برنامههای درسی باید براساس جنسیت، فرهنگ بومی و تفاوتهای اقلیمی تدوین شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب، تفاوتهای فرهنگی، اقلیمی و بومی مناطق مختلف کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: باید بتوانیم در نظام تربیتی همزمان با بلوغ جسمی و فکری دانشآموزان برنامهای علمی و آگاهانه داشته باشیم. دکتر علیاحمدی با بیان این که باید برخورد اولیای مدرسه با دانشآموزان بالغ و نابالغ متفاوت باشد، افزود: محیطهای تعلیم و تربیت باید آزادی عمل و شخصیت دانشآموزان را به رسمیت بشناسند. وی تعلیم و تربیت را مقولهای با گستره ملی ارزیابی کرد و یادآور شد: به طور میانگین۴۰ درصد از وقت دانشآموزان در اختیار آموزش و پرورش است و در این شرایط فرهنگی عمومی و محیط تأثیر بسزایی در شکلگیری شخصیت دانشآموزان دارد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم راستایی آموزش و پرورش با نهادهای مؤثر در فرهنگ عمومی جامعه را ضروری برشمرد و گفت: همه نهادهای مؤثر در شکلگیری شخصیت افراد جامعه باید در نظام تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند. علی احمدی همچنین ایجاد یک سیستم یکپارچه برای نظام تعلیم و تربیت را از نیازهای کشور عنوان و تصریح کرد: آموزش و پرورش و آموزش عالی باید هم راستا با یکدیگر عمل کنند و نقشه فرهنگی به موازات نقشه علمی در کشور ترسیم شود.