به گزارش روز جمعه ایرنا، " علیرضا علی احمدی" در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز در جمع نمازگزاران تهرانی افزود: برنامه ریزی برای توسعه برنامه های پرورشی، توسعه عدالت آموزشی، افزایش اعتقادات دینی، مبانی اخلاقی ، توسعه فعالیت های فنی و حرفه ای، تامین منابع مالی غیر دولتی ، توسعه منابع انسانی، فضاهای آموزشی از محل کمک های مردمی و خیرین و وصول عوارض قانونی و تلاش برای تعیین معیشت فرهنگیان از جمله وظایف این شوراهاست.
وی تصریح کرد: هم اکنون 674 شورای آموزش و پرورش در مراکز استانها ، شهرها و بخشهای کشور فعال هستند که جلسات این شوراها با حضور استانداران، فرمانداران، بخشداران، ائمه جمعه ، معتمدین محلی و نمایندگان اولیا و مربیان برگزار می شود.
علی احمدی اظهار داشت: ایجاد هماهنگی بین نهادها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی در حوزه تعلیم و تربیت و رفع موانع و مشکلات و تنگناهای موجود در آموزش و پرورش از دیگر وظایف این شوراها به شمار می رود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نظارت مردم بر فرآیند نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد: امروز پیشرفت های علمی و فناوری همچون " ماهواره، اینترنت، صدا و سیما و دیگر رسانه ها ارمغان بسیار خوبی برای خدمت به جامعه بشری است و می تواند آثار مثبت و برکات خوبی برای ارتقای سطح فرهنگی جوامعه و کمک به فرآیند تعلیم و تربیت باشد.
وی یادآور شد: والدین باید همواره این را مد نظر داشته باشند که این امکانات به عنوان ابزارشبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی نظام سلطه علیه کشورهایی که می خواهند مستقل باشند مورد سوء استفاده قرار گیرد.
به گفته وی، در این شرایط باید توجه کنیم برای مولفه های تعلیم و تربیت رقبایی قوی پا به عرصه وجود گذاشته و همانطور که اولیا و مربیان در شکل گیری هویت فرزندان تاثیر دارند این قبیل رسانه و ابزارهای پیشرفت علمی نیز در شکل گیری شاکله شخصیتی کودکان و نوجوانان موثرند.
علی احمدی گفت: خانواده ها برای مراقبت از فرزندان خود و پاسخگویی به نیازهای فکری و روحی آنان به موازات مدارس ضرورت دارد مشارکت بیشتری با شوراهای آموزش و پرورش داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: نقش آموزش و پرورش در فرآیند نظام تعلیم و تربیت به گونه ای است که دولت بخش عمده هزینه های آن را تقبل کرده و تنها 8/7 درصد مدارس کشور ما را مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی تشکیل می دهند بنابراین مردم باید در قالب انجمن اولیا و مربیان برای فعالیت بیشتر فرزندان خود در عرصه تعلیم و تربیت همکاری بیشتری با مدارس داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش مردم در اداره آموزش و پرورش در سرمایه گذاری برای توسعه و ایجاد رقابت عادلانه بین مدارس و مراکز تعلیم و تربیتی از اهمیت زیادی برخوردار است و آموزش و پرورش برای تقویت این نقش و مشارکت بیشتر با مردم آمادگی دارد.
وی از همه کسانی که برای توسعه مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش را یاری می کنند تقدیر کرد و افزود: آئین نامه ایجاد مدارس هیات امنایی در کشور اصلاح شده و و بزودی ابلاغ می شود تا در صورتی که مدارس دارای شرایط و شاخص های مورد نظر ما باشند به صورت هیات امنایی اداره شوند.
علی احمدی اظهار داشت: در این گونه مدارس مدیران حوزه اختیارات بیشتری دارند و برای اداره مدارس از اولیا و مربیان، معتمدین محلی و خیرین کمک می گیرند تا براساس پشتیبانی ضابطه مند یک رقابت عادلانه بین مدارس بوجود آید.
به گفته وی، با ابلاغ این آئین نامه امیدواریم در کشور شاهد افزایش مدارس هیات امنای باشیم تا جلوه ای دیگر از مشارکت مردم در نظام تعلیم و تربیت نمایان شود.
وی گفت: در ارتقای سطح فعالیت های تعلیم و تربیتی از مشارکت نهادهای فرهنگی ، دستگاهها و موسسات عمومی را که علاقه مند به همکاری با آموزش و پرورش هستند استقبال کرده و از همه مسوولان کشور دعوت می کنیم برای ایجاد و تقویت عزم ملی به منظور دستیابی به راهکارهایی برای چالش های فرآروی آموزش و پرورش تلاش کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در شرایط جدید رسانه ای حاکم بر جهان باید چشم انداز و دورنمای فعالیت های فرهنگی تعلیم و تربیت کشور را در راستای برنامه های ایران 1404 با هماهنگی دستگاههای فرهنگی و مشارکت آنها ترسیم کرد.
وی برنامه ریزی لازم برای مصنونیت بخشی به کودکان و نوجوانان را در قبال تهاجم فرهنگی دشمن خواستار شد و تاکید کرد: باید با تقسیم کار و هماهنگی بیشتر بین آموزش و پرورش و شورای فرهنگ عمومی برای مقابله با این حربه دشمن تلاش کنیم.
وی از ارایه دستاوردهای 30 ساله انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت در آینده نزدیک همزمان با برگزاری جشن های سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.