بهگزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «علی آرام» با انتقاد از بیتوجهی صنایع خودروسازی کشور به حمایت از طراحان جوان شرکتکننده در این رقابتها اظهار کرد: با اطلاعرسانی به صنایع از برگزاری این مسابقه در بعد ملی و ضرورت حمایت از آن از سوی شرکتهای خودروسازی بهعنوان مرتبطترین صنعت طی 12، 13 ماه گذشته بارها و بارها انجام شده و مکاتبههای ما، شاهدی بر این ادعاست که با بیتوجهی و گاه بیاحترامی پاسخ داده شده است.
اما نکتهی قابلتوجه این است که برخی از شرکتهای خودروسازی خارجی با دیدن حتی یک فیلم و با مکاتبههای بسیار کمتری به ما کمک کردهاند. قضاوت را به خودروسازان داخلی می سپارم که آیا چنین اقدامی را در شأن خود میبینند یا خیر؟
وی افزود: علاقهمندی و توان علمی و اجرایی برای ادامهی برگزاری این مسابقه وجود دارد اما مشکلات مالی ممکن است گریبانگیر ما شود و در چشمانداز مسابقه، برگزاری بینالمللی مسابقهها را دیدهایم که پس از چهارسال، «خودرو چهار نفرهی هیبریدی» ارائه کنیم که دیگر حالت کاردستی نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: کسی انتظار ندارد که یک تیم دانشجویی 12 نفره پس از ششماه فعالیت، خودروی طراحی کند که وارد خط تولید شود. اما جرقههایی که زده میشود و نواوریهای آن در همین حد است؛ کما اینکه در این دوره، شاهد چند مورد نواوری بودیم که میتواند خوراک علمی صنعت خودروسازی باشد و این افراد میتوانند نیروی انسانی زبدهی وارد شده به این صنعت باشند و این انتظار بالایی نیست که صنعت خودروسازی با حجم قابلتوجه نیروی انسانی تضمین کند که نفرهای برتر چنین مسابقههایی را بهعنوان مهندس استخدام کند و این سادهترین و کمهزینهترین کار برای آنهاست و بازخورد بالایی هم خواهد داشت.
«آرامن با ابراز ناخرسندی از عدم استقبال صنایع خودروسازی از این رقابت علمی تأکید کرد: مهندسی که خود طراحی خودروی را از صفر آغاز کرده بسیار بهتر از مهندسانی موفق خواهد بود که تنها با چند نرمافزار فعالیت میکنند.
وی در بیان ابداعهای جدید این دوره از مسابقهها به ابتکار نوین در فرمان خودرو، ایجاد دیفرانسیل الکتریکی، نواوری در مورد بخش تعلیق و ایدهی نوین در مورد چراغ خودرو اشاره کرد و گفت: برخی تیمهایی که بهدلیل مشکلات مالی انصراف دادهاند، میتوانستند به این تعداد نواوریها بیافزایند اما موفق به شرکت در مسابقهها نشدند.
دبیر برگزاری «مسابقهی طراحی خودروهای الکتریکی» با پذیرش انتقادهای برخی از شرکتکنندگان مبنی بر تغییر چندبارهی برخی قوانین مسابقه، علت این تغییرها را ناتوانی برخی تیمها در عمل کردن در سطح قوانین خواند که نمونهی آن نزول نمرهی کیفیت است و در عین حال منشأ بخشی از مشکلات مطرح شده را پیچیدگی شرایط کسب امتیازها و عدم مطالعهی دقیق آنها از سوی تیمها عنوان و ابراز امیدواری کرد که در مراحل بعدی برگزاری مسابقهها، چنین مواردی مورد توجه قرار گیرد.
وی در خصوص برترین تیمها گفت: در هر مرحلهی مسابقه، سه رتبهی برگزیده وجود دارد که در مرحلهی اول، دو تیم دوم و سه تیم سوم شدند و در مرحلهی دوم، یک تیم دوم و چهار تیم، سوم شدند و امیدواریم در این مرحله تیم اول داشته باشیم.
وی افزود: جوایزی که به برندگان اهدا میشود معادل زحمتهای آنها نیست و در حد وسع برگزارکنندگان مسابقه است که در صورت حمایت صنایع افزایش مییافت.
«آرام» خاطرنشان کرد: تیمها بسیار بالاتر از سطح انتظارمان بودند. یعنی ما از آنها موتورسیکلت میخواستیم که خودرو به ما تحویل دادند و برخی از تیمها بهراستی ما را شگفتزده کردند و امیدواریم در دورههای بعدی، تیمهای بیشتر و با کیفیتتری را با داوری دقیقتر ارائه دهیم.
دکتر «سهرابپور» رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز با انتقاد از عدم پایبندی برخی شرکتهای بزرگ خودروسازی به قولهایی که در خصوص حمایت از این مسابقهها داده بودند اظهار کرد: اگر بهجای مسؤولان صنعت خودرو بودم بهسادگی دهها میلیون تومان به تیمهای شرکتکننده در این مسابقهها کمک میکردم.
وی با اشاره به عملکرد شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا در حمایت از نواوریها و ایدههای دانشجویی، حمایت از چنین مسابقههایی را نوعی سرمایهگذاری خواند و از بیتوجهی صنعت خودرو کشور به این مسأله ابراز تأسف کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: دانشجویان باید علاوه بر کارهای درسی، فعالیتهای فوقبرنامهی علمی انجام دهند و این علاقه و استقبال دانشجویی باید مورد تشویق و توجه قرار گیرد.