برنامهریزی برای آموزش در فناوریهای توسعه یافته به طور عمده گرفتار زنجیره خرید رایانهها و نرمافزارهای قدرتمند شده و به جای پاسخگویی به نیازهای آموزشی ، بیشتر به کاربردهای عمومی آن توجه شده است.

مهندس مرضیه ابراهیمی ، کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا ، ضمن اعلام مطلب فوق ، اظهار داشت: تلفیق فناوریهای نوین با سیستمهای سنتی به خصوص سیستم آموزشی به دلیل چند بعدی بودن آموزش و ارایه محصول آن یعنی انسان متفکر و خلاق فناوریهای نوین فرآیند بسیار پیچیدهای است.
مهندس ابراهیمی ، در ادامه افزود: سالها است که توسط واسطهای به نام مدرسه علم از نسلی به نسل جدید انتقال یافته و در عصر تکنولوژی با اطلاعات زنجیرهوار و شبکهای مواجه شدهایم به طوری که حجم اطلاعات تولید شده در سی سال اخیر بیش از حجم تولید اطلاعات در پنج هزار سال گذشته بوده است.
وی ، ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که با انتقال دانش بشری به نسل جدید آیا با همان سیستم آموزش سنتی میتوان انتقال دانستهها و پرورش خلاقیت و تغییردهی را همچنان هدف آموزشی دانست یا خیر.
کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ، با تاکید بر اینکه هر یک از عناصر جامعه آموزشی موظف به تلاش پیگیر و مداوم برای تطبیق فناوریهای نوین با شرایط امکانات سیستم آموزشی کشور برای رسیدن به ساختاری صحیح و سالم هستند ، گفت: در دنیای کنونی فهم از ماهیت یادگیری دچار دگرگونی چشمگیری شده و روشهای انتقال یادگیری نیاز به تغییر دارد.
وی ، با بیان اینکه در این تغییر با چالشهای بزرگی روبرو خواهیم شد ، افزود: باید با هوشمندی و با استفاده از نمونههای تحقیق و پژوهش موفق مشابه ، میزان آسیبهای این تغییر را به حداقل رسانده و توان بالقوه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش با معرفی مولفههای بهرهوری موثر برای اثر بخشی آموزش و چشمانداز کاربردهای مختلف آن در محیطهای آموزشی به تصویر کشاند.
مهندس ابراهیمی ، با اشاره به اینکه سختکوشی ، خلاقیت ، تحقیق و توسعه کیفیت بخشی و برنامهریزی از عوامل مهم در رسیدن به این چشمانداز محسوب میشوند ، گفت: رشد مهارتهای ویژه با ایجاد تفکر نقاد و پژوهشگر به خصوص برای معلمان و مدیران و خلاقیت در بهرهگیری از فناوریهای نوین با توجه به شرایط و امکانات موجود در ایجاد یک نظام کارای آموزشی موثر خواهد بود.
وی ، تصریح کرد: تحقیق و توسعه برای ایجاد تغییرات گسترده در سیستمهای آموزشی که خود نیازمند سرمایهگذاری بزرگ و بلندمدت است یکی دیگر از عناصر مهم موفقیت در این عرصه محسوب میشود.
کارشناس فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ، با بیان اینکه دانش روز تا حدود زیادی در کشورهای پیشرفته متمرکز شده است ، افزود: برای این تطبیق ، نیازمند مکانیزمهای منطقهای ، محلی و بینالمللی به منظور ایجاد بنیان محکمی از دانش بر پایه ایدهها ، مسایل ، نتایج تحقیقات ، مطالعات موردی ، فعالیتهای اثربخش و منابع تحقیق و پژوهش با حفظ فرهنگ ارزشی و ملی هستیم.
مهندس ابراهیمی ، ضمن تاکید بر لزوم کیفیت بخشی به تولیدات محتواهای آموزشی قابل دسترسی ، بیان کرد: برای تدوین استانداردها و خط مشیها مکانیزم اعتبار بخشی همکاری منطقهای و بینالمللی مورد نیاز بوده و همه مشارکت کنندگان از جمله عوامل اقتصادی باید در بازار جدیدی که مانند قارچ رشد میکند ، انسجام و شفافیت ایجاد کنند.
وی ، با تاکید بر تعیین مالکیت دانش چارچوب قانونی و تعرفهای که مبادله دانش بر مبنای آن قرار دارد ، اظهار داشت: برنامهریزی برای آموزش در فناوریهای توسعه یافته به طور عمده گرفتار زنجیره خرید رایانهها و نرمافزارهای قدرتمند شده و به جای پاسخگویی اختصاصی به نیازهای آموزشی ، بیشتر به کاربردهای عمومی آن توجه شده است.
وی ، خاطرنشان کرد: اگر مجموعهای برای رفع نیازهای بخش آموزشی کشور در چارچوب مولفههای مالی و آموزشی شکل نگیرد ، فناوری برای آموزش و یادگیری تبدیل به یک کالای تجاری غیرقابل دسترس ، ناپایدار و مضر برای فرهنگ کشور خواهد شد.
مهندس ابراهیمی ، در پایان عنوان کرد: با وجود چالشهای متعدد برای ارتقاء محیط آموزش سنتی به محیط رشد یافته با حداقل آسیب فرهنگی و حداکثر بهرهوری دانشی باید آموزش شتابان به جای آموزش شتاب زده ، آموزش های استاندارد شده تلفیقی مبتنی بر فناوری اطلاعات به جای آموزش صرف ICT و آموزش کاربردی استفاده از حجم عظیم اطلاعات به جای ایجاد انبار اطلاعات در مغز یاد گیرنده مورد توجه قرار گیرد.