وزیر آموزش و پرورش گفت: بر این باورم اگر به موقع استقلال و شأن دانشآموزان به رسمیت شناخته شود، بسیاری از مشکلات و آسیبهای کنونی حل خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت وزارت آموزش و پرورش، علیرضا علی احمدی در حاشیه سفر استانی هیئت دولت به استان مرکزی و در جمع فرهنگیان منتخب این استان بر لزوم استفاده از عناصر تربیتی و پرورشی در تألیف کتب درسی تأکید کرد و افزود: کتابهای درسی نباید تنها محمل آموزش باشد و باید در محتوای کتابهای درسی که در قالب درس ملی تألیف میشود، رد پای عناصر تربیتی و پرورشی نیز دیده شود. وی با تأکید بر رسیمت شناختن نقش دانشآموزان در فعالیت های نظام تعلیم و تربیت، گفت: نوع مواجهه با فرزندانمان در قبل و بعد از بلوغ باید متفاوت باشد و باید حس استقلال نسبی آنها در مشارکت های اجتماعی به موقع به رسمیت شناخته شود. علی احمدی اضافه کرد: باید با احترام به حس استقلال دانشآموزان، آن ها را یاری کنیم تا به مرور از رشادت و بلوغ عقلی برخوردار شوند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت احیای معاونت پرورشی اشاره کرد و گفت: در خصوص احیای معاونت پرورشی فعالیتهای متعددی را دنبال میکنیم که اصلاح ساختار و ساماندهی نیروی انسانی از جمله موارد این اقدمات است. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دستورالعملهای خاصی در زمینه اصلاح ساختارها آماده شده که بر اساس آن همه مدارس حتی مدارس کوچک باید مربی پرورشی داشته باشند. علی احمدی با بیان این که 2 رویکرد اصلی در حوزه معاونت پرورشی دنبال میشود، تصریح کرد: یکی اینکه همه عناصر موجود در آموزش و پرورش باید نقش تربیتی داشته باشند و دیگری این که دانشآموزان نیز با رویکرد تربیتی باید در راستای اهداف پرورشی حرکت کنند. وی با بیان اینکه باید در یک تعامل ساختارمند با نهادها در خارج از مدرسه از تعالیم تربیتی بهره مند شویم، تأکید کرد: تنها ارتباط خانه و مدرسه، شخصیت نسل آینده را نمیسازد بلکه رسانهها، فرهنگی ملی و تهاجم فرهنگی دشمن، همگی در شکلگیری شخصیت دانشآموزان موثر است. وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: آموزش و پرورش برای مقابله با تهاجم فرهنگی و شکلگیری شخصیت دانشآموزان نیازمند ارتباط با رسانهها به خصوص رسانه ملی است.