|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در آستانه سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به کاهش جمعیت دانشآموزی از 19 میلیون به بیش از 13 میلیون و افزایش امکانات و تجربیات در 12 سال گذشته، اظهار کرد: آموزش و پرورش در دولت یازدهم براین اساس، راهبرد اصلی «ارتقای کیفیتبخشی» مسائل آموزش و پرورش انتخاب کرده است که برای اجرای آن 5 سیاست «ارتقای مدیریت آموزشگاهی»، «ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی» و «توسعه مشارکتها»، «بودجهریزی عملیاتی» و «تمرکززدایی» مبنای کار است.
وی ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی را اولین طرح اجرایی آموزش و پرورش در دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با بازنشستگی 25 هزار نیروی شاغل و افزایش 180 هزار نفری داشنآموز نسبت به سال قبل و با عنایت به ساماندهی نیروی انسانی 40 هزار نیروی انسانی صرفهجویی شد.
دکتر فانی با بیان اینکه قریب به 99 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل شاغل میشود، تصریح کرد: با سازماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش صرفهجویی بیش از 1000 میلیارد تومان صرفهجویی شده است که قدم مثبتی دراین زمینه میباشد.
وزیر آموزش و پرورش از پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جاری براساس «از بوم برای بوم» خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای جدی آموزش و پرورش، نقل و انتقال معلمان از مناطق محروم به کلان شهرها و مناطق برخوردار است که اجرای این طرح میتواند به ماندگاری تجربه نیروهای بومی در مناطق محروم و ارتقای کیفیت آموزشی باشد.
دکتر فانی با اشاره به وجود 100 پردیس دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد: با حمایت دولت قانون متعهدین خدمت دبیری برای تمام دانشجومعلمان برقرار است.
عضو کابینه تدبیر و امید، «توسعه، مشارکتها» را یکی از راهکارهای افزایش استفاده امکانات سایر دستگاهها برای آموزش و پرورش معرفی کرد و ادامه داد: در مدت شروع به کار دولت یازدهم آموزش و پرورش با بیش از 20 دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی تفاهمنامههایی را به امضا رسانده که در بسیاری از موارد امکانات خوبی برای آموزش و پرورش فراهم شده است.
وی از بازگشایی مراکزی رفاهی برای استفاده معلمان نیازمند به درمان ویژه در مراکز استانهای کشور خبر داد و گفت: اولین مرکز در دهه فجر در شهر مقدس مشهد به بهرهبرداری میرسد و تا پایان سال ، 10 مرکز دیگر نیز افتتاح خواهد شد.
دکتر فانی از جذب 1200میلیارد تومان اعتبار برای اعطای وامهای کم بهره به فرهنگیان واجد شرایط توسط بانک ملی خبرداد و خاطرنشان کرد: با پیگیریهای صورت گرفته با بانک ملی ایران، شرایط اعطای وام کم بهره برای قریب به 240 هزار فرهنگی پیشبینی شده که جزئیات آن به فرهنگیان ابلاغ میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش متعلق به همه نهادهای کشور است، تصریح کرد: آموزش و پرورش صرفا با تکیه بر بودجه دولتی نمیتواند به اهداف کلان «کیفیتبخشی» برسد و نیازمند حمایت تمام دستگاهها میباشد.
وی از تجهیز پژوهشسراها توسط معاونت علمی رئیسجمهور خبر داد و افزود: با حضور رئیسجمهور، صبح امروز یک پروژه مدرسهسازی با اعتبار 7 میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسید که نیمی از آن توسط آموزش و پرورش و بقیه با حمایت خیرین پرداخت شد.
دکتر فانی خرید خدمات آموزشی را از اقدامات خوب آموزش و پرورش در سال جدید عنوان کرد و گفت: امسال بیش از 40 هزار دانشآموز در مناطق محروم و با پرداخت هزینه از طرف دولت امکان استفاده از خدمات آموزشی را پیدا کردند.
عضو کابینه تدبیر و امید: «بسته حمایتی از مدارس غیردولتی» را در راستای عملیاتی کردن ماده 22 قانون خدمات کشوری دانست و اظهار کرد: آموزش و پرورش در مناطق محروم که با کمبود نیروی انسانی مواجه است، توانست با استفاده از این امکان شرایط تحصیل رایگان را برای بیش از 180 هزار دانشآموز فراهم کند که گام مثبتی در راستای استفاده بهینه از منابع و امکانات و تحقق مدارس مشارکتی است.
دکتر فانی اجرای «المپیادهای درون مدرسهای» را از رویدادهای مهم آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری عنوان کرد و افزود: بیش از 3 میلیون دانشآموز در این فعالیتهای شرکت میکنند که این موضوع میتواند منجر به کشف استعدادهای خاص ورزش قهرمانی کشور شود.
وی تصریح کرد: وجود کانونهای درون مدرسهای و برون مدرسهای میتواند در تقویت و رشد استعدادهای دانشآموزان و هدایت آنها به مدارج بالای ورزشی مؤثر باشد.
وزیر آموزش و پرورش تأسیس 101 پژوهشسرا در مدت کوتاه عمر دولت تدبیر و امید را در صدر دیگر اقدامات نهاد تعلیم و تربیت در دولت یازدهم معرفی کرد و ادامه داد: در سالهای (82-83)، 200 پژوهشسرا و در مدت 8 سال گذشته تنها 80 پژوهشسرا به مجموعه آموزش و پرورش اضافه گردیده بود که با تلاشهای صورت گرفته موفق شدیم با افزودن این 101 پژوهشسرا تعداد پژوهشسراها را به عدد 40 برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در پژوهشسراها دانشآموزان به صورت کاربردی پژوهش میکنند، که میتواند در کشف استعدادها و رشد خلاقیت دانشآموزان موثر باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران توانمند بهتر میتوانند مدارس را اداره کنند خاطر نشان کرد: اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه در 5700 آموزشگاه در سراسر کشور میتواند مدرسهمحوری را عینیت بدهد به طوری که تفویض اختیار به مدیران مدارس باعث ارتقای استانداردهای مدرسه شود.
وی تصریح کرد: تیم پژوهشی متشکل از کارشناسان دانشگاه فرهنگیان مشغول ارزیابی این طرح میباشند تا با دریافت بازخوردها و رفع نواقص نسبت به اجرای بهتر آن اقدام کند.
وی بودجهریزی عملیاتی را از تکالیف برنامه توسعه خواند و افزود: امسال با مصوبه مجلس شورای اسلامی بودجهریزی عملیاتی در 600 مدرسه منتخب از 5700 مدرسه مورد برنامه تعالی مدیریت مدرسه اجرا شده است و درصدد هستیم که در سال آینده آن را برای 5 درصد مدارس عملیاتی کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه آموز ش و پرورش یک دستگاه به شدت متمرکز است گفت: با برنامهریزیهایی که انجام دادهایم مقرر شده 84 مورد از وظایف آموزش و پرورش را به استانها واگذار کنیم تا استانها نیز به همین تناسب اختیارات مدرسه را افزایش دهند.
وی افزایش خلاقیت را در راستای تمرکززدایی از اختیارات عنوان کرد و افزود: پیش بینی کردهایم که 20 درصد از صدور بخشنامه به استانها و مناطق آموزش و پرورش کم کنیم تا گامی در جهت تمرکززدایی برداشته شود.
دکتر فانی اجرای سند تحول بنیادین را از مطالبات مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: اجرا و طراحی سند حدود 10 سال زمان برد به طوری که در سال 91 کلیات آن به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
وی با بیان اینکه اجرای سندتحول بنیادین نیاز به نقشه راه دارد، تأکید کرد: در اواخر بهمن ماه امسال نقشه راه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود که میتواند برنامههای آموزش و پرورش را تا پایان برنامه ششم توسعه مشخص کند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال از اعتبار کیفیتبخشی 40 راهکار سند تحول بنیادین را در قالب 99 برنامه برای اجرا به استانها و مناطق ابلاغ کردهایم.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه رشد بودجه آموزش و پرورش درخصوص هزینهها 20.7 درصد و درباره تملک و داراییها 25.3 درصد رشد نسبت به سال قبل را داشته است خاطرنشان کرد: این درحالی است که در بودجه دولت هزینهها 11.2 درصد و تملک و دارایی 15.8 درصد رشد را نشان میدهد و این موضوع حمایت دولت از آموزش و پرورش را به خوبی مشخص میکند.
دکتر فانی آموزش و پرورش را دستگاهی با اعتبارات محدود و انتظارات نامحدود توصیف کرد و افزود: مشکلات آموزش و پرورش محدود به این دولت نیست و بخشی از آن مربوط به دولتهای قبل میباشد.
وی با اشاره به اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی در سال 91 گفت: این تصمیم بدون تمهید مقدمات انجام شد و باعث بروز مشکلات فراوانی در سطح کلان آموزش و پرورش شد وهمچنان پس از گذشت دو سال آثار آن باقی است.
دکتر فانی با بیان اینکه 150 میلیارد تومان برای تامین شیر مدارس در بودجه 93 تصویب شده است خاطرنشان کرد: با پیگیریهایی که در دولت انجام دادیم مقرر شد300 میلیارد تومان از محل تامین یارانههای نقدی به آموزش و پرورش اختصاص یابد.
|