متن كامل خبر
تدوین رویکرد آموزش‌وپرورش در سال ۹۶ براساس تفویض اختیار

تاريخ خبر : 2/5/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 282

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، تدوین سیاق برنامه سال ۹۶ را با رویکرد تفویض اختیار دانست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، اسفندیار چهاربند در گردهمایی مشترک معاونین پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی استان‌ها و رؤسای گروه‌های برنامه‌ریزی تخصصی حوزه ستادی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با آرزوی موفقیت برای دولت دوازدهم در تحقق مطالبات جامعه، اظهار کرد: پس از تصویب برنامه سالانه در وزارتخانه، نحوه عملیاتی کردن و فعالیت‌های مرتبط با برنامه، مهم‌ترین دغدغه‌ای است که باید به آن پرداخته شود.
 
وی افزود: در دستگاهی به وسعت آموزش‌وپرورش، تهیه و تدوین برنامه‌ای مدون، منسجم و کارآمد، از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است، بنابراین فقدان یا حذف برنامه در آموزش‌وپرورش، موجبات دخالت غیرمسئولانه عوامل خارج از این دستگاه را در پی خواهد داشت.
 
چهاربند تصریح کرد: برخی دخالت‌های خارج از آموزش‌وپرورش، اخلال‌هایی را در برنامه‌ها ایجاد می‌کند که آسیب‌های آن در بلندمدت ادامه خواهد داشت.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: همه ارکان جامعه از آموزش‌وپرورش توقع پیگیری دغدغه‌هایشان را دارند، اما در حمایت از وزارت آموزش‌وپرورش کم‌لطفی می‌کنند، بنابراین یکی از مسائلی که می‌تواند آموزش‌وپرورش را از این وضعیت خارج کند، برنامه‌ریزی است.
 
وی ادامه داد: وجود برنامه‌ای منسجم می‌تواند سدّی در برابر ورود غیرمسئولانه افراد در حوزه تصمیم‌گیری‌های آموزش‌وپرورش باشد.
 
چهاربند گفت: وجود بیش از ۱۳میلیون دانش‌آموز، ۲۶میلیون اولیا، بیش از ۹۰۰هزار پرسنل فرهنگی، ۷۶۰ منطقه آموزش‌وپرورش در کشور، ۳۳هزار میلیارد تومان بودجه و بیش از ۹۰هزار واحد آموزشی از عواملی هستند که ضرورت بهره‌وری در آموزش‌وپرورش را از طریق برنامه‌ریزی دو چندان می‌کند.
 
وی پوشش تحصیلی را ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین هدف نظام تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: حفظ پوشش تحصیلی و توسعه آن از دغدغه‌های جدی آموزش‌وپرورش است، بر این مبنا باید تخصیص نیروی انسانی، فضاهای آموزشی، تجهیزات و امکانات به گونه‌ای باشد که این هدف را محقق سازد.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: سند تحول بنیادین، محور همه برنامه‌ریزی‌ها در آموزش‌وپرورش است و روش‌های سنتی نباید در برنامه‌ریزی‌ها تداوم یابد، بلکه آنچه تدوین و عملیاتی می‌شود، باید براساس محتوای سند تحول بنیادین باشد.
 
وی افزود: سیاق برنامه سال ۹۶، با رویکرد سیاست تفویض اختیار تدوین و ترسیم شده است و براساس توانمندی‌های استان‌ها، عملیاتی می‌شود، بنابراین تفاهم‌نامه‌های حوزه‌های ستادی با استان‌ها نمی‌تواند تکلیفی باشد و در آن آمار و ارقام تدوین شود.
 
چهاربند، سیاست‌ها، راهبردها و رویکردها را سه حلقه اتصال و هماهنگی حوزه ستادی با استان‌ها برشمرد و اظهار کرد: استان‌ها باتوجه به موارد مذکور می‌توانند برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان را مبتنی بر اقتضائات بومی و محلی،‌ تدوین کنند.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات از انعقاد تفاهم‌نامه‌های ۳۲ استان با معاونت‌های مختلف حوزه ستادی خبر داد و تصریح کرد: اولین فرآیندی که برای عملیاتی کردن برنامه‌های ملی به کار می‌رود، اجرای کامل تفاهم‌نامه‌های استانی با وزارتخانه می‌باشد و به همین منظور، کمیته برنامه‌ریزی هر استان پیگیر عملیاتی شدن برنامه‌هاست.
 
وی، برنامه آموزش‌وپرورش در سال ۹۶ را در ۲ بخش تکلیفی و اختصاصی طبقه‌بندی کرد و افزود: برای مثال، پوشش تحصیلی، بهبود کلاس‌های چندپایه، بهبود اجرای برنامه‌های درسی در قالب بودجه سنواتی ازجمله برنامه‌های تکلیفی بوده و خرید خدمات آموزشی، برون‌سپاری و کیفیت‌بخشی جزو برنامه‌های اختصاصی است.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت