دکتر حسن ذوالفقاری - نویسنده و پژوهشگر و از کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی است که در طراحی ساعت کتابخوانی و معرفی کتابهای مناسب در کتب درسی نقش دارد.
وی در خصوص کتابهایی که در صفحات پایانی کتابهای جدید فارسی دوره ابتدایی معرفی شده ، گفت : این کتابها از مجموع آثارمختلفی که به دستمان رسیده و طی فراخوانی که از ناشران کشور داشته ایم ، انتخاب شده اند و از نظر محتوایی ، هماهنگی با گروه های سنی و تکنیکی قابل دفاع هستند .
دکتر ذوالفقاری یادآور شد : هدف نهایی رونق دادن به کتابخوانی درسطح مدارس است ، اما در محیط خانواده نیز باید مسئله مهم کتابخوانی و مطالعه مورد تاکید قرار بگیرد و دانش آموز نسبت به مطالعه حساس و پی گیر شود .
این کارشناس کتابهای آموزشی معتقد است که ایجاد ساعت کتابخوانی در مدارس و ورود کتابهای غیردرسی به فضای مدرسه ها یکی از اموری است که می تواند مورد بحث و توجه قرار بگیرد .
احیای روحیه پژوهش و تحقیق در دانش آموز
مهدی الماسی، نویسنده و منتقد ادبی با تاکید بر اهمیت هفته کتاب ، گفت : روش کنکورمدار نظام آموزشی بچه ها را از مطالعه کتابهای غیردرسی گریزان ساخته است، آن هم در بهترین سالهای عمرشان ، یعنی دبیرستان.
وی که تجربه دبیری در دبیرستان فرهنگ تهران را نیز با خود دارد، در ادامه یادآور شد : این روند ، راه پژوهش و تحقیق را در مقابل دانش آموز می بندد.
الماسی معرفی کتابهای مناسب پایه های مختلف ابتدایی در پایان کتابهای فارسی را مثبت ارزیابی کرده و خواستار استمرار آن در سالهای آتی است .
سفر رویایی به درون کتابها
یک آموزگار دوره ابتدایی معتقد است که اگر معلم به مطالعه علاقه نشان بدهد، دانشآموزان هم به مطالعه گرایش جدی پیدا می کنند .
وی که از روزهای آغازین سال تحصیلی ، ساعتی را با عنوان ساعت کتابخوانی در کلاس خود ایجاد کرده ، تصریح کرد : بچه ها برای فرا رسیدن ساعت کتابخوانی ، لحظه شماری می کنند. گاهی مجبور هستم دو ساعت از هفته را به ساعت کتابخوانی اختصاص بدهم .
این بانوی آموزگار، راه گسترش گنجینه واژگان بچه ها و ایجاد انگیزه برای مطالعه در نسل امروز را درگیرکردن دانش آموزان با کتاب خواند و یادآور شد : دراین زمینه باید ابتکارهایی به خرج داد، مثلا من سعی کرده ام که با کمک خود بچه ها ، شخصیت های کتابهای مختلف را به صورت زنده نمایش بدهم و بچه ها هم از این شیوه استقبال خوبی می کنند ، مطالبی نیز یاد می گیرند.
این معلم دوره ابتدایی اظهار داشت : تعامل بچه ها با کتاب به نفع همه و در درجه اول ، به نفع خودشان است . زیرا نسل دانش آموز قابلیت و ظرفیت بالایی در مطالعه دارد و غفلت از این امر، سبب ساز معضلاتی میشود که در حال حاضر شاهد بخشی از آن هستیم .
فرهاد حسنزاده ، نویسنده نیز که چندی پیش با اجرای جشنواره کتابخانه های خانگی با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، راهی تازه را آغاز کرد و غبار از چهره کتابهایی که در انزوای کتابخانه های شخصی مانده و هر از گاه تورق می شوند ، زدود ، تجهیز و تقویت کتابخانه های مدارس را راهی موثر در ترویج فرهنگ مطالعه دربین دانش آموزان خواند .
فیروز زنوزی جلالی، نویسنده و پژوهشگرادبی معتقد است که هراتفاقی که منجر به تعامل مخاطبان با کتاب و فرهنگ مطالعه باشد، قابل ستایش است ، اما نباید چنین سیاست هایی دستخوش تغییر شود.
این نویسنده تصریح کرد : طبیعتا این کار، به روند توسعه کتابخوانی دربین نسل دانش آموز کمک می کند .
وی افزود : در طول ماه ، ناشران مختلفی در زمینه انتشار کتاب فعالیت جدی می کنند. این کتابها باید به دست مخاطبان برسد. اگر قبول داریم که دانش آموز به عنوان یک مخاطب جدی کتاب باید با مسائل مربوط به کتاب درگیر باشد ، چرا در این زمینه قدمی بر نداریم ؟ به نظر من قدم بزرگ را مدرسه ها می توانند بردارند .
هشت محوردر کتابهای جدید فارسی
دکتر محمدرضا سنگری نیز از کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی است. وی تاکنون آثار متعددی نیز با زمینههای دینی، ادبی و پژوهشی روانه بازار کتاب ساخته و سالیان متمادی را در عرصه تعلیم و تربیت گذرانده است.
وی در توضیح چگونگی انتخاب و معرفی کتابهای غیردرسی در کتابهای جدید فارسی دوره ابتدایی گفت : کتابهایی که در کتاب (بخوانیم) فارسی هر پنج پایه هست، هشت محور اساسی را دنبال می کنند که عبارتند از: نهادها ، مسائل بهداشتی ، فردی و اجتماعی، دین، هنر، طبیعت، اخلاق، دانش و دانشمندان و مسائل ملی و میهنی .
این کارشناس تصریح کرد : اتفاق جالبی که طی دو سال اجرای آزمایشی کتابهای جدید فارسی در مدارس کشور افتاد ، بسیار شیرین و امیدبخش بود. دانش آموزان در پایان سال، خودشان داستانهایی نوشتند و حتی گاه به شیوه متداول نویسندگان حرفه ای، اسم خود را در پایان اثر درج کردند .
دکترسنگری یادآور شد : در کتابهای جدید، در کنار خواندن کتاب، هر هفته تمرینهایی در کتابها (بنویسیم) وجود دارد که دانش آموزان را به نوشتن خلاق دعوت می کند، مثل خلاصه نویسی ، تکمیل کردن یک داستان ناتمام ، نوشتن یک ضرب المثل ، نامگذاری یک داستان و...