|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام و المسلمین دکتر محیالدین بهرام محمدیان در کارگاه "اصول تهیه و تدوین اجزای بسته آموزشی فنی و حرفهای" که در سالن جلسات دفتر فنی و حرفهای و با حضور کارشناسان برگزار شده بود، با اشاره به رویکردهای متفاوت در خصوص دوره دوم متوسطه افزود: در مجموع سه رویکرد در این خصوص وجود دارد؛ یک رویکرد آن است که دوره دوم متوسطه نیز در ادامه دوره اول بدون گرایش شاخه و رشته تحصیلی باشد.
وی اضافه کرد: در رویکرد دوم گروهی اصرار دارند، دوره دوم متوسطه به صورت تخصصی باشد و دانشآموزان در پایان دوره اول متوسطه انتخاب رشته نموده و ادامه تحصیل دهند و طرفداران رویکرد سوم راه میانه را انتخاب نمودهاند. به این معنا که دوره دوم متوسطه در سال اول عمومی، سال دوم نیمه تخصصی و سال سوم کاملا تخصصی باشد.
معاون پژوهشی وزیر با اشاره به سند تحول بنیادین تصریح کرد: این سند نیاز به نقشه راهی داشت که فرایند کار برنامهریزی را تسهیل نماید. در این راستا برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه تدوین و تصویب شد که بحمدالله در این مورد ما از سایر زیر نظامها جلوتر هستیم و براساس آن سازمان موظف گردید هر سال کتابهای دو پایه تحصیلی را بازنگری و متناسب با اهداف سند بازتالیف نماید که سال گذشته کتابهای پایههای چهارم و هشتم جدید التالیف بود و سال آینده نیز کتابهای پنجم و نهم از نو تألیف خواهند شد.
دکتر محمدیان با بیان این نکته که در گذشته کتابها به موقع در اختیار دانشآموزان قرار نمیگرفت و گاهی تا اواخر آبان ماه هنوز برخی مدارس کتاب نداشتند، افزود: یکی از افتخارات سازمان آن است که کلیه کتابهای درسی قبل از آغاز سال تحصیلی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرند.
وی با تاکید بر این نکته که با پیشرفت علوم و تکنولوژی مشاغل نیز به سرعت در حال تغییر است اضافه کرد: باید نسل آینده به گونهای تربیت شوند که در صورت تغییر مشاغل با اندکی آموزش بتوانند خود را با شرایط جدید انطباق دهند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مهارتآموزی همراه با اخلاق حرفهای را مهمترین هدف شاخه فنی و حرفهای برشمرد و افزود: تنها راه دستیابی به این هدف توسعه و تجهیز کارگاهها و استفاده از نیروی انسانی توانمند است.
وی با اشاره به بحرانهای اشتغال، ازدواج و اعتیاد تصریح کرد: اگر مساله اشتغال در جوامع حل شود، سایر بحرانها نیز کاهش مییابند.
|