متن كامل خبر
معلمان در نگاه جامعه، بالاترین گروه مرجع اجتماعی کشورند

تاريخ خبر : 18/2/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 358

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ارزیابی‌های ملی و علمی در کشور، گفت: معلمان در نگاه جامعه، بالاترین گروه مرجع اجتماعی کشور هستند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با مقام معظم رهبری، به تقارن هفته بزرگداشت مقام معلم با ماه شعبان، ماه توسل، دعا و نیایش، اشاره و اظهار کرد: روز «معلم» نماد کوچکی است برای حرمت نهادن به مقام تعلیم و تعلّم انسانی که در مقام آموزگار، عهده‌دار پرورش ذهن و ایجاد خلاقیت ذهنی در جامعه است.
 
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: به‌حسب شناخت و علاقه و ارادتی که به استاد شهید مطهری دارم، تأکید می‌کنم که یک‌بار دیگر اندیشه او را در باب تعلیم و تربیت و منش و روش او را در معلمی بازخوانی کنیم و چراغ راه قرار دهیم.
 
وی افزود: استاد مطهری، مقام معلم را بالاتر از مقام «مبلغ» و هنر شگفت معلمی را از آن خداوند می‌دانست که این به معنای فعلیت دادن به قوّه خلاقیت و ابداع انسان است.
 
دکتر دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: تصحیح نگاه به آموزش‌وپرورش، معلم، دانش‌آموز، مدرسه و تفاهم و اجماع بر سر آن‌ها، برنامه درست و اجرای درست را به دنبال دارد.
 
وی یادآور شد: آموزش‌وپرورش، بر اساس وظایف قانونی خود در قانون اساسی، اندیشه‌های حضرت امام «ره» و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، سند بالادستی مهمی را تحت عنوان «سند تحول آموزش‌وپرورش» تدوین نموده و در دستور کار قرار داده است که اساس این سند، توجه به‌ضرورت احیای ارزش‌های اجتماعی در باب معلم و معلمی است.
 
عضو کابینه تدبیر و امید بیان کرد: نگاه به آموزش‌وپرورش باید در سطوح فرهنگی و سیاسی و سطوح اجرایی و رسمی متحول و نو شود و نقش‌های جدید «مدرسه» و «معلم» به‌خوبی تبیین شود.
 
وی گفت: «مدرسه» نهادی است که گرچه هیچ‌کس از آن دور نیست، اما با بایسته‌ها و شایسته‌هایی که دین و آیین و تمدن و فرهنگ ما می‌طلبد و جهانی که در آن به سر می‌بریم، فاصله دارد، مدرسه و به تعبیر گسترده‌تر، نهاد آموزش‌وپرورش نیازمند بیشترین توجه و بیشترین سطح تحول و نو سازی است.
 
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: بر اساس نظر عالمان تعلیم و تربیت، هدف آموزش‌وپرورش در درجه اول، تربیت کودکان و نوجوانان
 
به‌گونه‌ای است که با حقوق و وظایف خود آشنا شوند و رفتارهای جمعی و مسئولانه را یاد بگیرند، در درجه دوم قادر به برقراری ارتباط با محیط پیرامون خویش از لحاظ نظری و عملی باشند و در نهایت به آموزش تفکر و خلاقیت دست یابند،‌ این‌ها نکاتی است که تحت عنوان اولویت پرورش بر آموزش از آن یاد می‌شود.
 
دکتر دانش آشتیانی به بیان ویژگی‌های معلم پرداخت و با اشاره به اینکه، معلم فقط آموزگار درس‌ها یا کارمند یک دستگاه بزرگ اداری نیست، گفت: معلم توانمند، مدرسه را توانمند می‌کند و مدرسه توانمند، جامعه را توانمند می‌سازد.
 
عضو کابینه تدبیر وامید با بیان این‌که معلم، آموزگار انسانیت و اخلاق است،‌تصریح کرد: معلم باید خلأ مرجعیت‌های اخلاقی و چندپارگی‌های اجتماعی در جامعه را برای کودکان و جوانان پر کند و سرمشق باشد، چنان‌که مطهری، رجایی، باهنر و ...بودند.
 
وی اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های علمی و ملی، معلمان در نگاه جامعه، بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی هستند و ازنظر شهر‌وندان، بیشترین حقّ حرمت را دارند، این وجه ممتاز، واقعیت نگرش جامعه است، این وجه مسئولیت سنگینی در برابر نظام، دولت و شهروندان برای جامعه فرهنگیان ایجاد می‌کند، ‌اما سؤال این است که آیا به نسبت این احترام، عملاً معلم و معلمان از نیازهای اولیه‌ای که بتواند آن‌ها را در برابر ایفای نقش معلمی توانا کند، برخوردارند؟
 
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: لازمه اینکه معلم بتواند به این شأنیت دست یابد، این است که نظام آموزش‌وپرورش باید به این سطح از منزلت در چشم و دل جامعه و نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور دست یابد.
 
دکتر دانش آشتیانی در پایان ضمن دعوت همگان برای شرکت در انتخابات پیش رو، خاطرنشان کرد: در آستانه برگزاری پرشور و جاودانه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرارگرفته‌ایم، بدین‌وسیله آمادگی همه همکاران عزیز فرهنگی و دستگاه بزرگ آموزش‌وپرورش را جهت شرکت و برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن اعلام می‌دارم و از خدای متعال سربلندی ملت بزرگوار ایران در این حماسه ملی و انقلابی را مسئلت می‌نمایم.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت