با علت رعایت نشدن استانداردهای جهانی و بومیسازی شده در ساخت وسایل کمک آموزشی، تجهیزات آموزشی و کارگاهی در مدارس کشور مهجور مانده است. به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا مهندس نوید، رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی کیفیتبخشی تولیدات رسانهای و تجهیزات آموزشی گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی طراحی و برنامهریزی برای تعیین الگویی جامع و منطبق بر استانداردهای جهانی و بومیسازی شده است. وی با اشاره به سیاستهای وزارت آموزش و پرورش گفت: به منظور ساماندهی تجهیزات آموزشی و کارگاهی در مدارس نیمی از نمایندگان معاونتهای این وزارتخانه با بهرهبرداری از اعتبارات عمرانی و سایر اعتبارات موجود آغاز به کار کرده است.نوید ادهم با اشاره به تجربهی موفق «طرح ساماندهی کتابهای کمک آموزشی» در آموزش و پرورش گفت: بر اساس توافق وزارت آموزش و پرورش با بخش خصوصی کتابهایی که بر اساس استانداردها و ضوابط خاص مورد نظر وزارت آموزش و پرورش تولید شود، حمایت میشوند.
وی با اشاره به این که میتوان این روند و حرکت را در تولید تجهیزات آموزشی، نرم افزارها و فیلمهای آموزشی نیز، به کاربرد گفت: مدرسهی مطلوب، مدرسهای است که علاوه بر کلاس درس، دارای حیاطی با نشاط، تجهیزات آموزشی مناسب و معلم به عنوان اصلی ترین عنصر کارآمد باشد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین سند ملی آموزش و پرورش را یک برنامه استراتژیک برای وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت:550 تا 600 نفر از صاحب نظران و کارشناسان ارشد آموزش و پرورش در سطح کشور با همفکری یکدیگر تلاش میکنند تا سندی مبتنی بر چشم انداز 20 سالهی کشور برای امروز و فردای آموزش و پرورش تنظیم کنند.
نوید ادهم، تدوین سند ملی آموزش و پرورش را یکی از بزرگترین پروژههای تحقیقی در چند دههی گذشته در آموزش و پرورش دانست و گفت: برای دستیابی به اهداف این سند اقدامات و مطالعات بسیار ارزشمندی انجام شده است. وی در ادامه با اشاره به این که آموزش و پرورش بیش از حد بر کتابهای درسی تکیه دارد گفت:تدوین برنامهی درسی ملی و جایگزینی برنامه محوری به جای کتاب محوری از اهم فعالیتهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است.