متن كامل خبر
افتتاح سومین جشنواره‌ی تصویرسازی کتاب‌های درسی

تاريخ خبر : 7/9/1386امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 756

سومین جشنواره تصویر‌سازی کتاب‌های درسی روز گذشته در مرکز فرهنگی و هنری صبا در تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، ‌احمد حسینی مدیرکل دفتر چاپ و توزیع کتاب‌های درسی در نشست خبری که در حاشیه این جشنواره برگزار شد، گفت: هدف‌ جشنواره تصویرسازی کتاب‌های درسی شامل زمینه‌سازی برای ارتقای کیفی کتاب‌های درسی از جنبه‌ی هنری، ارتقای فرهنگ عمومی برای آشنایی با جنبه‌های هنری کتاب‌های درسی و نقش آن در یادگیری دانش‌آموزان، شناخت نیروهای مستعد و خلاق برای طراحی هنری و همکاری در تولید کتاب‌های درسی، بررسی و شناخت مشکلات تصویر‌سازی علمی و آموزشی با تأکید بر نقش تصویر آموزشی در کتاب‌های درسی، فراهم آوردن امکان تبادل‌نظر مؤلفان و تصویر‌گران متن‌های علمی و آموزشی با تأکید بر کتاب‌های درسی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های گروهی برنامه‌ریزان، هنرمندان و تصویر‌گران در حوزه‌ تولید کتاب درسی است.

وی با بیان این‌که هدف دیگر این جشنواره، شناسایی تصویرسازان جوان گمنام برای تصویرسازی کتاب‌های درسی است، اظهار داشت: 922 عنوان کتاب درسی داریم که هر عنوان کتاب درسی یک پروژه است و برای هر پروژه یک مدیر هنری تعریف شده است.

حسینی اضافه کرد: تصویر سازی در کتاب درسی متفاوت با کتاب‌های دیگر در کشور است چرا که باید ارزش‌های انقلابی و اسلامی را به طور دقیق در کتاب‌های درسی وارد کنیم زیرا کتاب‌های درسی، کتاب‌های رسمی کشور است.

محبت‌الله همتی دبیر سومین جشنواره تصویرسازی کتاب‌های درسی نیز در این نشست گفت: نخستین جشنواره‌ تصویر‌سازی کتاب‌های درسی دوره‌ ابتدایی در سال 83 با 428 اثر از 156 تصویر‌گر و دومین جشنواره با 738 اثر از 226 تصویرگر برگزار شد و سومین جشنواره نیز با 958 اثر از 237 تصویر‌گر برگزار می‌شود.

وی به برنامه‌های‌ سومین جشنواره تصویر‌سازی کتاب‌های درسی اشاره کرد و افزود: برنامه‌های جشنواره در دو بخش مسابقه و فعالیت‌های جنبی اجرا می‌شود. بخش مسابقه شامل تصویر‌سازی متن کتاب‌های درسی دوره‌ ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، تصویر‌سازی کتاب‌های درسی چاپ 1385 و 1386 و برداشت تصویر‌سازی از موضوع پیشنهادی سومین جشنواره است.

همتی اضافه کرد: در بخش تصویر‌سازی متن کتاب‌های درسی دوره‌ ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، تصویر‌گران می‌توانستند متنی از میان متن‌های کتاب‌های درسی 3 دوره‌ تحصیلی را به دلخواه برای تصویر‌سازی انتخاب کنند. در این بخش، 440 اثر به دبیرخانه‌ جشنواره رسیده است که پس از داوری، 152 اثر به نمایشگاه راه یافت و از این تعداد 43 اثر نامزد دریافت جایزه شد.

دبیر سومین جشنواره تصویر‌سازی کتاب‌های درسی در خصوص بخش تصویر‌سازی کتاب‌های درسی چاپ 1385 و 1386 اظهار داشت: پس از پایان نخستین جشنواره‌ تصویر‌سازی کتاب‌های درسی دوره‌ ابتدایی، تعدادی از کتاب‌های درسی برای تصویر‌سازی انتخاب شد. در این بخش، هر تصویر‌گر می‌توانست حداکثر 5 اثر از میان آثار چاپ شده‌ خود را در کتاب‌های درسی ذکر شده در فراخوان، انتخاب و به دبیرخانه‌ جشنواره ارائه کند که در نهایت 157 اثر در دبیرخانه جشنواره ثبت شد که از این میان، 112 اثر به نمایشگاه راه پیدا کرد و 25 اثر به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شد.

وی در خصوص بخش برداشت تصویر‌سازی از موضوع پیشنهادی سومین جشنواره‌ گفت: سومین جشنواره‌ تصویر‌سازی کتاب‌های درسی به منظور ایجاد زمینه‌ مناسب برای تصویر‌سازی غیرداستانی و آموزشی و تقویت این جریان و نیز شناخت نیروهای علاقه‌مند به این رشته از تصویر‌سازی و فراهم آوردن زمینه‌ حضور وسیع هنرمندان و مصوران، مسابقه‌ای تصویری با موضوع «داستان‌ پیامبران با تأکید بر زندگی پیامبر عزیز اسلام (ص)» را برگزار کرده است.

همتی گفت: از آنجا که سال 2007 از طرف هیئت اجرایی یونسکو به عنوان سال بزرگداشت مولوی نامگذاری شده است، سومین جشنواره‌ تصویر‌سازی کتاب‌های درسی به منظور همگامی با این حرکت جهانی و به منظور پاسداشت مولوی، دومین موضوع پیشنهادی تصویر‌سازی این جشنواره را «تصویر‌سازی برای یکی از قصه‌های مثنوی معنوی» قرار داده است.

وی اضافه کرد: تصویر‌گران برای انتخاب قصه‌های مثنوی آزاد بودند و می‌توانستند یکی از آن‌ها را که با فن و سبک خویش نزدیک‌تر می‌دیدند، انتخاب کنند. در این بخش، 106 اثر با موضوع پیامبران و 201 اثر با موضوع مولوی به دبیرخانه‌ جشنواره رسید که به ترتیب 29 اثر از موضوع اول و 54 اثر از موضوع دوم به نمایشگاه راه پیدا کرد. از مجموع 83 اثر راه یافته به نمایشگاه، 32 اثر نامزد دریافت جایزه شدند. وی افزود: این جشنواره تا 21 آذر ادامه دارد.


     منبع خبر : فارس

بازگشت