|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از پانا؛ دکتر علیاصغر فانی در مراسم اختتامیه جشنواره و کنگره ملی و بینالمللی فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی که در مجموعه همایشهای بینالمللی رایزن برگزار شد، اظهارکرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که حدود 10 سال تولید و تصویب آن به طول انجامیده است برای تربیت دانشآموزان 6 ساحت تعریف شده که یکی از آن ساحتها تربیت علمی و فناورانه دانشآموزان است. اگر ما دانشآموزان را به فعالیتهای علمی و فکر کردن، پژوهشگری و پرسشگری عادت بدهیم این ساحت تربیتی محقق میشود.
وی تصریح کرد : دانشآموزان ما باید نسبت به پدیدههای پیرامون خود سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی را مطرح کنند و پاسخ به این سه سوال، دانشآموزان ما را پرسشگر و پژوهشگر بار میآورد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دستگاه بزرگ آموزش و پرورش بیش از 13 میلیون دانشآموز دارد که باید روحیه خلاقانه را در آنها پرورش دهد و مقام معظم رهبری در این رابطه میفرمایند: «آموزش و پرورش باید به جای حافظهمحوری برروی خلاقیت و نوآوری دانشآموزان کار کند.»
دکتر فانی ادامه داد: رویکرد ما در تالیف کتابها پرورش روحیه پرسشگری و پژوهشگری در بین دانشآموزان است. ما در همه پایههای تحصیلی به دنبال این رویکرد هستیم و به خصوص در دوره ابتدایی و متوسطه اول با تعیین درس تفکر و پژوهش سعی میکنیم این روحیه را در دانشآموزان پرورش دهیم.
وزیر آموزش و پروش افزود: برگزاری جشنوارههای جابربن حیان در دوره ابتدایی، نوجوان خوارزمی در دوره متوسطه اول و جوان خوارزمی در دوره متوسطه دوم برای بالا بردن ابتکارات و انگیزه دانشآموزان است که این مهم با تقویت پژوهشسراهای دانشآموزان رقم میخورد .
وی بیان کرد: هم اکنون بیش از 500 پژوهشسرای دانشآموزی در 500 منطقه آموزشی کشور وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در این پژوهشسراها دانشمندان آینده کشور را تربیت کنیم.
دکتر فانی افزود: دانشآموزان باید مشغول پژوهش و تحقیق با علم باشند و علم نه به دلیل علم بودنش بلکه به دلیل کاربردی و کاردستی بودنش تا بتوانند در کارهای اجرایی وارد شوند.
وی تصریح کرد: یکی از هدفهای ما در آموزش و پرورش دولت یازدهم این است که هر منطقه آموزشی ما یک پژوهشسرای دانشآموزی داشته باشد تا بتوانیم فناوریهای نوین ازجمله نانو و بایوتکنولوژی را توسعه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در نظر داریم دانشآموزان را با فناوریهای نوین آشنا کنیم تا خروجیهای آموزش و پرورش، ورودیهای جامعه و دانشگاه باشد، افزود: افرادی که دارای روحیه تحقق، پژوهشگری و پرسشگری باشند و امیدواریم بتوانیم در عرصه دانشبنیان اندیشمندانی را پرورش دهیم .
|