دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام خبر نهایی شدن سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: این سند توسط کمیسیون شورای عالی نهایی شده و در نوبت صدور رأی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است.
بهرام محمدیان در نشست خبری در خصوص سیاست های شورای عالی آموزش و پرورش، هدف تدوین این سند را تحول آفرینی در نظام آموزش و پرورش نام برد و گفت: امیدواریم تصویب این سند بتواند منجر به توسعه عدالت در آموزش با تأکید بر نقش محوری معلم در کشور شود.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در بیشتر موارد معلمان مجبور به باز آموزی یادگیریهای پایهای به کودکان در دوران ابتدایی هستند که این امر به دلیل عدم آشنایی کودکان با محیط آموزش و به خصوص عدم رفتن به پیش دبستانی است.
محمدیان گفت: توجه به مقوله پیش دبستانی آن هم با حدود ۶۵۰ هزار نفر مشمول پیش دبستانی امری مهم است که نتیجه تحت پوشش قراردادن آنها افزایش ارتقای کیفیت یادگیری است.
وی ادامه داد: هرگونه سرمایهگذاری در دوره پیش دبستانی یک سرمایه گذاری در دوره دبستان و راهنمایی است که باعث میشود تا اصلاحات مورد نیاز در روند آموزش از سوی مسئولان آموزش و پرورش محقق شود.
محمدیان همچنین در خصوص یکی دیگر از وظایف شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که وظیفه دبیرخانه این شورا رسیدگی به مصوبات و وظایف مغفوله و به جا مانده از سوی شورای عالی است، گفت: راه اندازی کمیسیون بررسی اهداف آموزش و پرورش یکی دیگر از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی این دبیرخانه است.
وی خاطرنشان کرد: ۳۴ درصد از مصوبات شورای عالی در مورد مقررات و دستور العمل های آموزشی، ۱۰درصد در خصوص اساسنامهها، یک درصد در بخش تصویب و محتوای کتابها و مابقی در خصوص سایر فعالیت های شورا است.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش همچنین با اشاره به این مطلب که بازنگری در آییننامه جذب، تبیین خط مشی آموزش و پرورش در مبادلات سیاسی از دیگر فعالیتهای تحقیقی و مصوباتی این شورا است، گفت: یکی دیگر از مهمترین اقدامات این شورا تعیین جایگاه و طراحی اولیه برنامه درسی ملی کشور است.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که درست است که ما آموزش عمومی در دوره ابتدایی و راهنمایی را به صورت اجباری کرده و به اصطلاح موجبات برخورداری همگانی از عدالت آموزش را فراهم کردهایم، گفت: اما این کار نباید باعث شود تا از ایجاد و ترمیم زیرساختها در خصوص برقراری عدالت آموزشی در مناطق محروم غافل شویم.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: برای آنکه بتوانیم عدالت آموزشی را برقرار کنیم باید به توزیع امکانات و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی توجه کرده و در مناطق محروم توزیع امکانات را با ضریب مثبت نسبت به مناطق دارای امکانات اختصاص دهیم.
وی همچنین در بحث کتابهای درسی نیز با اشاره به این مطلب که پس از بررسیهای محتوایی به این نتیجه رسیدهایم که کتابهای درسی از انطباق کامل با مطالب مورد نظر شورای عالی آموزش و پرورش برخوردار نیست، گفت: با همکاری واحدهای ذیربط قرار شد تا موضوع کتابهای درسی را مورد بررسی مجدد قرار داده و محتوای کتابها را در موارد مورد نظر تغییر دهیم.
محمدیان در خصوص راهنمای کتابهای درسی نیز با اشاره به این مطلب که در دوره راهنمایی و ابتدایی در شش ماه گذشته فعالیتهای خوبی صورت گرفته است، گفت: تاکنون ۱۷ عنوان کتاب آماده شده است که در نوبت بررسی و تصویب قرار گرفته است.
وی همچنین در خصوص طرح ارزشیابی توصیفی نیز با اشاره به این مطلب که میان گزارش گروه اجرایی و گروه تحقیق اندکی اختلاف وجود دارد، گفت: گروه اجرایی معتقد است که این دوره یک مرحله دیگر برای یک گروه اول تا سوم ابتدایی باید آزمایش شود در حالی که گروه تحقیق معتقد است که باید سال چهارم و پنجم را نیز به این گروه اضافه کرد و یک مرحله دیگر این نوع ارزیابی را مورد عمل قرار داد.