FAQs

Your Email:
Question:
Save
 
   
 PY1
روز:  ماه: 
شهر:
12 ذی القعده 1445 قمری
20 می 2024 میلادی
اذان صبح: 04:13:08
طلوع خورشید: 05:55:17
اذان ظهر: 13:00:55
غروب خورشید: 20:06:57
اذان مغرب: 20:26:11
نیمه شب شرعی: 00:15:58
 ضرب آهنگ (زنگ تفريح شماره‌ي 55)
ضرب آهنگ (زنگ تفريح شماره‌ي 55)زنگ تفريح فيزيك
انتشار صوت

ضرب آهنگ






اشاره

آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش امور جزوي» > «دانش واقعيت‌هاي مشخص»
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
    - «دانش امور كلي و مسائل انتزاعي يك رشته» > «دانش اصل‌ها و تعميم‌ها»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    
- « فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «درون‌يابي»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي عاطفي
    - «دريافت كردن (توجه)» > «آگاهي»
    - «دريافت كردن (توجه)» > «توجه انتخابي يا كنترل شده»
 نتايج مورد نظر 
    - آشنايي با مفاهيم صوت و ارتعاش
    - شناخت مفاهبم انتقال صوت و انواع محيط‌ها
 محتواي آموزشي
    - ارتعاش و امواج > صوت






مقدمه


اكثرمون صداهاي زيادي در اطرافمون مي‌شنويم؛ صداي كليك‌هاي كيبورد، موسيقي مورد علاقه‌امان، رعد و برق و صداي باد در طوفان‌ها و هواي پاييزي ... ولي صدا چگونه به گوش‌مان مي‌رسد؟


آن‌چه مورد نياز است

 

 اتاقي آرام

 انگشتان دست

 ميز






چه‌كار بايد انجام دهيم؟

1 - در يك اتاق آرام، به‌نرمي انگشتان خود را بر سطح ميز بزنيد. توجه كنيد كه صدا چه‌قدر بلند است.

2 - حالا گوش‌تان را روي ميز قرار دهيد. در همان نقطه‌اي كه به ميز ضربه مي‌زديد به اين‌كار ادامه دهيد. اين اولين صدايي است كه مي‌شنويد.

آيا صدا فرقي كرده است؟ اگر فاصله‌ي ضربه را از گوش دور يا نزديك كنيد صدا فرقي مي‌كند؟

براي اين‌كار مي‌توانيد دايره‌هايي براي نشان دادن فاصله‌ي ضربه به ميز نسبت به گوش رسم ‌كنيد.





چه‌اتفاقي مي‌افتد؟

صوت زماني ايجاد مي‌شود كه شيء ارتعاش كند:

گيتار و پيانو زماني كه سيم‌هاي‌شان مرتعش مي‌شوند صدا توليد مي‌كنند.

طبل‌ها وقتي رويه‌ي آن‌ها مرتعش مي‌شوند صدا توليد مي‌كنند و همين‌طور صداي خواننده‌ي مورد علاقه‌ي شما زماني به گوش‌تان مي‌رسد كه تارهاي حنجره‌اش مرتعش شوند.

 

سيم‌هاي مرتعش، رويه‌هاي طبل و صداي حنجره به مولكول‌هاي هواي اطراف ضربه زده و باعث مرتعش شدن آن‌ها مي‌شود. اين مولكول‌ها به‌هم ضربه زده و باعث ارتعاش هم‌ديگر در فضاي اطراف خود مي‌شوند. در اين راه ارتعاش‌هاي مانند امواجي كه روي‌ آب تشكيل مي‌شوند «امواج صوتي» را توليد مي‌كند.

صوت فقط در هوا حركت نمي‌كند مي‌تواند در جامد‌ها، مايع‌ها و ديگر گازها نيز حركت كند. وقتي روي ميز ضربه مي‌زنيد مولكول‌هاي آن مرتعش شده و در ارتعاش در ميز مانند هوا حركت مي‌كند.

مولكول‌ها در جامد‌ها به‌گونه‌اي ديگري نسبت به گازها كنار هم قرار گرفته‌اند و در اكثر موارد امواج صوتي در جامدها راحت‌تر حركت مي‌كند. اين بدان‌معناست كه امواج وقتي به گوش شما مي‌رسند انرژي بيش‌تري دارند. و اين انرژي بيش‌تر يعني صداي بلندتر.







خودتان امتحان كنيد
 

 

 اين آزمايش را بر سطح‌هاي ديگري چون فلز، پلاستيك و كاشي هم امتحان كنيد و ببينيد كدام صدا واضح‌تر از بقيه است؟

 

 گوش خود را در مقابل ميز قرار داده و از دوست خود بخواهيد كه روي ميز بزند و آرام‌آرام ضربه‌ها را دورتر از گوش شما بزند. قبل از اين‌كه ديگر صدايي ناشي از دور شدن نشنويد، ببينيد آخرين صدا را در چه فاصله‌اي مي‌شويد.

 

 ممكن است زماني با استفاده از سيم و قوطي تلفني براي خودتان درست كرده باشيد. براساس اين آزمايش مي‌توانيد چگونگي كار تلفن را توضيح‌ دهيد؟

  

1386/11/5لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 ضرب آهنگ (زنگ تفريح شماره‌ي 55)
ضرب آهنگ (زنگ تفريح شماره‌ي 55)زنگ تفريح فيزيك
انتشار صوت

ضرب آهنگ






اشاره

آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش امور جزوي» > «دانش واقعيت‌هاي مشخص»
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
    - «دانش امور كلي و مسائل انتزاعي يك رشته» > «دانش اصل‌ها و تعميم‌ها»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    
- « فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «درون‌يابي»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
    - « فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي عاطفي
    - «دريافت كردن (توجه)» > «آگاهي»
    - «دريافت كردن (توجه)» > «توجه انتخابي يا كنترل شده»
 نتايج مورد نظر 
    - آشنايي با مفاهيم صوت و ارتعاش
    - شناخت مفاهبم انتقال صوت و انواع محيط‌ها
 محتواي آموزشي
    - ارتعاش و امواج > صوت






مقدمه


اكثرمون صداهاي زيادي در اطرافمون مي‌شنويم؛ صداي كليك‌هاي كيبورد، موسيقي مورد علاقه‌امان، رعد و برق و صداي باد در طوفان‌ها و هواي پاييزي ... ولي صدا چگونه به گوش‌مان مي‌رسد؟


آن‌چه مورد نياز است

 

 اتاقي آرام

 انگشتان دست

 ميز






چه‌كار بايد انجام دهيم؟

1 - در يك اتاق آرام، به‌نرمي انگشتان خود را بر سطح ميز بزنيد. توجه كنيد كه صدا چه‌قدر بلند است.

2 - حالا گوش‌تان را روي ميز قرار دهيد. در همان نقطه‌اي كه به ميز ضربه مي‌زديد به اين‌كار ادامه دهيد. اين اولين صدايي است كه مي‌شنويد.

آيا صدا فرقي كرده است؟ اگر فاصله‌ي ضربه را از گوش دور يا نزديك كنيد صدا فرقي مي‌كند؟

براي اين‌كار مي‌توانيد دايره‌هايي براي نشان دادن فاصله‌ي ضربه به ميز نسبت به گوش رسم ‌كنيد.





چه‌اتفاقي مي‌افتد؟

صوت زماني ايجاد مي‌شود كه شيء ارتعاش كند:

گيتار و پيانو زماني كه سيم‌هاي‌شان مرتعش مي‌شوند صدا توليد مي‌كنند.

طبل‌ها وقتي رويه‌ي آن‌ها مرتعش مي‌شوند صدا توليد مي‌كنند و همين‌طور صداي خواننده‌ي مورد علاقه‌ي شما زماني به گوش‌تان مي‌رسد كه تارهاي حنجره‌اش مرتعش شوند.

 

سيم‌هاي مرتعش، رويه‌هاي طبل و صداي حنجره به مولكول‌هاي هواي اطراف ضربه زده و باعث مرتعش شدن آن‌ها مي‌شود. اين مولكول‌ها به‌هم ضربه زده و باعث ارتعاش هم‌ديگر در فضاي اطراف خود مي‌شوند. در اين راه ارتعاش‌هاي مانند امواجي كه روي‌ آب تشكيل مي‌شوند «امواج صوتي» را توليد مي‌كند.

صوت فقط در هوا حركت نمي‌كند مي‌تواند در جامد‌ها، مايع‌ها و ديگر گازها نيز حركت كند. وقتي روي ميز ضربه مي‌زنيد مولكول‌هاي آن مرتعش شده و در ارتعاش در ميز مانند هوا حركت مي‌كند.

مولكول‌ها در جامد‌ها به‌گونه‌اي ديگري نسبت به گازها كنار هم قرار گرفته‌اند و در اكثر موارد امواج صوتي در جامدها راحت‌تر حركت مي‌كند. اين بدان‌معناست كه امواج وقتي به گوش شما مي‌رسند انرژي بيش‌تري دارند. و اين انرژي بيش‌تر يعني صداي بلندتر.







خودتان امتحان كنيد
 

 

 اين آزمايش را بر سطح‌هاي ديگري چون فلز، پلاستيك و كاشي هم امتحان كنيد و ببينيد كدام صدا واضح‌تر از بقيه است؟

 

 گوش خود را در مقابل ميز قرار داده و از دوست خود بخواهيد كه روي ميز بزند و آرام‌آرام ضربه‌ها را دورتر از گوش شما بزند. قبل از اين‌كه ديگر صدايي ناشي از دور شدن نشنويد، ببينيد آخرين صدا را در چه فاصله‌اي مي‌شويد.

 

 ممكن است زماني با استفاده از سيم و قوطي تلفني براي خودتان درست كرده باشيد. براساس اين آزمايش مي‌توانيد چگونگي كار تلفن را توضيح‌ دهيد؟

  

1386/11/5لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
Module Load Warning
One or more of the modules on this page did not load. This may be temporary. Please refresh the page (click F5 in most browsers). If the problem persists, please let the Site Administrator know.

 Account Login2