متن كامل خبر
اساسنامه پژوهش سراهای دانش‌آموزی ابلاغ شد

تاريخ خبر : 4/2/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 335

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش گفت: توسعه کمّی و کیفی پژوهش سراها موردتوجه است و تعداد آن‌ها را به ۶۲۸ پژوهش سرا رساندیم.

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش در نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش سراهای دانش‌آموزی کشور و چهارمین جشنواره علمی پژوهش سراهای شهر تهران با بیان اینکه برگزاری جشنواره و مسابقات مختلف دانش‌آموزی با همکاری دانشگاه‌ها اتفاق مبارکی است، اظهار داشت: امروز آموزش‌وپرورش از یک نهاد آموزشی به یک نهاد آموزشی، پژوهشی و فناوری تبدیل شده است.
 
وی افزود: آنچه آموزش‌وپرورش در این مدت به‌عنوان یک رویکرد مهم دنبال کرده، راهبرد ارتقای کیفیت بوده است.
 
زرافشان ادامه داد: ذیل این راهبرد، ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی در نظام تعلیم و تربیت مطرح شد و انتقال از آموزش و یادگیری به رویکرد پژوهشی و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده تبدیل شد.
 
معاون آموزش وزیر متوسطه آموزش‌وپرورش با بین اینکه آموزش‌وپرورش سعی کرد برای تحقق این رویکرد به زمینه‌های لازم توجه کند، گفت: درس تفکر و پژوهش برای آشنایی دانش‌آموزان با پژوهش، در این سال‌ها به دروس دانش‌آموزان اضافه شد تا دانش‌آموزان از ابتدا فکر کردن و به دنبال پاسخ بودن را یاد بگیرند.
 
وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم رویکرد یاددهی و یادگیری از حافظه‌محور بودن به یادگیری فعال تبدیل کنیم.
 
زرافشان با اشاره به تأسیس پژوهش سراها اظهار داشت: توسعه کمّی و کیفی پژوهش سراها موردتوجه ما بود و تعداد آن‌ها را از ۳۰۰ پژوهش سرا به ۶۲۸ پژوهش سرا رساندیم.
 
وی ادامه داد: هدف ما تأسیس یک پژوهش سرا در هر منطقه آموزش‌وپرورش کشور است که البته برخی مناطق به علت کوچک بودن، نیازی به پژوهش سرای مستقل ندارند.
 
معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش با بیان اینکه توسعه پژوهش سراها با اقبال عمومی مواجه شد، خاطرنشان کرد: نهادهای علمی فرهنگی کشور و در رأس آن، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و پارک‌های علمی فناوری از این مسئله استقبال کردند.
 
زرافشان تصریح کرد: رونق پژوهش سراها زمینه باور ظرفیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان را فراهم کرد و آموزش‌وپرورش را به یک نهاد علمی پژوهشی ارتقاء داد.
 
وی اضافه کرد: اکنون شاهد برگزاری تعداد قابل توجهی مسابقه پژوهشی در سراسر کشور هستیم و دانش‌آموزان برخلاف تصور گذشته، در بخش مسابقه حضور موفقی دارند.
 
زرافشان با بیان اینکه برخی طرح‌های دانش‌آموزی قابلیت تجاری‌سازی دارند، اظهار داشت: ۲ پژوهش دانش‌آموزی سال گذشته در تهران به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و هر دوی آن‌ها به نظر کارشناسان، قابلیت تجاری‌سازی داشتند.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش افزود: پژوهش و کارآفرینی نباید به تحصیلات عالیه موکول شود و لازم است فکرهای نو در دبستان از طریق پژوهش سراها شناسایی و هدایت شوند.
 
وی با اشاره به تصویب‌نامه اساسنامه پژوهش سراها در شورای عالی آموزش‌وپرورش و ابلاغ آن، تصریح کرد: پژوهش سراها در این اساسنامه به‌عنوان یک مرکز آموزشی صرف دیده نشده و مدیریت هیئت‌امنایی است و با حضور مراکز علمی که در منطقه استقرار پژوهش سرا حاضر هستند شکل گرفته است تا پیوند دانشگاه و مدارس را در سراسر کشور گسترش دهیم.
 
زرافشان اضافه کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با مدیریت آموزش‌وپرورش یزد و پارک علمی فناوری اقبال بسته شد تا دانش‌آموزان برتر در حوزه پژوهش مورد حمایت علمی و مادی قرار گیرند.
 
وی تصریح کرد: در ردیف بودجه دولت از سال گذشته ذیل بودجه پژوهشی آموزش‌وپرورش، بودجه پژوهش سراها دیده شد.


     منبع خبر : فارس

بازگشت