|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی که به عنوان سخنران پیش از خطبههای این هفته نماز جمعه تهران شرکت داشت، با گرامیداشت یاد 5 هزار معلم شهید و 36 هزار دانش آموز شهید و شهدای بزرگی همچون رجایی و باهنر اظهارکرد: آموزش و پرورش در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون همکار فرهنگی در 105 هزار واحد آموزشی در 752 منطقه آموزشی بزرگترین دستگاه کشور است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از موثرترین نهادهای سازنده نسل آینده، آموزش و پرورش است، گفت: مدرسه محوری و تمرکززدایی از جمله حرکتهای مثبت این نهاد است زیرا تمرکززدایی موجب خلاقیت و یادگیری بیشتر میشود.
دکتر فانی مهمترین نقش آموزش و پرورش را انتقال فرهنگ به نسل آینده عنوان کرد و گفت: جامعهپذیری دانش آموزان از مهمترین وظایف این نهاد است.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین و موثرترین نهاد در انتقال فرهنگ به نسل آینده است افزود: آمادگی دانش آموزان برای عهدهداری مسئولیتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در آینده از دیگر وظایف این نهاد است.
دکتر فانی گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی کشور را تشکیل میدهد و وظیفه دارد دانش آموزان امروز را به زنان و مردان و مدیران آینده جامعه تبدیل کند.
وزیر آموزش و پرورش حرکت به سمت تعالی جامعه را نیازمند بسترهای مناسبی دانست و افزود: حضور حداکثری همه نهادهای موثر کشور در امر تعلیم و تربیت از نیازمندیهای این بستر است.
وی تاکید کرد: دولت به تنهایی نمیتواند در امر تعلیم و تربیت اثرگذار باشد بلکه حضور همه نهادها چه دولتی و چه مردمی و خصوصی لازم است تا به این موضوع کمک کنند زیرا آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین مخاطب متعلق به همه ملت است.
دکتر فانی با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری حدود 40 میلیون نفر از دانش آموزان و اولیاء آنها از مخاطبین این دستگاه هستند، افزود: هماهنگی های آموزه های درسی با راهکارهای تربیتی خانگی دانش آموزان از دیگر بسترهای مورد نیاز آموزشی است.
دکتر فانی گفت: عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش با هدف بهره وری بیشتر از اعتبارات آموزش و پرورش از دیگر بسترهای مورد نیاز است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزش دیندار، با نشاط، امیدوار، متفکر، خلاق و نوآور مصمم در حفظ هویتهای ملی و دینی و پایبند به آداب و سنن کشور می تواند ما را به آیندهای روشن امیدوار کند.
وی افزود: تربیت این نسل معلمانی می خواهد که ضمن شایستگی معنوی، دغدغه معیشت نداشته باشند و از تمام اطلاعات و آموزههای جهانی برخوردار و انگیزه های روحی و روانی لازم را داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش در بیان پارهای از عملکرد 20 ماه اخیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در 20 ماه اخیر با رویکرد ارتقای کیفیت سیاستهایی را اتخاذ کرده که ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی از آن جمله است.
دکتر فانی افزود: بیش از یک میلیون نیروی انسانی آموزش و پرورش نیازمند ساماندهی و بهسازی هستند و در یک سال و نیم اخیر تلاش های قابل ملاحظهای را در موضوع ساماندهی نیروی انسانی در این سازمان شاهد بوده ایم.
وی دومین سیاست آموزش و پرورش دولت یازدهم را ارتقای مدیریت آموزشگاهی عنوان کرد و گفت: مدارس باید از معلمینی توانمند و مدیران زبده ای تشکیل شود.
دکتر فانی توسعه مشارکتهای مردمی را از دیگر سیاستهای جدی آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: همکاری مردم در موضوع آموزش آثار بسیار خوبی داشته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه محوری و تمرکززدایی از دیگر حرکتهای مثبت این نهاد است زیرا تمرکز زدایی موجب خلاقیت و یادگیری بیشتر خواهد شد.
وی افزود: از دیگر موفقیتهای کسب شده در 20 ماهه اخیر اجرایی کردن 40 راهکار از 130 راهکار موجود در سند تحول نظام آموزشی کشور است.
دکتر فانی با بیان این که این سند از سال 82 کلید خورد و در سال 91 به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده است گفت: سند ارزشمند تحول بنیادین آموزش وپرورشس، مبنای حرکت آینده آموزش و پرورش را تشکیل می دهد چرا که طبق آن تمام پیش بینی های لازم از سال 94 تا سال 99 صورت گرفته است.
وی افزود: برای مقابله با آسیب های موجود در نظام آموزشی اقداماتی صورت گرفته است که یکی از آن ها مشارکت مردم در آموزش و پرورش کشور است زیرا مردم به درستی دریافتهاند که باید دست در دست مدیران آموزش و پرورش به تعلیم و تربیت فرزندان خود اهتمام ورزند.
دکتر فانی گفت: آموزش و پرورش درصدد است با مدیریت منابع انسانی در جهت چابکسازی اقدام کند زیرا در حال حاضر معلمان از همه مسئولان و دارندگان تریبون در دولت و مجلس خواستارند این نهاد را همانگونه که شایسته و بایسته است، ببینند به گونهای که بتواند وظایفش را همانطور که در برنامه جامع افق 1404 آمده است ادا کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در این دولت رتبهبندی معلمین تصویب شد و برای سال 94 علاوه بر بودجه پیشبینی شده مصوب حدود 1350 میلیارد تومان و برای سال 95، سه هزار و 500 میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمین تخصیص داده شده است.
وی همچنین با اشاره به رشد فعالیت شوراها و جذب بیشتر کمکهای خیرین در سالهای اخیر گفت: امروزه بیش از 20 درصد از کلاسهای درس توسط خیرین تجهیز و ساخته شده است و بنیاد برکت از نهادهای ذیربط بیت رهبری بالغ بر 900 واحد آموزشی احداث کرده است.
|