|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سید محمد بطحایی در جلسه ستاد عالی فعالیتهای ورزشی دانش آموزان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶، در ساختمان شهید رجایی، با اشاره به ضرورت و اهمیت آموزش عمومی، اظهار کرد: هیچ کشوری به توسعه پایدار نخواهد رسید مگر اینکه آموزشوپرورش عمومی آن به سطح قابل توجهی از توسعه یافتگی برسد.
وزیر آموزشوپرورش افزود: برای پیشبینی مسائلی همچون وضعیت سلامت جامعه در آینده، شلوغی و خلوتی دادگستریها و بیمارستانها باید به سراغ مدارس امروز رفت و با سنجش کیفیت آموزش امروز، آینده را پیشبینی کرد.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزش عمومی مدرسه باید کانون اصلی برنامههای آموزشوپرورش باشد اما پس از انقلاب با ایجاد نهادهای موازی، نقش مدارس در فرآیند یادگیری و یاددهی کمرنگ شده است.
بطحایی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر تلاشهایی در راستای احیای نقش اصلی مدرسه و پررنگ شدن نقش تربیتی آن صورت گرفته است.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: ایجاد نهادهای موازی در کنار نظام تعلیم و تربیت، کاهش بهرهوری و فاصله گرفتن آموزشوپرورش از اهدافش را در پی داشته است.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: تمام امکانات ورزشی ایجاد شده باید در خدمت دانش آموزان باشد و دانشآموزان به سهولت از آن بهرهمند شوند.
بطحایی با اشاره به برنامههای ارائهشده به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: توجه به محتوای برنامههای آموزشی، پرورشی و ورزشی از مواردی است که در برنامه مذکور بر آن تأکید شده است؛ بنابراین در دولت دوازدهم همواره تلاش خواهیم نمود شادی و نشاط را در مدارس حاکم کنیم.
وی افزود: یکی از مهمترین ابزارهایی که میتواند میزان شور و نشاط را در بین دانش آموزان افزایش دهد و از آنجا به سطح جامعه گسترش دهد فعالیتهای تربیتبدنی و ورزشی است.
وزیر آموزشوپرورش بر تقویت امکانات ورزشی تأکید و خاطرنشان کرد: البته در برخی رشتههای ورزشی نیازی به امکانات آنچنانی نداریم بلکه به شوق و انگیزه کافی نیاز داریم، بنابراین مدیران مدارس باید به این باور برسند که توسعه فعالیت ورزشی تنها توسعه سلامت نیست بلکه توسعه در همه ابعاد اجتماعی است.
وی بر ضرورت ایجاد شاخصهای کیفی در فعالیتهای ورزشی تأکید و تصریح کرد: تلاشهای ورزشی ارزشمند است اما اگر شاخصهای کیفی برای سنجش آن نداشته باشیم میزان تحقق اهداف مشخص نخواهد شد.
بطحایی تمرکز فدراسیونهای مختلف ورزشی بر توسعه ورزش دانشآموزی را امیدوارکننده دانست و افزود: این موضوع بستر خوبی است تا شاخصهای ورزشی را در برنامهای کاملاً واقعبینانه هدفگذاری کنیم تا ببینیم در پایان سال به چه شاخصی از اهداف رسیدهایم.
وی گفت: اعداد و ارقام فعالیتهای ورزشی زمانی مؤثرند که همراه با شاخصهای کیفی باشند و نتایج فعالیتهای تربیتبدنی بهصورت عینی مشخص باشد.
|