سي و هشتمين دورهي المپياد جهاني فيزيک - كه از روز شنبه 23 تير 1386 با حضور 75 تيم شامل 69 تيم دانشاموزي رقابتكننده و 6 تيم صرفاً شركتكننده بهمنظور آشنايي با رقابتها و كسب تجارب در اصفهان آغاز شده بود صبح 30 تير با معرفي نفرهاي برتر و پس از توزيع مدالها طي مراسمي با حضور وزير آموزش و پرورش ايران بهكار خود پايان داد. بهگزارش ايسنا، رقابتها با آزمون تئوري و عملي در روزهاي يكشنبه 24 تير و سهشنبه 25 تير برگزار شد و عمدهي وقت المپياد به برنامههاي تفريحي، فرهنگي و بازديد شركتكنندگان از اماكن تاريخي و مراكز تحقيقاتي اصفهان اختصاص يافت تا تيمها شاهد مهماننوازي ايرانيان در نصف جهان باشند.
لازم بهياداوري است كه در مسابقههاي المپياد هر تيم حداكثر از پنج دانشاموز و دو سرپرست تشكيل شده بوداند. سرپرستان از استادان فيزيك دانشگاه و يا دبيران برجستهي فيزيك دبيرستاني و اعضاي مجمع عمومي بودند و در مجمع حق رأي داشتند.
سؤالهاي دانشاموزان بهزبان خود آنها بوده و معمولاً طوري طرح ميشوند كه پاسخ آنها چندان نياز به توضيح نداشته و در نتيجه مصححان با اتكا به فرمولها، جداول دادهها، نمودارها و ساير نمادهاي رياضي پاسخ مسابقهدهندگان را تصحيح كردند. سرپرستان كشورها حق داشتند به نمرهي تيم خود اعتراض كنند كه اين اعتراض نيز در روز خاصي انجام ميشد.
دانشاموزان ايراني نيز پيش از سي و هشتمين دورهي رقابتها، با 18 بار حضور در المپياد جهاني فيزيك موفق به كسب 28 مدال طلا، 28 نقره، 14 برنز و 10 ديپلم افتخار با شركت 90 دانشاموز (87 پسر و 3 دختر) شده بودند.
در اين دوره از رقابتها، ايران در حالي ميزبان بود كه با مذاكرههاي انجام شده موفق به دريافت عنوان «برگزاركنندهي مسابقهها» شد و از سال 1384 بررسيهاي لازم براي انتخاب شهر برگزاركنندهي چنين رويداد مهم علمي، آغاز و در نهايت شهر اصفهان با بيشترين جاذبهي گردشگري كشور بهعنوان ميزبان دانشاموزان نخبهي فيزيك جهان معرفي شد.
در مراسم افتتاحيهي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك، دكتر «حداد عادل» رئيس مجلس شوراي اسلامي، برگزاري اين المپياد در ايران را نشاندهندهي اثبات علاقهمندي كشورمان به پيشرفت دانش و گسترش صلح و دوستي در انظار ملتهاي جهان عنوان كرد.
وزير آموزش و پرورش نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: فيزيك علم پديدهها و شناخت خالق پديدههاست و بهرهگيري عادلانه از آن براي پيشرفت همهي كشورها ضروري است. با اين حال برخي قدرتهاي بزرگ با يكجانبهنگري تلاش ميكنند مانع بهرهمندي كشورهايي نظير: ايران از برخي شاخههاي فيزيك شوند.
وي خطاب به شركتكنندگان گفت: شما دانشاموزان برجسته همچنان كه امروز با همدلي و صميميت در كنار يكديگر در يك رقابت علمي شركت جستهايد با خداي خود پيمان ببنديد حضور شما در دنياي آينده هم با همين همدلي و صميميت توأم و حضوري فعال براي پيشرفت و تعالي همي انسانها با بهكارگيري علوم در راه خدمت به تمام بشريت خصوصاً محرومان و نيازمندان جهان باشد.
اين گزارش ميافزايد: تيمهاي شركتكننده از حضور در جمهوري اسلامي ايران ابراز خرسندي كرده و بر پيشرفت علمي ايران برخلاف اظهارهاي مقامهاي غربي صحه گذاشتند؛ بهطوري كه رئيس تيم المپياد فيزيك امريكا با تأكيد بر اينكه سياست نبايد مانع روابط كشورها شود اظهار كرده است كه اين مشاركت بايد علتي فراتر از فيزيك داشته باشد و تفكر صلح را در ذهنهاي جوانانامان بهوجود آورد تا دانشاموزانامان بياموزند به جهان احترام بگذارند.
اما عصر دومين روز (24 تير 1386) در حين برگزاري مسابقهها، خبر تأسف برانگيزي از اصفهان بهگوش رسيد و آن فوت ناگهاني پروفسور «ولاديمير گورژوفسكي» رئيس و بنيانگذار المپياد جهاني فيزيک در سن 68 سالگي بهعلت سکتهي قلبي بود كه تلاشهاي تيم پزشكي هم بهنتيجهاي نرسيد و شركت در سي و هشتمين دورهي المپياد جهاني فيزيک، وداع وي با المپيادها بود.
در همين راستا «مايجا اهتي» (Ahtee) معاون دبيرکل فقيد المپياد جهاني فيزيک و استاد دپارتمان تربيت معلم دانشگاه «ژيواسکيلا»ي (Jyvaskyla) فنلاند تا سال آينده مسؤوليت دبيرکلي المپياد جهاني فيزيک را عهدهدار شد و خاطرنشان كرد كه افرادي از ايران شرايط لازم براي دبير كلي المپياد را دارند.
همچنين پيكر آن فقيد بهمنظور انتقال به کشورش به تهران منتقل شد.
طبق ضوابط المپياد، نمرهي حداقلي که براي هر مدال پيشنهاد ميشود بايد بهصورتي باشد که ششدرصد شرکتکنندگان مدال طلا، 18 درصد مدال نقره، 36 درصد مدال برنز و 60 درصد مدال يا تقديرنامه بگيرند.
سرانجام سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك در اصفهان پس از برگزاري آزمونهاي نظري و عملي و رسيدگي به اعتراضهاي سرپرستان تيمهاي شركتكننده تا ساعت 23 جمعه شب، صبح روز 30 تير 1386 با توزيع 214 مدال و ديپلم افتخار و معرفي نفرهاي برتر بهكار خود پايان داد و در مجموع براساس محاسبهي مدالها و امتيازها، تيمهاي چين، كرهي جنوبي و روسيه بهمقامهاي اول تا سوم رقابتها دست يافتند.
در اين رقابتها، تيم پنجنفرهي جمهوري اسلامي ايران نيز بهعنوان ميزبان رقابتها با كسب دو مدال طلا، دو نقره و يك برنز بهمقام هفتم مسابقهها دست يافت.
در مراسم اختتاميه همچنين چهار جايزهي ويژه شامل جايزهي بهترين دانشاموز دختر، بهترين نمرهي تئوري، بهترين نمرهي عملي و بهترين شركتكننده اهدا شد:
| - جايزهي برترين دانشاموز دختر به شركتكنندهاي از روسيه |
| - جايزهي بهترين نمرهي تئوري مشتركاً به دو دانشاموز از چين و يك دانشاموز از مجارستان |
| - جايزهي بهترين نمرهي عملي به دانشاموزي از تيم المپياد فيزيك «اسلواكي» |
| - جايزهي برترين شركتكننده به دانشاموز «كرهي جنوبي» | |
|
بدينترتيب از مجموع 326 دانشاموز شركتكننده در سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك، 214 نفر (4/65 درصد) موفق به كسب ديپلم افتخار و مدالهاي طلا، نقره و برنز شدند.
در اين رقابتها، 3/11 درصد از شركتكنندگان (37 نفر) مدال طلا، 14 درصد (46 نفر) مدال نقره و 6/15 درصد (51 نفر) مدال برنز دريافت كردند. بدينترتيب 6/42 درصد پسران و 8/20 درصد دختران شركتكننده در اين رقابتها موفق به دريافت مدال شدند.
در اين گزارش آمده است: وزير آموزش و پرورش ايران در مراسم اختتاميهي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك با اشاره بهكسب رتبهي هفتم اين دوره از المپياد توسط دانشاموزان ايراني از دانشاموزان المپيادي بهعنوان برجستهترين جلوهي نخبگان در كشور در سنين جواني ياد و بر حمايت بيش از پيش از اين دانشاموزان تأكيد كرد. مهندس «فرشيدي» در حاشيهي مراسم اختتاميهي المپياد جهاني فيزيك در دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: ايران سال گذشته رتبهي هشتم المپياد جهاني فيزيك را كسب كرد و امسال با يك گام ارتقا موفق به كسب مقام هفتم شد كه اميدواريم كه اين روند صعودي ادامه داشته باشد.
وزير آموزش و پرورش در عين حال در پاسخ به اين سؤال كه آموزش و پرورش چه برنامههايي براي حمايت از دانشاموزان برگزيدهي المپيادهاي علمي دارد گفت: وظيفهي آموزش و پرورش شناسايي دانشاموزان نخبه است و يكي از بزرگترين وظايفي كه برعهده داريم شناسايي اين قبيل از دانشاموزان در بين حدود 14 ميليون دانشاموز است. وي افزود: يكي از راههاي شناسايي دانشاموزان نخبه، برگزاري المپيادهاي علمي است و در كنار آن توسعهي مدارس پرورش استعدادهاي درخشان در شهرهاي مختلف و گسترش پژوهشسراهاي دانشاموزي بهمنظور شناسايي دانشاموزان نخبه در دستور كار قرار دارد. وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين با همكاري معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور در حال آمادهسازي طرحي هستيم كه براساس آن، هر همكار فرهنگي كه دانشاموز با استعدادي را شناسايي كند ميتواند آن را معرفي كند و هر دو مورد حمايت قرار گيرند. وزير آموزش و پرورش در عين حال اضافه كرد: وظيفهي اصلي حمايت از نخبگان در كشور برعهدهي «بنياد ملي نخبگان» است كه در اين راستا، تسهيلات مختلفي از قبيل: «نظام وظيفه» را براي نخبگان كشور در نظر گرفته است. وي گفت: اغلب دانشاموزان المپيادي بهعضويت «بنياد ملي نخبگان» درامده و براي ورود به دانشگاه مشكلي ندارند و مورد حمايت ويژه قرار ميگيرند. «فرشيدي» در ادامه با تشكر از تمامي كساني كه در برگزاري سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك در اصفهان مشاركت داشتند بهويژه شهروندان اصفهاني و رسانهها اظهار كرد: اين براي نخستين بار است كه كشور ما ميزباني يك المپياد علمي با شركت حدود 75 كشور را تجربه ميكرد و با اين حال بهاذعان سرپرستان تيمهاي خارجي، اين دوره از المپياد از برتريهايي نسبت به دورههاي پيشين نيز برخوردار بودذه است؛ از جمله اينكه براي نخستينبار در اين المپياد، هيچ سؤالي در مرحلهي گزينش سؤالها حذف نشده و براي رسيدگي به اعتراضها نيز از نرمافزار «اصفهان» - كه توسط اساتيد كشورمان طراحي شده - استفاده گرديده است كه اين امر، زمان رسيدگي به سؤالها و اعتراضها را بهميزان نصف روز كاهش داده است. وي خاطرنشان كرد: استفاده از اين نرمافزار با توجه به صرفهجويي زماني بهنفع همهي شركتكنندگان است. وزير آموزش و پرورش چگونگي پذيرايي، بازديدهاي پيشبيني شده و امكانات فراهم شده را از ديگر ويژگيهاي المپياد امسال عنوان كرد كه براي شركتكنندگان خارجي هم شگفتانگيز بوده است.
وي گفت: تجهيزاتي كه براي آزمون عملي المپياد جهاني فيزيك طراحي كرده بوديم بهشدت مورد استقبال تيمهاي خارجي قرار گرفت بهطوري كه 60 دستگاه از آنها بهدرخواست كشورهاي ديگر براي انتقال تجربه به آنها داده شد و تعدادي از تيمها - كه ميزباني المپيادهاي سالهاي آينده را برعهده دارند - از ما دعوت كردند تا بهعنوان مشاور آنها را ياري كنيم.
«فرشيدي» اضافه كرد: برگزاري مطلوب اين المپياد بهعنوان حركتي ملي پاسخي بههمهي كساني است كه ميخواهند نام ايران با محدوديتهايي همراه باشد و بهگفتهي بسياري از شركتكنندگان، فضاي موجود در كشور ما و پيشرفتهاي صورتگرفته براي آنها دور از انتظار بوده است. وي همچنين با اشاره به اينكه طبق قوانين المپياد جهاني فيزيك اين رقابتها حالت فردي دارد و نتايج تيمي اعلام نميشود رتبهي محاسبه شدهي ايران در اين رقابتها را «هفتم» عنوان كرد و گفت: تيمهاي «چين»، «كرهي جنوبي» و «روسيه» بهترتيب رتبههاي اول تا سوم اين المپياد را كسب كردند.
دبيركل موقت المپياد جهاني فيزيك نيز در سخنراني اختتاميه، مردم ايران را مردمي دوست و همراه خواند و از آنان بهعنوان برگزاركنندگان سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك تشكر كرد.
«مايا اهتي» طي سخناني كوتاه در مراسم اختتاميه ضمن تقدير و تشكر از برگزاركنندگان سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك گفت: تلاش برگزاركنندگان اين المپياد در ايران باعث شد تا اين رويداد به يكخاطرهي لذتبخش و بهيادماندني در ذهن شركتكنندگان تبديل شود.
وي خطاب به دانشاموزان شركتكننده در اين دوره از رقابتهاي المپياد جهاني فيزيك گفت: يافتن دوستان جديد علاوه بر تعاملهاي علمي، دستاوردي ارزشمند است و بهشما بهخاطر دستاوردهاياتان تبريك ميگوييم.
«آهتي» در خاتمه ضمن ابراز تأسف از مرگ نابهنگام «گورژوفسكي» گفت: اميدوارم المپياد جهاني فيزيك - كه با همت اين فيزيكدان فقيد پايهگذاري شد - در سالهاي آينده نيز با انسجام بهكار خود ادامه دهد.
رئيس كميتهي علمي المپياد نيز با تقدير از برگزاري با شكوه مسابقهها و ميزباني بهيادماندني ايرانيها، پرچم سي و نهمين دورهي المپياد جهاني فيزيك را به مسؤولان كشور «ويتنام» واگذار كرد.
|