متن كامل خبر
تألیف کتاب مدیریت و سلوک خانواده برای پایه ۱۲ در سال آینده

تاريخ خبر : 29/7/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 514

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تجلیل ۷۷۰ نفر از مؤلفین کتاب‌های درسی پایه ۱۱ در هفته آینده خبر داد و افزود: کتاب درسی مدیریت و سلوک خانواده برای پایه دوازدهم در سال آینده تألیف می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حجت‌الاسلام بهرام محمدیان در نشست خبری با اعضای رسانه در سالن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: کتاب‌های جدید التالیف با برنامه درس ملی همسو است.
 
وی از استقرار پایه یازدهم با کتاب‌های جدید در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ خبر داد و افزود: در هفته آینده از ۷۷۰ نفر از مؤلفان کتاب‌های درسی پایه یازدهم تجلیل می‌شود و نمایشگاهی نیز در حاشیه مراسم تجلیل از کتاب‌های جدید التالیف سال‌های اخیر و همچنین دستاوردهای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در دارالفنون برگزار می‌شود.
 
دکتر محمدیان گفت: با استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ روند انتشار کتاب‌های جدید التالیف متوقف می‌شود اما فرآیند بازنگری کتاب‌های درسی که پس از ۵ سال صورت می‌گیرد همچنان ادامه خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: در فرآیند بازنگری کتاب‌های درسی بر اساس سه مقوله ۱- اسناد بالادستی ۲- تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در خصوص محتوای کتاب‌های مذکور و ۳- مطالعات بین‌المللی و مطالعات تکمیلی، عمل می‌شود.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش از همه دستگاه‌ها و نهادها خواسته است نیازهای ملی خود را جهت گنجاندن در کتاب‌های درسی ارائه کنند که البته پیشنهادات آنان تحت شرایطی ازجمله نیاز ملی بودن مؤثر واقع می‌شود.
 
وی از تألیف درس مدیریت و سلوک خانواده برای پایه دوازدهم در سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: آموزش خانواده، ازدواج، سؤالات و مشکلات مربوط به دوره نوجوانانی ازجمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود.
 
دکتر محمدیان اظهار کرد: برای تعالی مدرسه، کتاب درسی شرط لازم است اما شرط کافی نیست زیرا باید زیرساخت‌های موردنیاز فراهم شود بنابراین ضروری است هم‌زمان با تغییر کتاب‌های درسی، برنامه‌های حرفه‌ای معلمان نیز ارتقا یابد و تمهیدات لازم نیز فراهم شود.
 
وی ادامه داد: در دوره ابتدایی مهم‌ترین رکن علاوه بر کتاب‌های درسی، تجهیزات، منابع و نیروی انسانی است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی عنوان کرد: در سال‌های اخیر، ارتقای نیروهای ابتدایی رو به تحلیل رفته است و جذب نیروهای جدیدالورود نه بر اساس شایستگی‌ها بلکه بر اساس تصمیمات اقتضایی صورت می‌گیرد و با ادامه این رویه، دوره ابتدایی بهسازی نمی‌شود.
 
وی افزود: با توجه به حساس بودن دوره ابتدایی باید بهترین نیروها در این دوره جذب شوند و تنها فارغ‌التحصیلانی در این مقطع به کار گرفته شوند که در دانشگاه‌های تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان دوره‌های تخصصی را گذرانده باشند.
 
دکتر محمدیان تصریح کرد: برخی دوره ابتدایی را دوره کارآموزی می‌پندارند درصورتی‌که چنین نیست اگر در این دوره از نیروهای شایسته‌تری بهره‌مند شویم دانش آموزان دارای مهارت بیشتری وارد دوره متوسطه می‌شود و نرخ ماندگاری دانش آموزان در دوره متوسطه افزایش می‌یابد چرا که دانش آموزان و والدینشان در دوره ابتدایی سرخورده نمی‌شوند.
 
وی جلوگیری از ورود نیروهای ناکارآمد به دوره ابتدایی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر در جذب نیرو مخصوصاً در دوره ابتدایی دقت بیشتری شود تکرار پایه کمتری را خواهیم داشت و هزینه کمتری را نیز متحمل می‌شویم.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش گفت: برای تقویت خلاقیت‌ها، مهارت‌ها، فرصت‌های یادگیری برای دانش آموزان نیازمند تفویض اختیار به مدیران مدرسه هستیم تا آن‌ها بخشی از برنامه‌هایشان را خودشان تولید کنند.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت