|
به گزارش خبرنگار سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری پانا؛ براساس تفاهمنامه مشترک فی مابین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهمنامهای مبتنی بر توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور امضا شد.
سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیتهای متنوعی که در آموزش و پرورش وجود دارد گفت: بهترین دوران زندگی کودکان در آموزش وپرورش سپری شده و مدارس به منظور ایجاد بستر مناسب بهترین مکان هستند.
وی با اشاره به پشتوانه محکم این تفاهمنامه گفت: صحبتهای رئیسجمهورمحترم در ابتدای سال تحصیلی جدید منشا توافق بین دو وزیر بود.
وی افزود: این تفاهمنامه جرقه بسیار خوبی است و به فضای کتابخانهها در کشور کمک کرده و میتوانیم در هر کلاس یک کتابخانه ایجاد نماییم.
صالحی اشاره کرد: درگیرکردن دانشآموزان با کتابهای غیردرسی و کتابهای مکمل میتواند عشق آموختن به آنها را زیاد نماید.
وی با اشاره به تلاشهای آقای دکتر کفاش در امضای این تفاهمنامه گفت: کارگروه تشکیلشده تلاشهای بسیاری انجام داده تا توانستیم درکمترین زمان ممکن نهضت مطالعه مفید را در کشور جاری نمائیم.
دکتر کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: سیاستهای آموزش و پرورش توسعه مشارکت است و اینکه با دستگاههای دولتی و بخشهای مختلف اجتماعی تعامل داشته باشیم.
در بحث تفاهمنامهها در دوران وزارت آقای دکتر فانی بیشترین تفاهم با دیگر دستگاهها و وزارتخانهها انجام شده است.
در آینده طرح ملی برای کمک به کتابخانههای مدارس خواهیم داشت و در کلاسهای درس ابتدایی قفسههایی ایجاد خواهد شد که دانشآموزان تحصیلی دوره ابتدایی بتوانند از کتاب استفاده کنند.
وی افزود: نگاه ما به کتاب در دوره تحصیلی ابتدایی کالای سرمایهای محسوب میشود چرا که کودکان با کتابهای مورد علاقه خود نیز مانند اسباببازیهایشان رفتار میکنند و کتاب باید در دوره تحصیلی ابتدایی به طور کامل استفاده شود در پایان سال نیز تمام کتابها قرائت شده باشد.
شایان ذکر است در این تفاهمنامه 5 میلیارد تومان بابت تعمیق و ترویج کتابخانههای آموزشگاهی و نمایشگاههای کتاب در نظر گرفته شده است همچنین به کارت خرید الکترونیکی کتاب برای اولینبار توسط دانشآموز اشاره شد.
یکی از مسئولیتهای قابل توجه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بحث توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور است که جز وظایف جدی وزارت ارشاد محسوب می شود.
وی افزود: یکی از پایگاههای اصلی که میتواند در حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور کمک کنند آموزش و پرورش است زیرا حدود 12 سال دانشآموز را در اختیار خود دارد که این خود فرصت قابل توجهی است برای این که بتوانیم کتاب و کتابخوانی را در بین آنها به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
تعلیم و تربیت موضوع ملی است
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ظرفیتهای متنوعی در آموزش و پرورش وجود دارد که میتواند در بحث توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند و طرح هر کلاس یک کتابخانه خود فرصت جدیدی را ایجاد میکند همچنین نمایشگاههای کتاب که در سطح مدارس کشور برگزار میشود خود یک فرصت هستند تا دانشآموزان را به این مهم علاقمندسازیم.
وی خاطرنشان کرد: زنگ مطالعه و انشا که از قبل در مدارس وجود داشته و با توجه به تاکیدات ریاست جمهور در حال تقویت آنها هستیم نیز فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
صالحی ادامه داد : معلمان نیز میتوانند با معرفی و پیشنهاد کتابهای درسی و کمک درسی عشق به آموختن را در دانشآموزان متبلور سازند که این خود سیاست دیگری است در حوزه کتاب و کتابخوانی و از این نوع فرصتها در اختیار آموزش و پرورش کم نیست.
وی تصریح کرد: با این نگاه با وجود اینکه قبلا تعاملاتی بین وزارت ارشاد و آموزش و پرورش در خصوص کتاب و کتابخوانی وجود داشته اما اکنون با تغییر مسئولین آموزش و پرورش و به خصوص وزیر آموزش و پرورش و اهتمام معاون پرورشی و فرهنگی به این مسئله فرصتی فراهم شد. برای امضای یک تفاهمنامه و کارگروهی به همین منظور تشکیل شد که این کارگروه جلسات متعددی را داشتند برای تنظیم این تفاهمنامه که به یاری خداوند این تفاهمنامه آماده امضا شده است.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم با این حرکت خوبی که صورت گرفته بتواند کمک کند تا فضای کتابخانه کشور از دورههای ابتدایی خود برای نسل آینده ما فروزندهتر بدرخشد.
در ادامه این جلسه دکتر حمیدرضا کفاش اظهار داشت: از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمال تشکر را داریم که مقدمات امضای این تفاهمنامه را فراهم کردند و به خصوص در زمینه بحث کتاب و کتابخوانی استقبال قابل توجهی داشتند.
وی افزود: امیدواریم امسال بتوانیم با استفاده از مفاد این تفاهمنامه بحث کتاب و کتابخوانی را در مدارس با جدیت بیشتری دنبال کنیم و مهمترین بحث این تفاهمنامه توافق دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش وپرورش بود که به طور کامل در فعالیتهای فرهنگی هنری و سینمایی که در حال اجرا است هماهنگ هستند که پس از آن زمینه برای امضای تفاهمنامه ایجاد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال پشتوانه محکمی در عرصه کتاب و کتابخوانی داریم اولین آنها صحبتهای رئیسجمهور در ابتدای سال تحصیلی 92-93 است که موارد مهمی را اشاره کرد از جمله بحث کتابخوانی و احیا کتابخوانی در آموزش و پرورش همراه انشا، حقوق و مسائل دیگری که مطلع هستیم بر روی مسئله کتاب و کتابخوانی بسیار تاکید داشت.
وی گفت: آموزش و پرورش نیز به همین منظور کارگروهی را با عنوان نهضت مطالعه مفید تشکیل داد و کارگروهی نیز در شورای عالی آموزش و پرورش با همین عنوان تشکیل شد تا این موضوع را به طور جدی مورد بررسی قرار دهد و برای توسعه کتاب و کتابخوانی فکر کند.
دکتر کفاش با بیان اینکه یکی از سیاستهایی که توسط وزیر آموزش و پرورش مطرح شده سیاست توسعه مشارکتها است گفت: آموزش و پرورش برای ادامه و توسعه کمی و کیفی فعالیتهای خود نیازمند به مشارکت با دستگاههای دولتی، نهادهای مردمی و بخشهای مختلف اجتماعی است.
وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل آنکه آموزش و پرورش و بحث تعلیم و تربیت موضوعی ملی است و پرورش و تربیت نسل آینده کشور مدنظر است در تمام وزارتخانهها و حتی تشکلهای مردمی اهتمام ویژهای نسبت به آموزش و پرورش قائل هستند به دلیل آنکه آنچه در این وزارتخانه سرمایهگذاری شود بازده خواهد داشت.
طرحهای فرهنگسازی باید آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: به دلیل اینکه این درک در دولت تدبیر و امید و حوزههای مختلف به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد در بحث مشارکتها و امضای تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش پیشتاز بوده است.
وی گفت: پیش از این تفاهمنامهای با حوزه معاونت سینمایی داشتیم به زودی 180 سالن آموزش و پرورش به سالن سینمایی مجهز خواهد شد که بندهای مفصلی آن تفاهمنامه دارد و به واقع حس کردیم که همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما در حوزه تعلیم و تربیت پیشتازترند که این خود جای تحسین دارد که البته از دولت تدبیر و امید غیر از این انتظاری نیست.
دکتر کفاش ادامه داد: انتظار داریم فعالیتهایی که در گذشته بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته است گسترش یابد و وقتی طرحهای مختلف را با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح میکردم وی نیز بر پیگیری فعالیتها و بازنگری در بعضی از برنامهها تاکید داشت.
وی با بیان اینکه طرح کتابخانه کلاسی در مدارس ابتدایی برای انس با کتاب و کتابخوانی است گفت: دیدگاه ما در این کتابخانه کلاسی و نگاه ما به کتاب به عنوان یک کالای مصرفی است یعنی کتابها را در ابتدای سال در قفسهها قرار بدهیم برخلاف کتابخانههای تشریفاتی که وجود دارند دانشآموزان به دلیل استفاده زیاد از کتابها و مطالعه دقیق آنها آن را نابود کنند. و توفیق ما این باشد که این کتابها بیش از حد در کلاس درس مطالعه شده است.
معاون پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: از طرفی دیگر به استانها بخشنامه کردیم که معلمان بحث مطالعه را جز برنامه خود قرار دهند و در بخشی از ساعات درسی کتابی را که مطالعه کردهاند را به دیگر دانشآموزان شرح دهند که در پایان سال مجموعه این کتابها قرائت شده باشد.
وی تصریح کرد: کتابخوانی غیر از کتابداری است و هدف ما این است که کتابخوانی در مدارس ما توسعه یابد نه کتابداری و در این زمینه با تمامی نهادهای زیربط آماده مشارکت هستیم. بحث کتاب سال دانشآموزی را نیز مطرح کردیم که این طرح در دورهای متوقف شد به دلیل اینکه بعضی از دانشآموزان ما قلم خوبی برای نوشتن دارند که در هفته کتاب در آبان ماه برگزار میشد و به دنبال احیای آن در سال جدید هستیم و دانشآموزان نو قلمی را به جامعه معرفی کنیم به طور آنها آیندهسازان کشور هستند.
دکتر کفاش خاطرنشان کرد: هر طرحی که بخواهد در جامعه فرهنگسازی شود آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرد. امیدواریم پس از امضای این تفاهمنامه مدیران دو وزارتخانه اهتمام جدی نسبت به اجرای آن داشته باشند تا در پایان سال تحصیلی بتوانیم گزارش خوبی در خدمت دو وزیر داشته باشیم و برای سالهای بعدی گامهای موثرتری برداریم و بتوانیم مدارس خود را از حیث گنجینههای فرهنگی توسعه دهیم.
|