مار
اشاره آنچه با عنوان «چكيده» در اول مسابقهها و زنگتفريحها مشاهده ميكنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقهمندان است.
چكيده
اهداف آموزشي
اهداف آموزشي در حوزهي شناختي – دانش
- «دانش راهها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روشها و روششناسي»
اهداف آموزشي در حوزهي شناختي - تواناييها و مهارتهاي ذهني
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
- «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «توليد يك نقشه يا مجموعه اقدامهاي پيشنهادي»
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «استنتاج مجموعهاي از روابط انتزاعي»
نتايج مورد نظر
- حل مسأله با استفاده از نظريهي گرافها
محتواي آموزشي
سؤال
يك ساختمان قديمي تعداد زيادي اتاق تودرتو دارد. دو اتاق مجاور تنها از طريق يك «دَر» با هم ارتباط دارند و بين آنها راهرويي نيست. نقشهي اتاقهاي اين ساختمان بهصورت شكل 1 است.
در اين نقشه «دَر» بين دو اتاق با يك خط نشان داده شده است. اتاق «الف» تنها اتاقي است كه به بيرون راه دارد.
در يكي از اتاقهاي اين ساختمان مار كوچك و خطرناكي مخفي شده است و ما ميخواهيم با استخدام تعدادي نگهبان آن را قبل از خروج بهدام بياندازيم.فرض كنيد:
- جستجوي هر اتاق وقت زيادي ميگيرد. بنابراين هر اتاق را فقط يكبار ميتوان جستجو كرد.
- مار ميتواند از زير «دَر» اتاقها و از يك اتاق به هر اتاقي كه راه دارد برود و در آنجا مخفي شود.
- اگر در مسير حركت مار، اتاقي باشد كه نگهباني در آن ايستاده باشد آن نگهبان مار را ميبيند و ميتواند آن را بگيرد.