فضای نقدپذیر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و نقد صمیمانه، کارشناسانهی نهادهای دیگر منجر به تولید کتابهای درسی معتبر با روایی بالا میشود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مهندس مهدی نوید معاون وزیر و رئیس این سازمان در نخستین "نشست نقد و بررسی کتاب روش آموزش قرآن ویژه مراکز تربیت معلم" گفت: باید کتاب درسی که کتاب ملی کشور است، در فرایندی کاملا علمی، سنجیده، هوشمندانه و مبنی بر باورها و فرهنگ خودی تولید و تالیف گردد.
براساس این گزارش مهندس نوید انتقال دیدگاههای حاکمیت به نسل جوان و آماده سازی آنها برای زندگی آتی را از رسالتهای مهم کتاب ملی دانست و گفت: به منظور مدیریت نظام و سیستم تولید کتابهای درسی "چرخهی نظام برنامهریزی و تولید کتابهای درسی" طراحی شدهاست.
معاون وزیر در ادامه گفت: این چرخه از پژوهش آغاز و با پشت سرگذاشتن 27 الی 28 گام به تولید کتاب درسی میرسد.
نوید مشارکت پذیری فرایندها و تولید محتوای آموزشی را ازراهبردهای اجرایی این چرخه دانست و تاکید کرد: در مراکز تحقیقی و پژوهشی، حوزه ها، دانشگاه ها و مدارس، نیروهای توانمند، مجرب و صاحب اندیشه ای وجود دارند که با مدیریتی صحیح میتوان از این اندیشهها در جهت غنای برنامههای درسی استفاده کرد.
وی نیازسنجی، تعامل با گروههای آموزشی معلمان، نظرخواهی از کارشناسان استانهای مختلف و اعتباربخشی را از دیگر مراحل این چرخه معرفی و خاطرنشان کرد: بادریافت نظرات صاحبنظران و متخصصین، اولیا و مربیان 20 تا 30 درصد کتابها در این چرخه تغییر میکنند.
مهندس نوید با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مهجوریت قرآن در آموزش و پرورش گفت: با بازنگری کتابهای درسی قرآن، میتوان در جهت جلب رضایت مردم، نظام و رهبری نظام گام برداشت.
نوید در خاتمه از تصویب طرح "تجمیع زمان آموزش" در شورای راهبردی وزارت آموزش و پرورش" خبر داد و گفت: این طرح که در آن تکرار، زمینهی بهتر خوانی را فراهم میکند در آیندهای نزدیک تنظیم و ابلاغ خواهد شد.
در ادامهی این نشست که به همت دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی این سازمان برگزار شدهاست دکتر اکرمی، آقای خواجوی و دیگر متخصصین امر به نقد و بررسی کتاب روش آموزش قرآن دورهی ابتدایی پرداختند.