وزیر آموزش و پرورش, گفت: میتوان کتابهای آموزشی را که توسط هیات بررسی کننده، تایید میشود, به عنوان کتاب درسی در نظر گرفت؛ به نحوی که برای یک درس، چند کتاب درسی داشته باشیم.محمود فرشیدی, وزیر آموزش و پرورش, در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد,گفت: آموزش و پرورش, باید استانداردهای مورد نظرش را در خصوص کتابهای کمکآموزشی اعلام کرده و به این طریق، از انحصارگری خارج شویم.وی، با اشاره به لزوم وجود نظام جامع تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش, گفت: باید این نظام جامع در آموزش و پرورش ایجاد شود تا تمام برنامهها اقدامات و فعالیتهای مدارس و سایر بخشهای مربوط به آموزش و پرورش، بر اساس این نظام جامع صورت گیرد.وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش باید کلیه دانشآموزان را تحت پوشش قرار دهد و اگر یک دانشآموز در یک روستا بیسواد بماند، همه ما در برابر آن مسوول خواهیم بود.فرشیدی خاطرنشان کرد: افراد در سن پیشدبستانی تا ۱۸ سالگی به مدرسه میآیند و باید در این دوران و در مدرسه، استعدادهای دانشآموزان شناسایی شده و رشد یابد.وی، با اشاره به اینکه استعدادهای هنری, ورزشی, علمی و ... دانشآموزان نباید ناشناخته باقی بماند، گفت: در مدارس زندانهایی ایجاد کردهایم که امکان رشد تمامی استعدادها برای دانشآموزان فراهم نیست و باید با ایجاد انگیزههای لازم زمینه رشد و بروز همه استعدادهای افراد را در مدارس فراهم کرد.وزیر آموزش و پرورش افزود: نقش آموزش و پرورش در ارتقای فرهنگ کتابخوانی تعیین کننده است و اگر کتابهای کمک آموزشی استاندارد لازم را ندارند، به نظام ارزشیابی ما در آموزش و پرورش مربوط میشود.وی یادآور شد: اگر سیستم ارزشیابی از نظام ارزشیابی نمره محور و کمی خارج شده و ارزشیابی عمیقتر صورت گیرد، خواه نا خواه تمایل به کتابهای کمک آموزشی غیراستانداردکاهش یافته و این کتابها ارزش خود را از دست میدهند.وزیر آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم توسعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس، گفت: ایجاد زنگ کتابخوانی را در مدارس بررسی خواهیم کرد تا دانشآموزان زمانی را به مطالعه کتابهای غیردرسی که مربوط به سایر مسائل زندگی است، بگذرانند.وی تصریح کرد: ما به سهم خود میتوانیم برای افزایش سطح کتابخوانی در مدارس برنامهریزی کرده و اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهیم.فرشیدی افزود: مدارس ما باید مدرسه تمرین زندگی باشند و مکانیزمی ایجاد شود که تمام دانشآموزان نمونه در زمینههای درسی, اخلاقی, ورزشی و هنری شناسایی و مورد تشویق قرار گیرند و به عنوان نمونه ما در مدرسه شاگرد اول اخلاق نیز داشته باشیم.