|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، دکتر علیاصغر فانی در نشست علمی - تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه با عنوان «چیستی، چرایی و چگونگی» که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به سیاستهای پنجگانه آموزش و پرورش اظهار کرد: در 12 سال گذشته آموزش و پرورش با یک و نیم برابرشدن امکانات و کاهش یک سومی دانشآموزان راهبرد اصلی کیفیتبخشی را انتخاب کرده است.
وی با بیان اینکه هشت ماه از اجرای سیاست ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش گذشته است تصریح کرد: با وجود آنکه آموزش و پرورش حتی یک نیروی جدید استخدام نکرده است، ولی توانسته است با بازنشستگی 25 هزار نیروی شاغل و افزایش 200 هزار نفری دانشآموزان در سال 93 صرفهجویی 40 هزار نیرو را داشته باشد که این نشان از موفقیت این سیاست است.
دکتر فانی توسعه مشارکتها را یکی دیگر از سیاستهای آموزش و پرورش در دولت یازدهم معرفی کرد و افزود: تاکنون قریب به 20 تفاهمنامه با وزارت خانهها و نهادهای دولتی و غیردولتی به امضاء رساندهایم و توانستهایم امکانات خوبی را برای آموزش و پرورش جذب کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: بسته حمایتی از مدارس غیردولتی و مشارکت مردم در اداره و سرمایهگذاری در مدارس، نقطه شروع این طرح است که میتواند منشأ خدمات مفیدی برای آموزش و پرورش باشد.
وی با بیان اینکه گام اول بودجهریزی عملیاتی را در سرانهای کردن 600 مدرسه در سال جاری برداشته ایم، خاطرنشان کرد: باید با انجام پژوهشهای تحقیقی نتیجه این طرح را ارزیابی کنیم تا بتوانیم آن را با قوت بیشتری و در جهت کاهش تمرکززدایی ادامه دهیم.
دکتر فانی آموزش و پرورش را یک دستگاه دولتی با تمرکز بالا خواند و تصریح کرد: رسمیت یعنی صدور بخشنامه و دستورالعمل زیاد در یک دستگاه که سبب کاهش خلاقیت میشود و آموزش و پرورش باید با کاهش بخشنامه و دستورالعمل و افزایش تفویض اختیار به ادارات و مدارس، قدم مؤثری را در جهت تمرکززدایی برداریم.
وزیر آموزش و پرورش ارتقای مدیریت آموزشگاهی را سیاست دیگر آموزش و پرورش خواند و افزود، کلید اصلی تعلیم و تربیت دانشآموزان در مدارس شکل میگیرد و باید شرایطی را فراهم کنیم تا ادارات پشتیبان و حامی مدارس باشند.
وی ادامه داد: اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه در راستای تحقق مدرسه محوری است و هرچقدر مدارس به عنوان یک نهاد سیستمی و نظاممند تقویت شود به این مهم نزدیکتر شدهایم و لازمه این کار ارتقای استانداردها، تعریف شاخصها و اندازهگیری آنهاست.
عضو کابینه تدبیر و امید، «تغییر و مقاومت در برابر تغییر» را از موانع اصلی هر تحول سازمانی معرفی و خاطر نشان کرد: اگر مدیر یک سازمان سیاستهای قبلی را بدون هیچ تغییری ادامه دهد، علاوهبر اینکه مخالفتی با آن ایجاد نمیشود بلکه هیچ کاری هم صورت نخواهد گرفت و این مناسبت و زیبنده آموزش و پرورش نوین نیست.
دکتر فانی «عدم آگاهی»، «عادت مدیران»، «تهدید منافع» و «تجربیات ناصواب مدیران قبلی» را از دلایل مقاومت در برابر تغییر برخی مدیران برشمرد و افزود: اگر بخواهیم در اجرای یک برنامه مهم مقاومت برخی مدیران کاهش پیدا کند باید آنها را در برنامهریزیها دخالت دهیم.
وی ادامه داد: با اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش و پرورش به یک سازمان یادگیرنده تبدیل میشود که هرگونه تحولات در این سازمان باعث ایجاد یک نگرش جمعی میشود و افراد علاوهبر یادگیری از هم میتوانند به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش کمک کند.
وزیر آموزش و پرورش «تفویض اختیار» و «آموزش» را لازمه توانمندسازی مدیران سازمانی عنوان کرد و افزود: باید در تمام ردههای یک سازمان، تفویض اختیار همراه با آموزش کارکنان صورت بگیرد تا تمرکززدایی در سیستم به ارتقای بهرهوری بیانجامد.
دکتر فانی با بیان اینکه برنامه تعالی مدیریت مدرسه یک حرکت دائمی است تأکید کرد: اجرای این برنامه هیچ نقطه پایانی ندارد و همواره یک حرکت رو به جلو و تعالیبخش است که در آن باید «اداره مدرسه» به «رهبری مدرسه» و «مدیریت آموزشگاهی» به «رهبری آموزشی» تبدیل شود تا کارکنان با عشق و اعتقاد به پیشرفت امور مدرسه اهتمام ورزند.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ارزیابی از برنامه تعالی مدیریت مدرسه نقطه آسیبپذیر آن است که باید فرایندی را تعریف کنیم که مدیران به جای محتواسازی به ظاهرسازی برنامهها نپردازند. که این موضوع میتواند ضربه اساسی به اصل این برنامه بزند.
وی ادامه داد: اگر ارزیابان خارج از ساختار رسمی آموزش و پرورش باشند نتیجه و امکان موفقیت این برنامه بیشتر خواهد شد.
|