|
به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در مراسم رونمایی از طرح و کتاب ایران مهارت که در وزارت رفاه برگزار شد، با بیان اینکه خروجیهای آموزشوپرورش عمومی یعنی دانش آموزان پس از گذراندن ۱۲ سال تحصیل در برخی زمینههای مهارتی، همه شایستگیهای لازم برای ورود به عرصه اجتماع و اشتغال را کسب نمیکنند گفت: تلاشهای بسیاری طی ۴۰ سال گذشته پس از انقلاب برای تغییر این روند صورت گرفته اما هنوز انتظارات را برآورده نکرده است.
وی افزود: اولیاء بعضاً عنوان میکنند فرزندشان شاگرد اول است اما مهارتهای لازم زندگی را کسب نکرده است. مقام معظم رهبری، رئیسجمهور و کارشناسان مصادیق علمی از این موضوع را مرتباً عنوان میکنند که نشان میدهد درک عمومی و ملی در این خصوص وجود دارد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه یکی از اولویتهای دولت دوازدهم تقویت و توسعه مهارتهاست گفت: در سه زمینه، تقویت مهارتها را هدفگذاری کردهایم؛ نخست مهارتهایی است که مختصات سبک زندگی ایرانی اسلامی را تقویت کند. باید با روشهای مکمل آنچه در برنامه درسی رسمی وجود دارد را تقویت کرده و با قدرت بیشتری جلو ببریم.
بطحایی ادامه داد: همه مشکل به آموزشوپرورش برنمیگردد اما بهعنوان آموزشوپرورش میتوانیم سهم قابل توجهی را در تقویت این مهارتها ایفا کنیم. دست خود را به سوی تمام متخصصان تعلیم و تربیت دراز میکنیم.
وی با بیان اینکه محور و هدف دوم تقویت مهارتهای پایهای است تا دانش آموزان با هدف کارآفرینی در آینده بتوانند مهارتهایی را کسب کنند گفت: دنبال آن هستیم دانش آموزان به کارآفرینی علاقهمند شوند. امروز آموزش نزدیک به ۵۰۰ نوع مهارت را با همکاری سازمان فنی و حرفهای در دستور کار داریم و دانش آموزان از دو تا ۲۰ ساعت میتوانند با تجهیزات اندک مهارتهایی کسب کنند.
بطحایی ادامه داد: سومین هدف مهارتی، آموزشهای مهارتی منجر به اشتغال است. قصد داریم مهارتهای منجر به اشتغال را با رویکرد دهه ۷۰ و ۸۰ یعنی کم کردن فاصله آموزش با بازار اشتغال و صنعت دنبال کنیم. فارغالتحصیلانی داریم که جذب بازار نمیشوند و این به معنای هدر رفت منابع است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به موفقیت در دهه ۷۰ و ۸۰ در توسعه آموزشهای مهارتی گفت: از علل عدم توفیق پس از آن این بود که سایه غول «کنکور» آموزشهای مهارتی را از مسیر اصلی خارج کرد. در دهه ۷۰ یکی از ابتکارات خوبی که صورت گرفت ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذیربط بود.
وی ادامه داد: توسعه آموزشهای مهارتی را با سه برنامه دنبال خواهیم کرد که بهعنوان یک مسیر میانبر عمل خواهد کرد و ما را سریعتر جلو خواهد برد. ما دولتیها باید بستر مشارکت بخش غیردولتی را بهویژه در بخش آموزشهای مهارتی فراهم کنیم تا تجربه گذشته را تکرار نکنیم. امیدواریم نرخ مشارکت بخش غیردولتی در این عرصه رشد کند.
|