|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهدی فیض اظهار کرد: روند تحصیلی تا پایه نهم مشترک است پس از آن دانشآموزان در سه شاخه؛ فنی و حرفهای (۱۵۳ رشته)، کاردانش (۴۱ رشته) و نظری (۴ رشته) ادامه تحصیل میدهند، درواقع حدود به یکمیلیون دانشآموز در اوج فرآیند انتخاب رشته و شاخه تحصیلی موردنظر خود هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش افزود: دانشآموزان شاخه کاردانش طی سه سال با بخش عملی آشنا شده و با توجه به تنوع رشتهها وارد بازار کار میشوند.
وی ادامه داد: شاخه فنی و حرفهای ترکیبی از رشتههای نظری و کاردانش است البته شرایط کنونی هنرجویان کاردانش مشابه هنرجویان فنی و حرفهای است. شاخه نظری مقدمات ورود به دانشگاه را برای دانشآموزان فراهم کرده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه بر اساس الگوی توسعه متوازن باید سهم ۳۷ درصدی حضور دانشآموزان در فنی و حرفهای به ۴۷ درصد برسد عنوان کرد: در برنامه ششم آمده است که در هر سال افزایشی دو یا سهدرصدی در ورود به شاخه فنی رخ دهد که در طول پنج سال وضع موجود به وضع مطلوب برسد.
وی تصریح کرد: علاقه و رغبت دانشآموزان در زمینه انتخاب رشته تحت تأثیر مسائل اجتماعی قرار دارد و در مناطق کمتر توسعهیافته این مسائل پررنگ است بنابراین بعضاً در برخی استانها تا ۷۰ درصد علاقه به رشته تجربی را شاهد بودیم.
فیض خاطرنشان کرد: این تصور درست نیست که ورود به رشته تجربی درنهایت باعث ورود به رشته پزشکی میشود و آینده شغلی فرد تضمین است چرا که از یک کلاس ۳۰ نفره فقط یک دانشآموز امکان قبولی در رشته پزشکی دانشگاههای دولتی و آزاد را دارد.
وی با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص هدایت تحصیلی در سال گذشته و همچنین درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر اینکه آموزشوپرورش باید درباره مسائلی چون هدایت تحصیلی با کمیسیون آموزش مجلس تعامل داشته باشد، اظهار کرد: مسئله هدایت تحصیلی پایه نهم در حدی نبوده که نیازمند مداخله مجلس شورای اسلامی باشد زیرا مجلس باید بحثهای کلان را مورد بحث و بررسی قرار بدهد، بنابراین مشکل سال پیش در خصوص هدایت تحصیلی، به دلیل بازیهای سیاسی ایجاد شد و صداوسیما نیز به این مسئله دامن زد، در واقع آموزشوپرورش سیاست زده است و مسائل آن نباید به بحران سیاسی تبدیل شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: اگر مجلس به اجرای الگوی توسعه متوازن اشاره دارد باید این نیاز ملی با عزم ملی پیش رود که الگوی آن مهندسی معکوس از نیاز آینده را میطلبد و آموزش عالی و آموزشوپرورش هر ۲ باید برای پاسخگویی به این نیازها توجه داشته باشند.
وی با یادآوری اینکه سوابق تحصیلی ۳۵ درصد، رغبت و استعداد ۳۰ درصد، نظر دبیران ۱۰ درصد، نظر مشاور ۱۰ درصد، نظر دانشآموزان ۱۰ درصد و نظر اولیاء ۵ درصد در هدایت تحصیلی تأثیر دارد، گفت: امسال دو فرم هدایت تحصیلی صادر میکنیم؛ فرم "شمار یک" توصیهنامه هدایت تحصیلی است و به دانشآموز میگوید ۱۲ اولویت اولش چیست. برای وی چهار رشته نظری، چهار رشته فنی و چهار رشته کاردانش انتخاب میشود. فرمها از ۱۸ تیرماه صادر شده است و منطقه به منطقه انجام میشود و این ۱۲ اولویت در فرم توصیهنامه درج میشود.
فیض افزود: همه مدارس متوسطه اول دارای مشاور هستند، البته در برخی مدارس مشاوران بهطور تماموقت و در برخی دیگر به شکل پارهوقت فعالیت میکنند.
وی در مورد استاندارد میزان مراجعه دانشآموزان به مشاور مدرسه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش، به ازای هر ۱۲ دانشآموز یک ساعت وقت مشاوره در هفته تعیین شده است، در حالی سازمان برنامه به ازای هر ۱۵ دانشآموز یک ساعت وقت مشاوره در نظر گرفته و این مسئله یکی از اختلافات با سازمان برنامه است.
|