|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهدی فیض در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد، افزود: وقتی ما ذهن دانشآموزانمان را با فرمولهای فیزیک و شیمی پرکردهایم، دیگر جایی برای کتابخوانی باقی نمیگذاریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش افزود: قرار بوده است که دانشآموزان علاوه بر کسب دانش، خلاق، متفکر و کتابخوان باشند؛ مهارتهای زندگی را آموخته باشند و تعامل با دیگران و انجام کارگروهی را بلد باشند، درحالیکه ما زندگی بچهها را با شن و ماسه پرکردهایم و جایی برای چیزهای مهمتر باقی نگذاشتهایم.
وی با تأکید بر اینکه برای ارتقای جایگاه معلم باید به یک جریان فرهنگی دامن زد، خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروی متخصص موردنیاز آموزشوپرورش ایجاد شده است، لذا تعریف رشتههای ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان نباید تابع سیاستهای وزارت علوم باشد.
فیض برپایی جشنواره کتابهای آموزشی- تربیتی رشد را دارای اثرات مثبت عنوان کرد و افزود: اعتقادم این است که برای آنکه چرخدندههای جشنواره روانتر و بهتر حرکت کند، باید آن پشتوانههای ساختاری زیرساختهای تعاملاتی مناسب را ایجاد کنیم و برای این کار بهتر است ما در برنامهریزیهای سازمان حضور داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه عمل کردن به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزشوپرورش مبنی بر اینکه هر منبع آموزشی برای ورود به مدرسه باید مجوز سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را بگیرد نیازمند همفکری و هم آهنگی بیشتر است، متذکر شد: نباید به دیگران به چشم رقیب نگاه کنیم. باید روی یک مجموعه اهداف تربیتی به توافق و اجماع برسیم و این موضوع هم باید در جایی فراتر از ما و سازمان پژوهش باشد تا زمانی که اهداف تربیتی مشترک جایی مصوب نشود، این مصوبه قابل اجرا نخواهد شد.
وی با اشاره به تفاهم با وزارت ارشاد در خصوص تجهیز کتابخانه افزود: قرار شده است امسال هم مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان صرف خرید کتاب و تجهیز کتابخانههای مدارس مناطق مرزی و محروم شود. همچنین برای تجهیز کتابخانههای درون کلاسی، با معاونتهای آموزش متوسطه و ابتدایی تعاملاتی برقرار کردهایم و قرار شده آنها اسامی و ترکیب این کتابها را پیشنهاد بدهند.
فیض در پایان با بیان اینکه فضای امروز، بچهها را صرفاً به سوی کتابهای درسی میبرد یادآور شد: در دهههای گذشته معلمان ما خودشان به شدت کتاب میخواندند و پر بودند. معلمی که پر باشد میتواند دانشآموز را به خواندن تشنه کند. مشکل دیگر تنگنظریهای فرهنگی است که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است ما به جای اینکه میدان بروز اندیشههای متفاوت را وسیعتر کنیم،آن را تنگتر میکنیم و حواسمان نیست که این پالایشها چه بلایی بر سر فرهنگ و اندیشه میآورد.
|