FAQs

Your Email:
Question:
Save
 
   
 PY1
روز:  ماه: 
شهر:
12 ذی القعده 1445 قمری
20 می 2024 میلادی
اذان صبح: 04:13:08
طلوع خورشید: 05:55:17
اذان ظهر: 13:00:55
غروب خورشید: 20:06:57
اذان مغرب: 20:26:11
نیمه شب شرعی: 00:15:58
 ترمز! (مسابقه‌ي شماره‌ي 179)
ترمز! (مسابقه‌ي شماره‌ي 179)مسابقه فيزيك
ديناميك...سؤال همراه با جواب



ترمز‌ ماشين‌ها اغلب روي چرخ‌هاي جلو عمل مي‌‌كند تا عقب. چرخ‌هاي جلو زمخت‌تر هستند و تعدادي هم ترمز ديسكي دارند به‌جاي درام (طبلي). فرق ايندو نوع روش در ماشين لاستيك جلو و ترمزها از نظر فيزيكي در چيست؟

 

 

 

شكل1

 

 

 

شكل2

 

 

جواب

 وقتي خودرو ترمز مي‌کند، توجه کنيد که صفحه ترمز پايين مي‌رود. فنرهاي جلويي بيش از عقبي فشرده مي‌شوند، و چرخ هاي جلويي ترمز مي‌کنند. اين نشان مي‌دهد که نيروي افقي بيشتري به محور جلويي وارد مي‌شود تا عقبي. دليل اين اتفاق نيروي اصطکاک جاده روي چرخ هاست که گشتاور ساعتگرد حول مرکز جرم (شکل) ايجاد مي‌کند. نيروهاي عمودي روي چرخ‌ها بايد به اندازهاي باشد که گشتاور پادساعتگرد و برابر ساعتگرد ايجاد کند. مرکز جرم خودرو بين جلوي محور عقب و جلو و بالاي آن‌هاست.

 

 

 

در نتيجه نيروي حاصل از اصطکاک بين جاده و چرخ‌ها گشتاوري ايجاد مي‌کند که باعث يک چرخش مي‌شود. دليل آن هم ضفحه ترمز جلوي خودرو است. همين باعث فشردگي بيشتر فنرها شده و نيروي عمودي جلو بيشتر از عقب خواهد شد. اين گشتاور در تقابل با گشتاور ناشي از اصطکاک است. نيروهاي وارد بر چرخ‌ها به دليل اصطکاک در جاده، f1 و f2 به نيروهاي عمود N1 و N2  از طريق رابطه‌ي f=µN مرتبط است (چون N2 روي چرخ‌هاي جلويي بيشتر از N2 روي چر‌خ‌هاي عقب است، اصطکاک در جاده هم روي چرخ‌هاي جلويي بيشتر است). درام ترمز يا ديسک‌ها در جلو هم نيروي مضاعفي ناشي از اصطکاک دارد، پس بايد نيرومندتر باشد.

1389/11/9لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 ترمز! (مسابقه‌ي شماره‌ي 179)
ترمز! (مسابقه‌ي شماره‌ي 179)مسابقه فيزيك
ديناميك...سؤال همراه با جواب



ترمز‌ ماشين‌ها اغلب روي چرخ‌هاي جلو عمل مي‌‌كند تا عقب. چرخ‌هاي جلو زمخت‌تر هستند و تعدادي هم ترمز ديسكي دارند به‌جاي درام (طبلي). فرق ايندو نوع روش در ماشين لاستيك جلو و ترمزها از نظر فيزيكي در چيست؟

 

 

 

شكل1

 

 

 

شكل2

 

 

جواب

 وقتي خودرو ترمز مي‌کند، توجه کنيد که صفحه ترمز پايين مي‌رود. فنرهاي جلويي بيش از عقبي فشرده مي‌شوند، و چرخ هاي جلويي ترمز مي‌کنند. اين نشان مي‌دهد که نيروي افقي بيشتري به محور جلويي وارد مي‌شود تا عقبي. دليل اين اتفاق نيروي اصطکاک جاده روي چرخ هاست که گشتاور ساعتگرد حول مرکز جرم (شکل) ايجاد مي‌کند. نيروهاي عمودي روي چرخ‌ها بايد به اندازهاي باشد که گشتاور پادساعتگرد و برابر ساعتگرد ايجاد کند. مرکز جرم خودرو بين جلوي محور عقب و جلو و بالاي آن‌هاست.

 

 

 

در نتيجه نيروي حاصل از اصطکاک بين جاده و چرخ‌ها گشتاوري ايجاد مي‌کند که باعث يک چرخش مي‌شود. دليل آن هم ضفحه ترمز جلوي خودرو است. همين باعث فشردگي بيشتر فنرها شده و نيروي عمودي جلو بيشتر از عقب خواهد شد. اين گشتاور در تقابل با گشتاور ناشي از اصطکاک است. نيروهاي وارد بر چرخ‌ها به دليل اصطکاک در جاده، f1 و f2 به نيروهاي عمود N1 و N2  از طريق رابطه‌ي f=µN مرتبط است (چون N2 روي چرخ‌هاي جلويي بيشتر از N2 روي چر‌خ‌هاي عقب است، اصطکاک در جاده هم روي چرخ‌هاي جلويي بيشتر است). درام ترمز يا ديسک‌ها در جلو هم نيروي مضاعفي ناشي از اصطکاک دارد، پس بايد نيرومندتر باشد.

1389/11/9لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
Module Load Warning
One or more of the modules on this page did not load. This may be temporary. Please refresh the page (click F5 in most browsers). If the problem persists, please let the Site Administrator know.

 Account Login2