مشکلات عاطفی عمدهترین مسئله در میان دانشجویان و جوانان است که سبب بروز برخی مشکلات در تحصیل، ازدواج و روابط اجتماعی آنان شده است.
دکتر غلامرضا ابراهیمینژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران - منطقه کرمانشاه - درحاشیه «اولین کارگاه آموزشی کاربرد فنون و مهارتهای مددکاری در مشاوره دانشجویی» در کرمانشاه، اظهار کرد: مشکلات عاطفی عمدهترین موضوع و مساله در میان دانشجویان و جوانان است که سبب بروز برخی مشکلات در تحصیل، ازدواج و روابط اجتماعی آنان شده است و تا زمانی که افراد از نظر عاطفی به تعادل نرسند سایر جنبههای رفتاری آنان قابل اصلاح و درمان نیست.
این روانشناس برخی از مشکلات عاطفی جوانان را ناشی از عدم توانایی لازم در برقراری ارتباط با سایر افراد دانست و گفت: باید از دوران کودکی و طفولیت و از محیط خانواده زمانی که شخصیت فرد در حال شکلگیری است مهارتهای لازم در خصوص برقراری ارتباط صحیح به آنان آموزش داده شود.
وی افزود: هم اکنون بسیاری از خانوادهها بدون توجه به این مساله و پس از گذشت چند سال از زندگی فرزندانشان و پس از آنکه به اجتماع وارد شده و مشکلاتی همچون پرخاشگری، افسردگی، استرسها و ... برای آنان پیش آمد شخص را به روانپزشک یا روانشناس ارجاع میدهند که آن هنگام زمان از دست رفته است.
وی به مسئله قرار گرفتن دختران و پسران درمحیط های آموزشی در کنار هم اشاره و تصریح کرد: نمیتوان منشا بروز بعضی کاستیهای رفتاری و عاطفی را به این موضوع نسبت داد، بلکه باید ارتباطات صحیح میان دختران و پسران پیش از ورود آنان به دانشگاه به طور دقیق تعریف شود، به گونهای که آنان در محیطهای دانشگاهی نسبت به جایگاه خود آگاهی لازم را داشته باشند.
ابراهیمی نژاد تصریح کرد: باید دانشجویان آگاهی و مهارتهای لازم را در زمینه مسائل عاطفی کسب نمایند که در این راستا مراکز مشاوره دانشجویی میتوانند یاریگر دانشجویان در حل مشکلات عدیده فکری، فرهنگی و آموزشی آنان باشند، این مساله نیازمند کمک همه جانبه مسؤولان و دست اندرکاران دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است تا جایگاه این مراکز به روشنی در جامعه مشخص شود.
وی با اشاره به موضوع مددکاری گروهی، تصریح کرد: افراد در گروه شخصیت خود را بهتر نشان می دهند لذا جامعه ما نیازمند حرکت های گروهی به جای اقدامات فردی است.
مسؤول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مشکلات دانشجویان ساکن در خوابگاهها اشاره و تصریح کرد: علیرغم مشکلات فراوان دانشجویان ساکن خوابگاهها، قرار گرفتن فرهنگهای گوناگون در کنار یکدیگر ممکن است سبب رشد فکری و تعالی شخصیتی هر چه بیشتر دانشجویان شده و به تکامل آنان منجر شود که گاهی اوقات به علت عدم تعریف روابط صحیح فردی در میان دانشجویان، این موضوع نقشی مخرب به خود گرفته به گونهای که در خوابگاهها شاهد تنشها و درگیریهایی هستیم که به علت عدم آگاهی، مسؤولان و ناظرین خوابگاهها نیز قادر به حل این مشکل نیستند درصورتی که حضور یک مشاور و کارشناس
می تواند به راحتی مساله را خاتمه و مشکل را حل کند.
عضو انجمن روانشناسی انگلستان و آمریکا در ادامه به مشکلات پیشروی روانشناسان کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه کار روانشناسان و مددکاران بسیار ارزشمند است ولی سهم آنان از درمان کشوربسیار ناچیز است.
به گفته وی در دنیا اولین کسی که با بیماران روانی در ارتباط است یک روان شناس بوده که به تشخیص وی اگر فرد نیاز به دارو داشته باشد به یک روانپزشک معرفی و پس از آن روان شناس پیگیری سایر مراحل درمانی او خواهد بود که به آن سیستم ارجاع گویند، اما درایران این فرآیند به جهت تسلط سیستم درمان پزشکی حاکم بر جامعه به صورت معکوس عمل می شود و روان شناسان سهم بسیار ناچیزی از بهداشت ودرمان را برعهده دارند، بنابراین برای روشن شدن جایگاه واقعی آنان باید تلاش و توجه جدی از سوی مسؤولان و دست اندرکاران کشور صورت گیرد.