متن كامل خبر
روش‌های آموزشی نیازمند تحولات بنیادین

تاريخ خبر : 27/8/1386امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 532

معاون آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: روش‌های آموزشی در نظام تعلیم و تربیت نیازمند تحولات بنیادین است.

علی باقرزاده در همایش ملی ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دوره‌ی عمومی در بوشهر افزود: نظام آموزش و پرورش با چالش‌های نتیجه‌گرایی و فرمانبرداری و اطاعت دانش‌آموزان مواجه است.

وی اظهار داشت: دانش‌آموزان خواندن و حفظ کردن مطالب کتاب‌های درسی و گرفتن نمرات بالا و فرمانبرداری بی‌چون و چرا را از وظایف خود می‌دانند.

باقرزاده اضافه کرد: هنوز اندیشیدن، تفکر، افزایش قدرت تشخیص، روحیه‌‌ی نقادی و پژوهش در نظام ‌آموزش جایگاه مطلوب خود را پیدا نکرده و ملاک تنها نمره است.

وی با بیان اینکه شرایط مشارکت دانش‌آموزان در کلاس مهیا نیست، گفت: ساخت فیزیکی کلاس‌های درس و شیوه‌ی چیدمان صندلی‌های به هم پیوسته به‌گونه‌ای است که شاگردان را افرادی خالی از ذهن معرفی می‌کند که معلم باید پاره‌ای از مطالب را به آنها بیاموزد و آنها حق شک و تردید در مطالب او را ندارند. معاون آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: این شیوه باعث افزایش استرس، ترس، کاهش ضریب نشاط، کاهش بروز استعدادها و انگیزه، کاهش اعتماد به نفس، ایجاد رقابت ناسالم برای کسب نمره می‌شود.

وی بیان کرد: تنها راه رسیدن به جایگاه مطلوب، تغییر در روش‌های حاکم بر نظام تعلیم و تربیت است که این امر از مدرسه و توسط معلمان و مدیران صورت می گیرد. باقرزاده اضافه کرد: آموزش و پرورش عمومی به دنبال ارتقای مستمر کیفیت آموزشی، ترویج روحیه‌ی تحقیق، فراهم کردن زمینه‌ی مشارکت مدیران و معلمان ‌است. استاندار بوشهر نیز در این همایش گفت: تربیت نیروی انسانی کارآمد در مسیر توسعه یکی از اهداف مهم این همایش به شمار می‌رود.

علی افراشته افزود: فاصله کشورهای توسعه یافته با کشورهای کمتر توسعه یافته در بخش نیروی انسانی است که کشورهای جهان سوم برای رسیدن به توسعه باید مهارت و دانش بخش نرم افزاری خود را افزایش دهند. وی بیان کرد: براساس آمارها، کشورهای جهان سوم بیشتر به دنبال داشته‌های فیزیکی و طبیعی خود هستند که این امر نه تنها امتیاز نیست بلکه برای مسوولان تعلیم و تربیت و اجرایی تهدید نیز به شمار می‌رود. افراشته گفت: برای تبدیل شدن ایران به قطب علمی و اقتصادی منطقه باید در بخش آموزش نیروی انسانی همه‌ی امکانات را بکار برد زیرا در غیر این صورت هدف استکبار در تک قطبی کردن جهان تحقق می‌یابد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: همایش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای طرح چالش‌ها، ارایه‌ی دیدگاه‌های نوین و تبادل ‌آگاهی‌ها و تجربه‌های پژوهشی است.

محمد عباسی افزود: با استفاده از پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص شیوه‌های ارزشیابی این امکان فراهم است تا یافته‌های جدید در این گستره بکار بسته شود و منجر به اصلاح ساختار موجود شود. دبیر همایش ملی ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دوره‌ی عمومی نیز گفت: در راستای برگزاری این همایش شش هزار و ۷۱۷مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که در مرحله استانی از هر استان ۱۰مقاله انتخاب و در مرحله کشوری ۱۵مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.

دکترغلامعلی احمدی، هدف از برگزاری این همایش را ارتقای دانش و نگرش همکاران در سطوح مختلف اداری و آموزشی نسبت به رویکردهای نوین ارزشیابی تحصیلی، ایجاد زمینه‌های لازم برای مداخله موثر مدیران و معلمان مدارس در تصمیم‌سازی های مرتبط باارزشیابی تحصیلی و تربیتی و زمینه‌سازی برای استقرار مناسب و مطلوب آیین‌نامه‌ی ‌جدید ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی ذکر کرد.


     منبع خبر : شبكه رشد

بازگشت