|
ابراهیم سحرخیز در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به پیگیری طرح ایجاد "کلاسهای موضوعی " در مدارس اظهار داشت: این طرح با هدف کیفیتبخشی به آموزش، افزایش جذابیت کلاسها و قرار دادن امکانات آموزشی در خدمت دانشآموز و معلم دنبال میشود.
وی در توضیح این طرح گفت: منظور از کلاسهای موضوعی این است که چیدمان کلاسها و استفاده از امکانات و تکنولوژیهای آموزشی و کمکآموزشی در کلاسها، متناسب با هر ماده درسی تغییر کند؛ به عنوان مثال در ساعت درس ریاضی، دانشآموزان به کلاسی بروند که امکانات موجود در آن و حتی آرایش در و دیوار آن متناسب با مفاهیم ریاضیات باشد و اگر در ساعت بعد از آن نیز علوم تجربی داشته باشند، کلاس ریاضی را ترک کرده و به کلاسی خواهند رفت که مجهز به امکانات آزمایشگاهی و مفاهیم تجربی باشد.
سحرخیز ادامه داد: در دوره راهنمایی برای آموزش بهتر، به وسایل تجسمی بیش از سایر مقاطع نیازمندیم؛ البته در سالهای گذشته نیز تعدادی از مدارس به ویژه در دوره راهنمایی این طرح را تجربه کردهاند و در دوره دبیرستان نیز اگر امکانات وسیع و فضای جانبی مناسب و کافی در مدرسه باشد، امکان اجرای این طرح وجود دارد بنابراین در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد مدارس با چنین ویژگیهایی هستیم.
* لازمه خروج امکانات آزمایشگاهی از محلهای دربسته
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: لازمه اجرای چنین طرحی این است که در هر مدرسه، به تعداد درسهای خاص، کلاسهایی با امکانات ویژه داشته باشیم و این کلاسها نیز گنجایش دانشآموزان آن مدرسه را داشته باشد؛ البته تعداد قابل توجهی از مدارس در حال حاضر این قابلیت را دارند که با اجرای این طرح، امکانات آزمایشگاهی و کمک آموزشی از محلهای دربسته و بیغوله خارج شود.
وی تأکید کرد: در حال مطالعه هستیم تا جایگاه دروس آزمایشگاهی را به ویژه در مقطع متوسطه احیا کنیم، به گونهای که در ارزشیابیها نقش و تأثیر داشته باشند؛ این ایده نیز با طرح کلاسهای موضوعی امکانپذیر است، به گونهای که بسیاری از امکاناتی که تاکنون در اتاق مدیر یا آزمایشگاه حبس شده بود، وارد کلاسها شده و در اختیار معلم و دانش آموز قرار گیرد.
|