متن كامل خبر
اسم کتاب مناسب را از من بپرسید

تاريخ خبر : 28/8/1385امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 573

معرفی کتابهای مناسب در صفحات پایانی کتاب درسی دانش آموزان دوره ابتدایی از اقدامات موثر سازمان پژوهش و برنامه ریزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر است...

دکتر حسن ذوالفقاری - نویسنده و پژوهشگر و از کارشناسان دفتر برنامه ‏ریزی و تالیف کتابهای درسی  است که در طراحی ساعت کتابخوانی و معرفی کتابهای مناسب در کتب درسی نقش دارد.

وی در خصوص کتابهایی که در صفحات پایانی کتابهای جدید فارسی دوره ابتدایی معرفی شده ، گفت :  این کتابها از مجموع آثارمختلفی که به دستمان رسیده و طی فراخوانی که از ناشران کشور داشته ‏ایم ، انتخاب شده ‏اند و از نظر محتوایی ، هماهنگی با گروه های سنی و تکنیکی قابل دفاع هستند .

دکتر ذوالفقاری یادآور شد : هدف نهایی رونق دادن به کتابخوانی درسطح مدارس است  ، اما در محیط خانواده نیز باید مسئله مهم کتابخوانی و مطالعه مورد تاکید قرار بگیرد و دانش آموز نسبت به مطالعه حساس و پی گیر شود .

این کارشناس کتابهای آموزشی معتقد است که ایجاد ساعت کتابخوانی در مدارس و ورود کتابهای غیردرسی به فضای مدرسه ‏ها یکی از اموری است که می تواند مورد بحث و توجه قرار بگیرد .


احیای روحیه پژوهش و تحقیق در دانش آموز

 مهدی الماسی، نویسنده و منتقد ادبی با تاکید بر اهمیت هفته کتاب ، گفت : روش کنکورمدار نظام آموزشی بچه ‏ها را از مطالعه کتاب‏های غیردرسی گریزان ساخته است، آن هم در بهترین سالهای عمرشان ، یعنی دبیرستان.

وی که تجربه دبیری در دبیرستان فرهنگ تهران را نیز با خود دارد، در ادامه یادآور شد :  این روند ، راه پژوهش و تحقیق را در مقابل دانش ‏آموز می ‏بندد.

الماسی معرفی کتابهای مناسب پایه‏ های مختلف ابتدایی در پایان کتابهای فارسی را مثبت ارزیابی کرده و خواستار استمرار آن در سالهای آتی است .
 

سفر رویایی به درون کتابها

یک آموزگار دوره ابتدایی معتقد است که اگر معلم به مطالعه علاقه نشان بدهد، دانش‏آموزان هم به مطالعه گرایش جدی پیدا می ‏کنند .

وی که از روزهای آغازین سال تحصیلی ، ساعتی را با عنوان ساعت کتابخوانی در کلاس‏ خود ایجاد کرده ، تصریح کرد : بچه ‏ها برای فرا رسیدن ساعت کتابخوانی ، لحظه ‏شماری می ‏کنند. گاهی مجبور هستم دو ساعت از هفته را به ساعت کتابخوانی اختصاص بدهم .

این بانوی آموزگار، راه گسترش گنجینه واژگان بچه ‏ها و ایجاد انگیزه برای مطالعه در نسل امروز را درگیرکردن دانش‏ آموزان با کتاب خواند و یادآور شد : دراین زمینه باید ابتکارهایی به خرج داد، مثلا من سعی کرده‏ ام که با کمک خود بچه‏ ها ، شخصیت ‏های کتابهای مختلف را به صورت زنده نمایش بدهم و بچه ‏ها هم از این شیوه استقبال خوبی می ‏کنند ، مطالبی نیز یاد می ‏گیرند.

این معلم دوره ابتدایی اظهار داشت : تعامل بچه ‏ها با کتاب به نفع همه و در درجه اول ، به نفع خودشان است . زیرا نسل دانش ‏آموز قابلیت و ظرفیت بالایی در مطالعه دارد و غفلت از این امر، سبب ‏ساز معضلاتی می‏شود که در حال حاضر شاهد بخشی از آن هستیم .

فرهاد حسن‏زاده ، نویسنده نیز که چندی پیش با اجرای جشنواره کتابخانه ‏های خانگی با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، راهی تازه را آغاز کرد و غبار از چهره کتابهایی که در انزوای کتابخانه ‏های شخصی مانده و هر از گاه تورق می ‏شوند ، زدود ، تجهیز و تقویت کتابخانه های مدارس را راهی موثر در ترویج فرهنگ مطالعه دربین دانش آموزان خواند . 

 

 


فیروز زنوزی جلالی، نویسنده و پژوهشگرادبی معتقد است که هراتفاقی که منجر به تعامل مخاطبان با کتاب و فرهنگ مطالعه باشد، قابل ستایش است ، اما نباید چنین سیاست ‏هایی دستخوش تغییر شود.

این نویسنده تصریح کرد : طبیعتا این کار، به روند توسعه کتابخوانی دربین نسل دانش ‏آموز کمک می‏ کند .

وی ‏افزود : در طول ماه ، ناشران مختلفی در زمینه انتشار کتاب فعالیت جدی می‏ کنند. این کتابها باید به دست مخاطبان برسد. اگر قبول داریم که دانش ‏آموز به عنوان یک مخاطب جدی کتاب باید با مسائل مربوط به کتاب درگیر باشد ، چرا در این زمینه قدمی بر نداریم ؟ به نظر من قدم بزرگ را مدرسه ‏ها می ‏توانند بردارند .

 

هشت محوردر کتابهای جدید فارسی

دکتر محمدرضا سنگری نیز از کارشناسان دفتر برنامه ‏ریزی و تالیف کتابهای درسی است. وی تاکنون آثار متعددی نیز با زمینه‏های دینی، ادبی و پژوهشی روانه بازار کتاب ساخته و سالیان متمادی را در عرصه تعلیم و تربیت گذرانده است.

وی در توضیح چگونگی انتخاب و معرفی کتابهای غیردرسی در کتاب‏های جدید فارسی دوره ابتدایی گفت : کتابهایی که در کتاب (بخوانیم) فارسی هر پنج پایه هست، هشت محور اساسی را دنبال می ‏کنند که عبارتند از: نهادها ، مسائل بهداشتی ، فردی و اجتماعی، دین، هنر، طبیعت، اخلاق، دانش و دانشمندان و مسائل ملی و میهنی .

این کارشناس تصریح کرد : اتفاق جالبی که طی دو سال اجرای آزمایشی کتابهای جدید فارسی در مدارس کشور افتاد ، بسیار شیرین و امیدبخش بود. دانش ‏آموزان در پایان سال، خودشان داستانهایی نوشتند و حتی گاه به شیوه متداول نویسندگان حرفه ‏ای، اسم خود را در پایان اثر درج کردند . 

دکترسنگری یادآور شد : در کتابهای جدید، در کنار خواندن کتاب، هر هفته تمرین‏هایی در کتابها (بنویسیم) وجود دارد که دانش ‏آموزان را به نوشتن خلاق دعوت می ‏کند، مثل خلاصه ‏نویسی ، تکمیل کردن یک داستان ناتمام ، نوشتن یک ضرب ‏المثل ، نامگذاری یک داستان و...
 


     منبع خبر : مهر

بازگشت