در مراسم پایانی ششمین جشنوارهی کتابهای آموزشی رشد از نویسندگان و ناشران کتابهای آموزشی برتر تقدیر خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مدیرکل دفتر انتشارات کمکآموزشی و دبیر جشنواره رشد در جمع خبرنگاران ضمن بیان مطلب فوق، افزود: ششمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد، سیام آبان ماه سال جاری با هدف معرفی و تقدیر از مؤلفان، مترجمان و ناشران کتابهای آموزشی برتر و مفید برنامههای درسی برگزار میشود. وی با اشاره به این مطلب که در این جشنواره، کتابهای آموزشی دورة ابتدایی و راهنمایی چاپ اول سالهای 83 تا 85 وارد فرایند داوری شدند اضافه کرد: در ششمین جشنوارهی کتابهای آموزشی رشد، میزگرد علمی و کاربردی با عنوان "ارزیابی مجموعه راهنماها و استانداردهای تولید کتابهای آموزشی" با حضور صاحبنظران، مدیران حوزه نشر، اعضای انجمنهای علمی و فرهنگی ناشران آموزشی و کارشناسان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار میگردد.
حاجیانزاده ادامه داد: داوری 1708 عنوان کتاب مرتبط رسیده به دبیرخانه جشنواره در 21 حوزه درسی را کارشناسان برنامهریزی درسی، معلمان مجرب، صاحبنظران و نمایندگانی از انجمنهای غیردولتی بر عهده گرفتند.
وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این جشنواره و نشستهای علمی، فراهم نمودن زمینهی مناسب برای هماندیشی و امکان تبادل نظر دربارهی تبیین ویژگیها و اعلام استانداردهای کتابهای آموزشی مطلوب نظام آموزش و پرورش کشور است.
حاجیانزاده با تأکید بر اجرای طرح سامانبخشی کتابهای آموزشی از 7 سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش، گفت: در این دوره 471 ناشر آموزشی با جشنواره همراهی داشتند و رشد 25 درصدی تولید کتابهای آموزشی مناسب، غلبه کتابهای تألیفی بر ترجمه و انتخاب رویکرد خلاق، مستند بودن و اعتبار علمی کتابها، انتخاب زبان معیار، استفاده از تصاویر و جداول جذاب، بهبود ساختار فیزیکی و کیفیت چاپ و تناسب محتوای کتابها با هدفهای برنامه درسی از نکات قابل تأمل این جشنواره است. دبیر جشنواره در ادامه اظهار داشت کتابهای انتخاب شده در سه ردهی مناسب، تقدیری و برگزیده جشنواره تقسیم شدهاند و از میان 1708 عنوان کتاب مرتبط، مجموعاً 796 کتاب مناسب تشخیص داده شده که از میان این کتابهای مناسب، از 43 عنوان کتاب تقدیر میشود و 16 عنوان کتاب شایسته رتبه برگزیده میباشند.
وی تأکید نمود: کمبود کتاب آموزشی مناسب برنامه درسی در حوزههای تعلیم و تربیت دینی و قرآن، عربی، علوماجتماعی، تاریخ، هنر، تربیت بدنی و حرفهوفن و آمادگی دفاعی مربوط به دورههای تحصیلی ابتدایی و راهنمایی دانشآموزان و معلمان کاملاً چشمگیر است.
دبیر جشنواره خاطرنشان کرد، کمبود کتاب آموزشی مناسب در زمینههای پیشرفتهای جدید علمی در سطح جهان، تقویت مهارتهای فرآیندی، مهارتی، پروژهای، هنری و تفکر انتقادی، تحلیلی و خلاق دانشآموزان و همینطور ارتقاء دانش و مهارتهای حرفهای معلمان، تلاش مضاعف پدیدآورندگان و ناشران را میطلبد.
حاجیانزاده به ناشران و پدیدآورندگان کتابهای آموزشی توصیه کرد: برای بهبود تولید کتابهای آموزشی، اهداف، معیارها و استانداردهای تبیین شده در 25 سند از مجموعهی راهنماهای تولید کتابهای آموزشی که توسط این دفتر به چاپ رسیده است و در وبسایت دفتر به آدرس www.roshdmag.ir در دسترس میباشد را مورد بهرهبرداری قرار دهند.
وی در خاتمه بیان داشت: نظر به اهمیت ارتباط "زبان" و اندیشه و تفکر» و نقش کلیدی زبان در فهم سایر علوم و فرآیند یاددهی- یادگیری، توصیه میشود ناشران محترم به رعایت زبان معیار و قواعد رسمالخط و ویرایش کتابها توسط اهل فن و ادب، عنصر زیباشناختی و سواد بصری و تناسب آن با نیازهای فرهنگی تربیتی توجه خاص نمایند.