متن كامل خبر
مجلس دانش‌آموزی و جایگاه آن در آموزش و پرورش

تاريخ خبر : 26/4/1385امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 355

به مدت سه روز در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز می‌کند.مجلس دانش‌آموزی دارای ‪ ۱۵۰نماینده منتخب دانش‌آموزان دوره متوسطه سراسر کشور است که به مدت دو سال نمایندگی دانش‌آموزان را در این مجلس برعهده خواهند داشت.

‪ ۷۶دانش‌آموز پسر و ‪ ۷۴دانش‌آموز دختر عضو این مجلس هستند.

مجلس دانش آموزی پنج سال پیش تاسیس شد و تاکنون مصوباتی همچون سند پیش‌گیری از مصرف مواد مخدر و سند حقوق دانش‌آموزی را در کارنامه خود دارد.روند انتخاب نمایندگان مجلس دانش‌آموزی به این گونه است که ابتدا دانش‌آموزان سی‌ام مهرماه هر سال نمایندگان خود را به شوراهای مدارس معرفی می‌کنند و سپس آبان‌ماه شورای دانش‌آموزی مناطق تشکیل می‌شود.

پس از تشکیل شورای دانش‌آموزی مناطق، انتخابات مجلس دانش‌آموزی در آذرماه برای انتخاب ‪ ۱۵۰نماینده این مجلس صورت می‌گیرد.تاکنون کلیات طرح میراث فرهنگی، بحران کنکور، عدالت آموزشی، ایدز، رفتارهای پرخطر در مدارس و اوقات فراغت در این مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.همچنین مشکلات دانش‌آموزان کشور، انتخاب هیات رییسه و مذاکرات درباره موضوعات مختلف آموزش و پرورش دراین مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

با این حال هنوز مصوبات و نظرات مجلس دانش‌آموزی در آموزش و پرورش جنبه اجرایی ندارد و این مجلس تنها می‌تواند به صورت پیشنهاد و توصیه، در امور آموزش و پرورش نظرات خود را بیان کند.باتوجه به اینکه نمایندگان مجلس دانش‌آموزی از جمع دانش‌آموزان برگزیده می‌شوند، به طور طبیعی نسبت به مشکلات این قشر از جامعه آگاه‌تر هستند لذا از این نهاد می‌توان در حل بخشی از مشکلات مبتلا به دانش‌آموزان کشور بهره‌گرفت.مجلس دانش‌آموزی هم‌اکنون از جایگاه شایسته‌ای در تصمیم‌گیری دستگاه آموزش و پرورش برخوردار نیست و لازم است این مجلس با بررسی کارشناسی مشکلات و موضوعات مبتلا به دانش‌آموزان، نقش خود را بیش از پیش در این جهت ایفا کند.

بررسی کتابهای درسی و محتوای آموزشی و آگاه کردن دانش‌آموزان به حقوق خود می‌تواند بخشی از فعالیت‌های آینده این مجلس باشد.

 


     منبع خبر : موسسه فرهنگی هنری تدبیر

بازگشت