متن كامل خبر
دانش آموزان از مفاهیم واقعی درس جغرافیا دور مانده اند

تاريخ خبر : 21/5/1385امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 506

کتاب های جغرافیا تا کنون در ایران شناسی دانش آموزان نقش موثری نداشته که مظلوم واقع شدن این کلاس ها منجر به دور شدن بچه ها از مفاهیم واقعی این درس شده است.سرگروه آموزشی و معلم راهنمای مدارس ابتدایی شهر تهران در مقایسه اطلاعات جغرافیایی ایرانیان با دانستنی های گردشگران خارجی و ضعف های موجود در آموزش درس جغرافیا ، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر گفت: روح جغرافیا با طبیعت آمیخته شده و بچه ها باید از نزدیک با مفاهیم آشنا شوند اما این در حالی است که تعداد زیادی از افراد به دلیل دوری آموزش های مکان یابی از واقعیت ها ، هنوز در تشخیص جهات اصلی منطقه زندگی خود نیز عاجر هستند.صدیقه جامی زاده ، ضعف آموزش خاص برای معلمان و کمبود تفریحات علمی واقعی را ، از نقص های عمده و اساسی آموزش جغرافیا در کلاس های درس دانست.محقق و نویسنده مسائل تعلیم و تربیتی کودکان دبستانی ، یادآور شد: اگر گردش های علمی از حالت پیک نیک رفتن و خوردن تنقلات خارج شده و به شکل کلاس درسی شیرین و واقعی در آید ، درصد یادگیری دانش آموزان در طبیعت ، رشد چشم گیری خواهد یافت.وی شناخت ، لمس و دیدن سنگ های رسوبی ، طریقه شکل گیری آبرفت و جلگه و بسیاری از مفاهیم و تئوری های سنگین  دیگر جغرافیایی در طبیعت را ، گامی اساسی در جهت یادگیری این درس عنوان کرد.کارشناس مسائل آموزشی افزود: هنوز تعداد زیادی از دانش آموزان تهرانی قله دماوند را به چشم ندیده اند و این تنها نمونه ای ساده از غیر واقعی بودن مفاهیم آموزش داده شده در این زمینه است.جامی زاده ، رنگ آمیزی کتاب های جغرافیا ، به روز نبودن مطالب آن و همچنین نداشتن نقشه جغرافیا را ، به عنوان اولیه ترین وسیله کمک آموزشی این درس ، از دیگر ضعف های موجود دانست و گفت: اگر هدف از آموزش جغرافیا تنها حفظ دسته ای از اطلاعات باشد ، دانش آموزان بدون وقت تلف کردن و با استفاده از سایت ها و مجلات دانستی می توانند این اطاعات را جمع آوری کنند.

 


     منبع خبر : موسسه فرهنگی هنری تدبیر

بازگشت