
کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ، با بیان این‌‏که دانش روز تا حدود زیادی در کشورهای پیشرفته متمرکز شده است ، افزود: برای این تطبیق ،‌‏ نیازمند مکانیزم‌‏های منطقه‌‏ای ، محلی و بین‌‏المللی به منظور ایجاد بنیان محکمی از دانش بر پایه ایده‌‏ها ، مسایل ، نتایج تحقیقات ، مطالعات موردی ، فعالیت‌‏های اثربخش و منابع تحقیق و پژوهش با حفظ فرهنگ ارزشی و ملی هستیم.
مهندس ابراهیمی ، ضمن تاکید بر لزوم کیفیت بخشی به تولیدات محتواهای آموزشی قابل دسترسی ، بیان کرد: برای تدوین استانداردها و خط مشی‌‏ها مکانیزم اعتبار بخشی همکاری منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مورد نیاز بوده و همه مشارکت کنندگان از جمله عوامل اقتصادی باید در بازار جدیدی که مانند قارچ رشد می‌‏کند ، انسجام و شفافیت ایجاد کنند.
وی ، با تاکید بر تعیین مالکیت دانش چارچوب قانونی و تعرفه‌‏ای که مبادله دانش بر مبنای آن قرار دارد ، اظهار داشت: برنامه‌‏ریزی برای آموزش در فناوری‌‏های توسعه یافته به طور عمده گرفتار زنجیره خرید رایانه‌‏ها و نرم‌‏افزارهای قدرتمند شده و به جای پاسخ‌‏گویی اختصاصی به نیازهای آموزشی ، بیشتر به کاربردهای عمومی آن توجه شده است.
وی ، خاطرنشان کرد: اگر مجموعه‌‏ای برای رفع نیازهای بخش آموزشی کشور در چارچوب مولفه‌‏های مالی و آموزشی شکل نگیرد ، فناوری برای آموزش و یادگیری تبدیل به یک کالای تجاری غیرقابل دسترس ، ناپایدار و مضر برای فرهنگ کشور خواهد شد.
مهندس ابراهیمی ، در پایان عنوان کرد: با وجود چالش‌‏های متعدد برای ارتقاء محیط آموزش سنتی به محیط رشد یافته با حداقل آسیب فرهنگی و حداکثر بهره‌‏وری دانشی باید آموزش شتابان به جای آموزش شتاب زده ، آموزش های استاندارد شده تلفیقی مبتنی بر فناوری اطلاعات به جای آموزش صرف ICT و آموزش کاربردی استفاده از حجم عظیم اطلاعات به جای ایجاد انبار اطلاعات در مغز یاد گیرنده مورد توجه قرار گیرد.


     

بازگشت