|
مهناز احمدی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با توجه به اسناد بالادستی سند تحول بنیادی و برنامه پنج ساله و همه آن مواردی که میتواند به آن اعتماد کند، برنامههایی برای مخاطبین خود پیشبینی میکند.
وی ادامه داد: جامعه مخاطبین ما زنان فرهنگی و دختران دانشآموز هستند و جامعه آماری ما تقریباً 50 درصد نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش هستند و این دفتر کارش فرابخشی و شناسایی مسائل زنان و پیگیری آن است که با افت و خیزهای زیادی روبه رو بوده است.
احمدی افزود: گاهی این دفتر از سطح حوزه وزارتی به سطح پائین مدیریتی نازل شده است؛ اما دفتر زنان در حال حاضر ذیل حوزه وزیر آموزش و پرورش است و بعنوان یک دستگاه فرابخشی به آن نگاه میشود و انتظار میرود طرحهای ملی داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به طرحهای سال جاری اشاره کرد و گفت: از اعتبارات کیفیتبخشی وزارت آموزش و پرورش چهار طرح را برای سال تحصیلی آینده مصوب میکنیم و به استانها اعلام میکنیم تا اجرا شود.
وی یادآور شد: اولین طرح، طرح توانمندسازی دانشآموزان دختر مستعد و محروم مراکز شبانهروزی با تأکید بر دختران عشایر است؛ چرا که میدانیم این دختران محروم به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی اجازه تحصیل به آنها داده نمیشود و در حال حاضر پوشش تحصیلی دختران مناطق محروم در مقاطع متوسطه اول و دوم حدود 38 درصد است و این طرح با نیت پوشش و حمایت مالی و حمایتی برای دانشآموزان عشایر و شبانهروزی ایجاد میشود تا انگیزهایی شود تا خانوادهها اجازه تحصیل به فرزندانشان را دهند.
احمدی اضافه کرد: یکسری بستههای فرهنگی نیز در اختیار دانشآموزان دختر میگذاریم و مباحث اطلاعرسانی و آموزشی به اولیا نیز در این طرح است؛ البته قبلاً این طرح را اجرا کردهایم اما الآن با تنوع بیشتر و بهتر اجرا میشود و اعتبارات این طرح در اختیار ادارات آموزش و پرورش قرار میگیرد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان دختر که مستعد و محروم هستند، شناسایی شده و آنها با حمایتهای مادی ترغیب میشوند تا ادامه تحصیل دهند و از طرف دیگر کار دانشافزایی اولیا را با کمک انجمن اولیا و مربیان مشاورین منطقه و مدرسان خانواده انجام میشود البته این طرح قبلاً انجام شده و امسال جامعتر است.
تجلیل از برترین دانشآموزان دختر عرصه علم و اخلاق
احمدی گفت: طرح الگوسازی و تجلیل از برترین دانشآموزان دختر عرصه علم اخلاق از جمله برنامههای دیگر است چرا که در حال حاضر جشنوارههای علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری و جود دارد؛ اما دانشآموزان شاخصی که هم از نظر علمی و اخلاقی و شاخصههای ارزشی را با هم دارا باشند و مورد تجلیل قرار گیرند، کمتر اتفاق افتاده است و در این طرح دانشآموزان متوسطه اول و دوم دختر که از نظر علمی و اخلاقی جمیع جهات را دارا هستند را شناسایی میکنیم.
احمدی خاطرنشان کرد: این طرح در مرحله منطقه، استان و کشور است و در نهایت از برگزیدگان کشوری تجلیل میکنیم تا الگوسازی برای دانشآموزان شاخص شود و جنبههای علمی و اخلاقی با هم دیده شود و ارزشهای اسلامی مانند حجاب و عفاف در کنار مسائل علمی دیده میشود.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به طرح تقویت شیوههای مهارت ارتباطی اولیا با دانشآموزان دختر اشاره کرد و گفت: خیلی از اولیاء با فرزندان خود نمیتوانند ارتباط برقرار کنند و فضا در خانه به شکلی است که منجر به پرخاشگری میشود و یکی از دلایل عمده آن فضای مجازی است که باعث کم شدن ارتباط و گفتوگو بین فرزندان و اولیا شده است.
احمدی تصریح کرد: دانشآموزان آنقدر که حواسشان به وایبر، اینترنت، واتسآپ و ماهواره است حتی اجازه صحبت کردن پدر و مادر را هم نمیدهند و این کم شدن تعامل و گفتوگو سبب مشکلات فراوان شده است و در این طرح قرار است شیوههای ارتباط برقرار کردن بین دختران دانشآموز و والدین را تقویت کنیم و اشکالات را اصلاح کنیم.
وی افزود: در این طرح 3 گروه قرار است آموزش ببیند که شامل دانشآموزان دختر، پدر و مادر آنها و معلمان است و یک مثلث را پیشبینی کردیم که همسو با هم آموزش ببینند و مهارتهای ارتباطی توسط متخصصان آموزش داده میشود و امیدواریم نتایج خوبی داشته باشد و دستورالعمل و اعتبار آن را در اختیار مناطق قرار میدهیم و آنها خودشان باید بر اساس احساس نیاز و مشکلات پوشش دهند.
اجرای طرح توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: میدانیم این طرح موفق است؛ اما بصورت محدود انجام میشود و طرح بعدی ما دانشافزایی و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار است؛ چرا که در وزارت آموزش و پرورش 14هزار زن سرپرست خانوار داریم که سند آورده و به کارگزینی اعلام کردهاند یا همسرشان فوت کرده یا مریض هستند و به دلایل مختلف سرپرست خانواده هستند .
احمدی ادامه داد: این زنان سرپرست خانواده هم رسالت مادری دارند، هم رسالت معلمی و هم باید نقش پدری ایفا کنند که دچار آسیب زیاد میشوند و خیلی وقتها وضعیت زنان بهزیستی و کمیته امداد از آنها بهتر است ؛چرا که اینها میخواهند حرمت شغلیشان حفظ شود و آبرومندانه زندگی کنند و ما به دنبال نقش حمایتی هستیم؛ مثلاً اگر بتوانیم ماهانه مبلغی به حسابشان واریز کنیم که هنوز این قطعی نشده است.
وی گفت: طرح دانشافزایی و توانمندسازی هدفاش این است تا زنان سرپرست خانوار و نواحی را شناسایی کند و اردوهای یک روزه آموزشی و فرهنگی را برای درصدی از آنها برگزار کنیم و در آن مشاور و روانشناس دعوت میکنیم و در کنار افزایش دانش روحیه آنها را تغییر دهیم.
پیشنهاد حمایت آموزش و پرورش از زنان سرپرست فرهنگی
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش افزود: پیشنهادی به وزیر آموزش و پرورش دادهایم تا هرچند ماه یکبار وزیر در قالب مناسبتی مانند روز زن، معلم و غیره کمکهای ویژهای به این زنان سرپرست کند که از ما درخواست آماده کردن بخشنامه آن را کردهاند.
احمدی در خصوص دانشآموزان دختر و برنامههای ویژه برای آنها گفت: تعداد دانشآموزان دختر تقریباً نصف تعداد کل دانشآموزان هستند؛ البته مقاطع مختلف فرق دارند و طرحهای اجرایی در آموزش و پرورش شامل دختران و پسران است اما در بعضی از جاها نگاه خاصی به مدارس دختران میشود.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه محدویتهای دختران بیشتر است، در بحث ورزش و سلامت قرار است نگاه ویژه به دختران شود برای نمونه در تربیت بدنی میبینیم که دانشآموزان پسر خیلی راحت میتوانند در حیاط مدرسه ورزش کنند اما دخترها بخاطر رعایت پوشش و حفظ احکام اسلامی با محدودیت روبه رو هستند اما در بعضی از استانها و مناطق یک تبعیض مثبتی پیشبینی میکنند و سالنهای سرپوشیده بیشتر برای دختران قرار میگیرد تا راحتتر ورزش کنند.
احمدی در خصوص بحث دنیای مجازی و پیامدهای آن یادآور شد: دیگر نمیتوانیم جلوی فیبر نوری و ماهواره سقف بگذاریم تا بروز و ظهور در خانهها نداشته باشد و معتقدم در هجمه و مقابله با این تهاجمات فرهنگی از جمله کانالهای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی یکی از بهترین راهها جایگزین کردن چیزهایی است که بتواند هیجانات و نیازهای دانشآموزان را پیشبینی کرده و خلأها را پر کند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: متأسفانه در این زمینه کشورمان به خوبی ورود نکرده و فعال نیست و بهترین روش برای اینکه مردم بسوی مسائل کشور خودشان کشیده شوند، دانشافزایی و ارتقای سطح آگاهی مردمی است و هرچه فضا بازتر باشد طبق آیه قرآن مردم میآیند و حرفهای مختلف را میشوند و سخن خوبتر را انتخاب میکنند.
وی گفت: در آموزش و پرورش کلاس، کتاب و محتوای آن و دانشآموز در اختیارمان است و به دلیل اینکه سیستم ما متمرکز است و چارچوب و زمان مشخص داریم، معلمان ما باید در چارچوب مصوبات کشور کتابها را آموزش دهند؛ اما در کنار این آموزشهای رسمی، مسابقات فرهنگی، هنری و تفریحی در مدرسه انجام میشود اما جاذبههای فضاهای دیگر بالاتر است و با این شرایط و امکانات کم نمیتوانیم خلاها را پرکنیم.
احمدی تصریح کرد: در کشور نصف معلمان زن هستند اما نسبت آن در استانها و شهرهای مختلف فرق میکند و در شهر تهران میزان معلمان زن 80 درصد و مردان 20 درصد است؛ یعنی تأمین مابقی نیروهای مرد مدارس تهران را باید با حقالتدریس و اضافهکار جبران کنند.
|