متن كامل خبر
بررسی دستاوردهای برنامه «تعالی مدیریت مدرسه»

تاريخ خبر : 7/9/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 418

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: هم‌فکری و تقریب ذهنی از دستاوردهای برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، علی زرافشان در همایش مدیران مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه با بیان اینکه توفیق این برنامه در خراسان رضوی مرهون رهبری مناسبی است که انجام شده، ‌اظهار کرد: از برکات این برنامه تقریب ذهنی و گفتمان مشترکی است که در میان ما ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش که مطرح کرده مدیران و مجموعه مدیریتی قرار نیست، افکار یکسانی داشته باشند زیرا این موضوع نادرست و دست‌نیافتنی است اما ترقیب فکری باید ایجاد شود، ادامه داد: این موضوع در سطح رهبری و در سطح مدرسه بین تیم تعالی مدیریت مدرسه ایجاد شده است.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور خاطر نشان کرد: با توجه به شعار تعلیم و تربیت تمام ساحتی که برای آموزش و پرورش خراسان رضوی انتخاب شده ‌است، می‌توان گفت در استان در رابطه با برنامه تعالی مدیریت مدرسه می‌توانیم یک گام به جلوتر برداریم.
 
زرافشان افزود: همه مولفه‌های برنامه‌های تعالی مدرسه باید منجر به ارتقای کیفیت و یادگیری شود و سایر محورهای این برنامه در خدمت آن باشد.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور عنوان کرد: هنگامی که از ارتقای توانمندی، انسجام یافتن سیستم اداری و مشارکت اولیاء، صحبت می‌کنیم به این دلیل است که هدف اصلی که همان ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی است، تحقق یابد.
 
وی اضافه کرد: ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی با رهبری و مدیریت مدیران مدارس تحقق پیدا می‌کند. آن‌ها باید عوامل موجود در مدرسه را به گونه‌ای هم راستا کنند که منجر به تحقق شود.
 
زرافشان خاطر نشان کرد: برای تحقق و ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی یک تغییر در رویکرد مدرسه که همان تغییر نگاه به مدرسه است باید اتفاق بیافتد.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: هنگامی که از مدرسه به عنوان سازمان یادگیرنده، خودارزیاب و رشددهنده صحبت می‌کنیم و در سند تحول بنیادین از آن با عنوان سازمانی در راستای یادگیری و یاددهی تبیین شده یاد می‌شود، یک نوع نگاه جدید به مدرسه را تلقی می‌کند.
 
زرافشان ادامه داد: در چشم‌انداز ذکر شده مدرسه باید بسترسازی و ایجاد فرصت برای تحقق مراتب حیات طیبه انجام دهد که در همین راستا مدرسه باید شرایطی را به نحوی فراهم کند که دانش‌آموز در فرآیند یادگیری در مدرسه به مراتب حیات طیبه دست پیدا کند.
 
وی تصریح کرد: تاکنون دانش‌آموز را در خدمت حوزه یادگیری قرار داده بودیم که نادرست بوده و اکنون می‌خواهیم تعلیم، تربیت و مدرسه را در خدمت دانش‌آموز قرار دهیم.
 
زرافشان با بیان اینکه تعریفی در برنامه تعالی مدیریت وجود دارد که دانش‌آموز به نوعی یادگیرنده و برنامه‌ریز ارتقای حیات خود است، گفت: زیرا بنا به تعریفی که از موقعیت در سند تحول بنیادین آمده است هر دانش‌آموز در یک موقعیتی قرار دارد که نسبت به سایر دانش‌آموزان متفاوت است و ما باید تلاش کنیم که دانش‌آموزان این موقعیت را بشناسند و برای آن برنامه‌ریزی انجام دهند.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آنچه موردنظر قرار گرفته این است که نظام تعلیم و تربیت از سمت معلم به عنوان محور دانایی، موضوعات درسی و... به سمت نظام یادگیرنده حرکت کند و به موقعیت یادگیرنده توجه شود.
 
زرافشان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم دانش آموزان به زیبایی مطلق تمایل پیدا کنند، باید به ساحت زیباشناختی توجه کنیم و زمینه‌ای را فراهم کنیم که در مدرسه دانش‌آموزان با زیبایی ارتباط برقرار کنند و سواد زیبایی شناختی داشته باشند.
 
وی در خصوص ساحت اقتصادی و حرفه‌ای، گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که کشور نیاز به نیروهایی دارد که بتوانند چرخ اقتصاد را به حرکت درآورند، اما فارغ‌التحصیلانی داریم که به دلیل نداشتن یک مهارت، منتظر هستند تا از جانب دولت برای آن‌ها شغل ایجاد شود این موضوع نشان‌دهنده این است که به بعد کارآفرینی و اقتصاد توجه نشده ‌است.
 
زرافشان ادامه داد: طبق آخرین آمار، 60 درصد از افرادی که برای آموزش یک مهارت به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند، دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه بعد اقتصادی و حرفه‌ای بسیار مهم است، افزود: اگر دانش‌آموزان به شاخه‌های کار و دانش علاقه دارند، باید زمینه را برای تحصیل در این رشته برای آن‌ها فراهم کنیم که در این بین با رضایت خانواده‌ها نیز همراه باشد.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت