|
به گزارش گروه آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، اساسنامه پژوهش سراهای دانشآموزی مصوب نهصد و سی و دومین جلسه شورای عالی آموزشوپرورش پس از تأیید رئیسجمهور و رئیس شورای عالی، برای اجرا به وزارت آموزشوپرورش ابلاغ شد.
در این مصوبه آمده است: با توجه به رسالت آموزشوپرورش در زمینه شناسایی و شکوفایی استعدادها و ارتقای شایستگیهای دانشآموزان و در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند راهبری کشور در امور نخبگان، «پژوهش سراهای دانشآموزی» با شرایط و مقررات مندرج در این مصوبه راهاندازی میشوند.
بر این اساس پژوهش سرای دانشآموزی مرکزی علمی ـ پژوهشی است که زیر نظر آموزشوپرورش و بهمنظور شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلاقیتهای فردی و گروهی دانشآموزان و گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق و پژوهش در بین آنان به دو صورت دولتی (هیئتامنایی) و غیردولتی تأسیس و اداره میشود.
برخی از مهمترین اهداف این مصوبه شامل تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهشهای فردی و گروهی در بین دانشآموزان، شناسایی، جذب و هدایت دانشآموزان مستعد و علاقهمند متناسب با نیازهای کشور، تلفیق دانش نظری و فعالیتهای عملی و کاربردی، تسهیل دستیابی دانشآموزان به یافتههای جدید علمی، پژوهشی و فناوری، پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانشآموزان و معلمان، حمایت از دانشآموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین، ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانشآموزان مستعد در عرصههای علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملی و بینالمللی (جشنوارهها، المپیادها و...) ازجمله این اهداف است.
در این مصوبه شورای عالی که در ۱۶ ماده به تصویب رسیده است، مواردی چون تعریف، اهداف، زمینه فعالیت، شرایط تأسیس و نحوه اداره، ارکان، شورای سیاستگذاری، وظایف و اختیارات، شورای آموزشوپرورش استان، هیئتامنای پژوهش سرا، مدیر پژوهش سرا، وظایف و اختیارات مدیر پژوهش سرا، مخاطبان، ارتباط مدارس با پژوهش سرا، ارتباط پژوهش سرا با مدارس و مراکز علمی، منابع مالی، نظارت و ارزشیابی و تغییر کاربری و انحلال، تبیین و اعلام شده است.
|