متن كامل خبر
تغییر محتوای تمامی کتاب‌های درسی تا 6 سال آینده

تاريخ خبر : 28/4/1391امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 1070

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش با عنوان این مطلب که تا 6 سال آینده همه محتوای کتب درسی بر اساس سند درس ملی تدوین خواهندشد، گفت: تغییر کتاب‌های درسی باید بر اساس سند و نقشه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان در دومین روز از اجلاس وزرای آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های درسی تا پیش از انقلاب تغییرات زیادی داشته‌است اما همه این تغییرات بدون سند بوده که ارزش چندانی ندارد.
وی افزود: در تحول کتاب‌های درسی که بر اساس برنامه درسی ملی صورت گرفته‌است تنها کلاس محیط یادگیری نبوده و کتابخانه، نمازخانه، آزمایشگاه نیز به عنوان محیط یادگیری تلقی می‌شوند.
به گفته محمدیان کتاب‌های جدیدالتالیف مسئله محور و پرسش مدار طراحی شده‌است و دیگر نمی‌توان گفت آموزش و پرورش یک نهاد صرفا حفظی برای دانش‌آموزان است.
وی ادامه داد: اکنون دانش‌آموزی، دانش‌آموز خوب تلقی می‌شود که پرسش‌های مناسب داشته‌باشد نه اینکه جواب‌ها را با حفظ کردن برای معلم تکرار کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در تشریح نحوه تالیف کتب افزود: شورای برنامه‌ریزی درسی ابتدا نیازها را تبدیل به زبان برنامه کرده و سپس راهنمای برنامه تدوین می‌شود. پس از آن اعتباربخشی از سوی شورای برنامه‌ریزی، معلمان و دانش‌آموزان با حضور کارشناسان انجام می‌شود.
به گفته وی، در سال‌های گذشته تغییر کتب یک سال به صورت آزمایشی انجام می‌شد اما با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و اینکه هر سال دو پایه کتاب‌هایش باید تغییر کند روند اعتباربخشی و برنامه‌ریزی و راهنمای برنامه به صورت همزمان انجام می‌گیرد.

محمدیان با بیان اینکه کتاب‌های راهنمایی، اول، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی چاپ شده‌است، ادامه داد: کتاب‌های دو پایه ششم و دوم از هفته گذشته به تولید انبوه رسیده‌است.
وی ادامه داد: تا 6 سال آینده همه محتوای کتب درسی تغییر و بر اساس سند درس ملی تدوین خواهند شد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ایجاد تحول باید برنامه‌ها متناسب با شرایط و موقعیت‌ها انجام شود ادامه داد: ارزشیابی تحصیلی باید متناسب با نظام تحولی باشد لذا فقط کمی و کیفی نخواهد بود و ارزشیابی‌ها تشریحی و ترکیبی در قالب برنامه‌ها تعریف شده‌است.
به گفته وی، محتوای کتاب‌ها باید هر 5 سال یکبار متناسب با نیازها، پیشرفت تکنولوژی و علوم جدید بازنگری شود لذا اگر تغییراتی هم صورت می‌گرفت بسیار جزئی بود. اما سند درس ملی کلیات محتوای کتب را دستخوش تغییرات اساسی کرد.
محمدیان با بیان اینکه معلم تنها راه انتقال مفاهیم درسی نیست ادامه داد: بسته‌های آموزشی را تدوین کرده‌ایم که در این بسته‌ها معلم بر اساس مقتضیات و شرایط اقدام کرده و امکان تغییرات در این بسته‌ها را دارد. همچنین نباید از آموزش‌های مجازی غفلت کرد و باید زیرساخت‌های آن نیز برای یادگیری و یاددهی ایجاد شود.


     منبع خبر : مهر

بازگشت