معاون آموزش وپرورش سازمان آموزشوپرورش شهرتهران گفت:تشویق دانشآموزان نباید سبب تحقیر دانشآموزان دیگر شود. علیرضا عراقینیا روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مرکز استان تهران افزود: طبق ماده ۷۱آییننامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، مدیر مدرسه باید برای ترغیب دانشآموزان به انجام صحیح وظایف خود برنامههایی را تهیه و با تایید شورای مدرسه اجرا کند. وی با تاکید بر اینکه در اعمال تشویقها نباید تبعیض و استثنا بین دانش آموزان قایل شد، گفت: تشویق دانشآموز باید به گونهای انجام شود که علت آن برای فردی که تشویق میشود و سایر دانشآموزان روشن باشد تا دانشآموزان تصور نکنند در این خصوص تبعیض صورت گرفته است. عراقینیا تاکیدکرد: جوایزی که برای دانشآموزان تشویق شده تهیه میشود باید متناسب با سن و ذوق دانشآموز بوده و ارزش آموزشی و تربیتی آن مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه ملاک اصلی تشویق، کوشش دانشآموز است، اظهار داشت:
پیشرفت دانشآموز در مقایسه با وضعیت قبلی تحصیلی وی باید صورت گیرد و خلاصه تشویقهای مهم در پرونده تحصیلی دانشآموز درج شود.
عراقینیا افزود: تشویق دانشآموزان براساس ماده ۷۲آیین نامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش وپرورش به روشهایی مثل، تشویق شفاهی در کلاس و درحضور دانشآموزان،تشویق شفاهی در مراسم آغازین درحضور تمام دانشآموزان تشویق کتبی و شفاهی در کلاس و اعلام آن به ولی دانشآموز باشد. این مسئول، تشویق کتبی و شفاهی در حضور تمام دانشآموزان، اعطای جایزه یا لوح تقدیر با امضای مدیر مدرسه در حضور تمام دانشآموزان، تشویق کتبی و اعطای لوح تقدیر ازسوی اداره آموزش وپرورش، معرفی برای شرکت در اردوهای تربیتی، آموزشی و فرهنگی، اعطای نشانهای دانشآموزی برابر ضوابط مصوبشورای عالی آموزش وپرورش را از دیگر روشهای تشویق دانشآموزان براساس ماده ۷۲ آیین نامه اجرایی مدارس مصوب شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد.